ombouwen van gelijk naar wisselstroom

Gestart door edwin, 16 december 2007, 18:54:32 PM

edwin

hallo spoorvrienden

kan ik wagens coaches van walther of athears ombouwen naar wisselstroom marklin ho !!
Ik denk gewoon de wielen vervangen door die van marklin en een sleeper aanbrengen voor verlichting !
Maar de afstand van deze usa leveranciers is deze hetzelfde als die van europese coaches of is er een verschil in,want marklin zelf heeft niet zoveel usa wagens te beschikking !
alvast bedank ,ik hoop dat dit gaat !
edwin

INFO

Ik heb geen idee wat je met afstand bedoeld.
Leg eens uit.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

edwin

hallo

ik bedoel de afstand tussen de wielen of de sporen !
als ik me niet vergis gebruiken ze ez-tracks of bachmann rails of peco !!
Maar ik had graag deze wagens gezien op marklin c-rails alhoewel ik weet dat de coaches moeten aangepast worden !
de vraag is dus kan ik daar wielen onder plaatsen van marklin of gaat dit niet?
de schaal is ho !
Op deze pagina heb ik de coaches gezien .
http://www.modellbahn-atelier-berlin.de
dank u
edwin

INFO

Er is een verschil tussen de onderlinge afstanden bij 2-rail en 3-rail.
Maar dat lost vanzelf op als je de 2-rail wielem vervangt door 3-rail wielen. Die staan dan gelijk op de juiste afstand, dus wat is het probleem??

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber


edwin

hallo

dank u,ik dacht dat amerikaans materiaal ho een verschil zat met het europese de "wielbasis" !
Maar zo te merken zijn die hetzelfde,het maak dus niet uit welke leverancier of het bachmann,athearn,walthers is, ho amerikaans is hetzelfde als ho europees,het zou dus geen enkel probleem zijn om deze coaches te bestellen en om te bouwen naar marklin !!
dank u voor het antwoord!
ediwn

janjozef

Sedert wanneer zit er verschil tussen tussen de wielafstand van gelijkstroom en wisselstroom,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

als ge wilt vitten mij goed maar ge zijt verkeerd nem310 is wielstellen en spoor en nem340 is wielstellen en spoor bij gebruik van middengeleider de eerste geeft 16.5 tot 16.8 en het andere 16.6 tot 16.7, me dunkt dat de opstellers eerder niet wisten wat ze wilden dan dat er verschillen zijn, de duitse geven zelfs voor nem340 16.5 tot 16.7 wie ziet daar verschillen in om over te discussieren

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Jan,

het gaat in dit geval om de maat B, tussen de wielen op een as.
Volgens NEM310 voor 2-rail moet die 14,3 mm zijn, volgens NEM340 voor 3-rail moet dat 14,0 mm zijn.

Gerolf

Klopt, en daardoor kan er w?l een probleem ontstaan op wissels e.d.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

ja 0.3mm verschil, dat klopt, maar of dat problemen gaat geven over wissels, op TGV snelheid mogenlijk wel, maar op lagere betwijfel ik dat. Ik reed vroeger altijd met mijn gelijkstroom wagons over M-rails en nooit problemen gehad.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Jan, met snelheid heeft dat weinig van doen. Als je problemen krijgt door een foute wielafstand, dan krijg je dat bij elke snelheid.
Je hebt waarschijnlijk altijd geluk gehad, doordat ook de fabrikanten van 2-rail wagens vaak sjoemelden met de wielafstand.

GeM

Ik heb toch ook af en toe problemen thuis op C-rails, zeker over wissels. Sommige wagens uitgerust met 'DC'-wielen gaan pertinent uit het wissel, het volstaat dan om de wielen een pietsie meer naar binnen te zetten, en het probleem is verholpen. Het is juist door over het wissel te kruipen dat je precies kan zien welke wielas het probleem veroorzaakt.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

edwin

hallo

Wat kost dat eigenlijk op een bv:dc trein om te bouwen naar ac digitaal moet er daar veel veranderd worden?
ik heb het hier voornaam over athears kato walthersect.. usa models
of kan men beter daar gewoon handen van af houden !!!
dank u en ik wens iedereen een prettige kerstfeest toe en natuurlijk allemaal een mooie trein onder de boom van vrouw lief[:)]
prettige feesten
edwin

INFO

Nee, dat kost niet zo veel, dat kost je een sleper en eem decoder. De wielen zet je gewoon op de juiste maat, en je bent klaar. Dat laatste moet je zeker niet vergeten.

Alleen de waarheid ligt in het midden.