Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

seintjes besturen met je ecos

Gestart door zeilfreakje, 13 december 2007, 16:32:37 PM

zeilfreakje

hallo vrienden ,

ik heb vandaag bij van biervliet 2 seintjes van viesman gekocht en een relais

nu ik zou die graag aansluiten en bedienen via mijn ecos kan er mij iemand helpen aub hoe ik alles juist moet doen want ik ken dat echt niet en die hebben da niet goed uitgelegd hoor goetjes benny

INFO

#1
Heb je dan ook een decoder gekocht om het relais mee aan te sturen?
Maar misschien kun je even iets duidelijker aangeven wat je precies gekocht hebt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

#2
Benny,

Over het algemeen heb je voor het aansturen de Viessmann seinen ook nog een schakeldecoder nodig. Viessmann heeft ook seinen met digitaaldecoder. Als het artikelnummer bekend is kun je op de site beschrijvingen van de schakeling downloaden.
Voorbeeld: http://www.viessmann-modell.com/pdf/4012.pdf

http://www.viessmann-modell.com/nl/aktuell/inhalt.php

Groetjes,
Dave

zeilfreakje

#3
het nummerke vanop de doos van de relais is 5213
en het nummer van de seinen is4011

van viesmann

INFO

#4
Dat is geen relais, maar dat is een digitale schakeldecoder.

En op blz 3 van de handleiding van de 5213 staat hoe je een sein 4011 moet aansluiten.


http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/5213.jpg

Bron: Viessmann
Alleen de waarheid ligt in het midden.

zeilfreakje

#5
okinfo maar hoe koppel ik da aan het spoor en hoe koppel ik dat aan mijn ecos dat zou ik ook even moeten weten ik heb nog nooit een sein aangesloten namelijk groetjes

ERVIN

#6
Zeilfreakje, bekijk die handleiding nu eens heel goed, het staat er echt allemaal op hoor.

stefanic

#7
Ik kan Zeilfreakje wel begrijpen hoor:

Als ik het schema hierboven bekijk (en ook de handleiding eens in zijn geheel uitpluis) kan ik enkel tot het besluit komen dat je met dat schema enkel de lampjes van het sein bedient en dat er geen treinbeinvloeding is. Enige verbinding met het spoor op dit schema is voor de voeding van de 5213.

Voor treinbeinvloeding heb je 2 mogelijkheden:

- nog een schakeling van de 5213 gebruiken, op hetzelfde adres als de aansturing van de lampjes van je sein, en daarmee de railvoeding op de sectie aan het sein aan of afsluiten (lijkt mij ook de beste oplossing). Dit staat in het hoofdstukje 'treinbeinvloeding' in de manual van de 5213.

- de 3 draadjes naar het sein niet op het sein aansluiten, maar op een seinrelais (je bedient dus het seinrelais) en dat seinrelais op zijn beurt schakelt dan de seinlampjes en het spoor.
Volgens de manual is dat blijkbaar de beste optie voor armseinen.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

zeilfreakje

#8
is er niemand uit de buurt van stekene die me dat even kan voordoen bij me thuis aub?

Klaas Zondervan

#9
citaat:
Geplaatst door stefanic

Als ik het schema hierboven bekijk (en ook de handleiding eens in zijn geheel uitpluis) kan ik enkel tot het besluit komen dat je met dat schema enkel de lampjes van het sein bedient en dat er geen treinbeinvloeding is.

Zeilfreakje had ook helemaal niet om treinbe?nvloeding gevraagd. Hij wil toch alleen maar het sein kunnen schakelen.
Bovendien, als je digitaal rijdt en je gaat spoorsecties aan- en uitschakelen, dan is dat terug naar de middeleeuwen. Als je digitaal wilt rijden en met echte treinbe?nvloeding en met realistische seinbeelden, dan is de beste optie om er een behoorlijk besturingsprogramma boven te zetten. Alle andere oplossingen is gerommel in de marge.

stefanic

#10
Hij had er inderdaad niet expliciet om gevraagd, maar ik vermoedde wel dat hij dit wilde. Als ik als leek/beginner een sein koop en aansluit ga ik er ook van uit dat ik de trein ervoor vanzelf zal kunnen doen stoppen.

Ik ben op dit moment ook maar een digital-amateur hoor.

Ik las in de beschrijving van het schakelblokje dat je op die manier moet aansluiten (mits tussenschakelen weerstandje zodat de loc een en ander blijft onthouden).
Ik weet dat dit inderdaad zo ging met de 'digital uit den beginne'.
Als nu zou blijken dat je (met gebruik van Koploper of zo) helemaal niet meer met 'spannings-arme' secties moet werken aan je seinen, des te beter! Zo leer ik ook weer wat bij.
Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

ysbeer

#11
Ik heb begrip voor het feit dat niet iedereen een digiprof is.
Maar toch zou ik die gene die niet weten hoe en wat het volgende willen aan raden.
In plaats van eerst te kopen en daarna te gaan vragen wat kan hij nu eigenlijk zou ik het omdraaien.
Wanneer je iets wilt bereiken (b.v een signaal waar de trein voor stopt)schrijf dan zo uitgebreidt mogelijk neer wat je wilt.
Maar ook wat je hebt.
Dan krijg je(zonder gemopper)advies wat je moet kopen,of wat je moet lezen.
Nu is zo dat je wel de kar koopt,maar niet weet dat je daar ook een paard voor moet zetten om hem te trekken.
Geloof mij wie duidelijk zijn vraag hier neer schrijft,voor dat hij van alles koopt,spaart geld en krijgt goed raad.
Maar wel duidelijk,helderziendheid is de meeste van ons niet gegeven.

wim ysbeer

doomslu

#12
Ik denk dat dit een veel voorkomend misverstand is. Men koopt een sein, sluit het aan en denkt dan dat de trein zal stoppen als het sein op rood staat. Jammer genoeg is dat dus niet het geval en het maakt geen verschil uit of je nu analoog of digitaal gaat rijden (er zijn uitzonderingen, maar die zijn eigenlijk achterhaald).

Zoals Klaas al zei: als je meer wilt dan een paar treinen op zicht (manueel dus) te laten rijden kom je niet aan een computerprogramma onderuit. Digitaal of analoog, het maakt niet uit.

Een tip, zeilfreakje : probeer zo veel mogelijk informatie over treinbesturingen te lezen. Surf eens rond, want dit is toch wel een vrij complex thema.

En zoals Wim  ysbeer al zei : stel dan maar gerust gerichte vragen. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

zeilfreakje

#13
ik zal eht dan wel proberen want echte hulp hoierop kun je blijkbaar niet krijgen ik vind dat niet erg maar ik zal er dan wat langer over doen natuurlijk ik zal wel ne keer info vragen in de club

doomslu

#14
citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

ik zal eht dan wel proberen want echte hulp hoierop kun je blijkbaar niet krijgen ik vind dat niet erg maar ik zal er dan wat langer over doen natuurlijk ik zal wel ne keer info vragen in de club

Het is een goed idee om dat in de club te vragen. Mondeling gaat toch steeds sneller dan schriftelijk.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *