Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Hoe lengte kadee koppeling meten?

Gestart door belair, 29 november 2007, 16:54:21 PM

belair

Ik had graag overgegaan naar Kadee koppelingen. Hoe meet ik de juiste lengte van de koppeling die ik nodig heb?
mvg
Luc


ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

Ik had graag overgegaan naar Kadee koppelingen. Hoe meet ik de juiste lengte van de koppeling die ik nodig heb?
mvg
Luc



Bedenk wel dat KADEE geen kortkoppeling is,je afstand tussen de wagens zullen behoorlijk moeten toenemen.
Het kortkoppel mech.van de wagens werkt niet meer.
Zeker wanneer op je baan krappe bogen liggen.
Dan moet n.l de koppeling langer worden.

wim ysbeer
wim ysbeer

Klaas Zondervan

Ysbeer heeft gelijk. Kadee's vormen geen starre verbinding, dus het kortkoppeleffect gaat verloren. Dat roept de vraag op wat je wilt bereiken met de overstap naar Kadee. Of wil je ze gaan toepassen op wagens zonder kortkoppelmechaniek?

belair

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Zo bijvoorbeeld:
http://www.kadee.com/htmbord/page59.htm



Dan veronderstel ik dat de meting op de originele koppelingen hetzelfde zal zijn.(om te weten door welke ze moeten vervangen worden)

Op de vraag wat ik wil bereiken Klaas:
Het is mijn bedoeling te kunnen rangeren en zo mijn wagons te kunnen ontkoppelen zonder er te moeten aan komen.

Dan nog enkele vragen:Ik heb een Marklin 4404 Colli wagon nmbs, maar die koppelingen zijn geen zwaluwstaart type. Door welk type kadee koppeling worden die dan vervangen?
Welk type kadee koppeling gebruiken jullie 17-18-19 of 20?
mvg
Luc

Klaas Zondervan

Luc, als je naar de NEM 362 kijkt dan zie je dat de voorkant van de schacht op 7,5 mm achter de buffers hoort te liggen.
De Kadee 17 is dus te kort. En welke van de andere je dan moet gebruiken, dat hangt van de straal van je bogen af. Hoe kleiner de boogstraal, hoe langer de koppeling moet zijn om te voorkomen dat de buffers tegen elkaar klemmen.

Bij wagens zonder NEM schacht zul je goed moeten kijken naar de maatschetsen op de Kadee site, en bij je wagen kijken hoe je de koppeling kunt monteren. En daaruit zul je dan moeten concluderen welke koppeling het meest geschikt is.

Kadee koppelingen zijn bedoeld voor Amerikaans materieel, dat heeft geen buffers, dus is de koppelingslengte minder kritisch. Bij buffermaterieel werken ze eigenlijk niet goed, zeker niet bij kortkoppelingsmechanieken. Dat is de reden dat ik er na een kort experiment niet mee ben doorgegaan.

belair

Dat heb je voor mij heel duidelijk gemaakt, Klaas.
Bedankt Klaas en Wim voor jullie tussenkomst.
Dit neemt niet weg dat ik nog zeer graag hoor van mensen die ook hun ervaringen met Kadee koppelingen kunnen delen met ons.
mvg[;)]
Luc

ysbeer

Als je toch nog belangstelling hebt is dit mss handig.

http://www.kadee.com/conv/holist.pdf

wim ysbeer

loebaske

Lang geleden maar toch interessant voor wat ik er zou mee doen..