Stoppen voor rood sein

Gestart door bumper, 23 november 2007, 19:07:48 PM

bumper

Hallo allemaal,
Ik heb ondertussen mijn baanplan voor een groot stuk aangepast i.f.v. de opmerking die Gerolf maakte in verband met de hellingen. Dat zat inderdaad niet goed maar komt goed. Tegelijk was ik ook de plaats van mijn lichtseinen aan het uitzoeken. Ik stelde mij toen de vraag hoe het stoppen van een geduwd treinstel gerealiseerd wordt. Want op de klassieke manier gaan dus alle wagons voorbij het lichtsein tot de loc op het stroomloos stuk tot stilstand komt.Voor de volledigheid, ik rijd H0; AC en DC analoog. Kunnen jullie mij enkele tips geven waar ik hierover informatie kan vinden.
Dank en groeten.
Ludo.
 

Gerolf

Je systeem moet herkennen als de eerste wagen in het stopgedeelte komt. Daarvoor heb je een vorm van bezetmelding nodig.
In tweerail kan dat met weerstandjes over de wielen, in drierail via een onderbreking van ??n van de rails.
Zodra een eerste rijtuig in het stopgedeelte komt, wordt de spanning in het gehele blok (liefst niet abrupt) op 0 gezet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Je moet de oplossing gaan zoeken in de hoek van de treindetectie. Ik weet niet welke treindetectiemethode je gebruikt: reed-relais, ,stroomdetectie, ...

Waar je voor moet zorgen is dat het stuurstandrijtuig gedetecteerd wordt zoals een lok. Met de reed-ralais methode voorzie je ook een magneet onder de stuurstand. Met stroomdetectie zorg je dat het stuurstandrijtuig ook stroom opneemt (met bijvoorbeeld verlichting).

Op die manier zal de trein zowel getrokken als geduwd op dezelfde manier gedetecteerd worden, en het stopcommando op hetzelfde moment kunnen krijgen, namelijk bij het binnenrijden van de stopsectie.

groetjeNs,
Michiel

edit: typvout
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

IR-lichtsluizen zijn inderdaad een prima oplossing, en zie ze vooral inzetbaar uit het zicht, zoals in tunnels, want het blijven toch vrij opzichtige constructies langs het spoor. Of heb ik het verkeerd? Kunnen ze tegenwoording mooi weggewerkt worden in de scenery? In elk geval een goede tip, vooral voor schaduwstations, in loodsen of langs perrons overweeg ik misschien eens om ze zelf te gaan gebruiken. Bedankt Buckfast_beekeeper!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Stroomdetectie heeft dan weer als nadeel dat bij 2-rail elke wagon dient voorzien van een weerstand of weerstandslak.

Het is voldoende als het voorste en het achterste voertuig stroom afnemen. Ik geef de voorkeur aan stroomdetectie, dat is de meest onzichtbare methode.

Doornroosje

Is hier al ergens iemand geweest die een round-up heeft gemaakt van bezetmelders? Of ergens een artikel erover in MSM? Tegenwoordig is de keuze groot en een overzicht zou handig zijn. Voor- en nadelen mooi in een tabelletje zou ideaal zijn.

Ik ben zelf ook op zoek naar een betrouwbare, zo onzichtbaar mogelijk, goedkope bezetmelder voor mijn baan.

Op mijn vorige baan gebruikte ik de sleepcontacten van Fleischmann zelf, in combinatie met de 'omgekeerde paddestoel' onder de trein. Deze is spijtig genoeg wel heel zichtbaar op de baan, en lichte locs wilden in combinatie met een straffe veer van de paddestoelen wel eens ontsporen op die dingen. Een ander nadeel was dat er op 1 rail dan nog eens een extra stroom moest komen. Digitaal(hoogfrequent) + analoog(gelijkstroom) + sleepcontact(laagfrequent) op dezelfde rail maakte soms wel eens problemen.

Klaas Zondervan

Je moet er inderdaad op letten welke wagens stroom afnemen. Maar dat hoeft niet tot een enkele beperkt te blijven. Je kunt meerdere wagens voorzien van weerstanden.

En als je per blok meerdere detectiepunten hebt, en de middelste valt stil, so what? Als de loc eenmaal een detectiepunt verder is, dan doe je toch niks meer met de informatie van het voorgaande punt.

Maar ieder zijn meug. Als je tevreden bent met je lichtsluissysteem, dan moet je daar mee doorgaan. Maar ik heb na lang wikken en wegen besloten dat voor mij stroomdetectie het handigste werkt.

Gerolf

Ik heb al mijn wielassen van (SMD-)weerstandjes voorzien. De bouwwijze is beschreven in MSM50. Toegegeven, het is een saai werkje als je heel wat assen moet "bewerken". Een heksentoer is het echter niet.
Opgestookte vermogen? Ik gebruik weerstandjes van 12K, dus met 100 assen wordt dat 120 Ohm, wat slechts 10mA is bij 12 Volt - verwaarloosbaar in vergelijking met de stroomopname van een loc.

Onnodig te zeggen dat ik voor stroomdetectie kies. Het grote voordeel is dat je steeds een detectie hebt, en niet moet wachten tot een wiel je lichtsluis passeert.
Een lichtsluis lijkt me w?l nuttig om een plaatsbepaling te doen, bvb bij een ontkoppelrail.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Hallo jongens,

Wat die ir ledjes betreft heb ik ook al een en ander opgezocht. Nu zegt men dat de afstand tussen zender en ontvanger niet heel groot kan zijn voor een betrouwbare opstelling. In het decor verwerken zou dan wel eens problemen kunnen geven. Tussen de rails schuin opgesteld en een reflekterend materiaal onder de loc en de wagons lijkt ook niet zo eenvoudig. Het reflekterend materiaal moet zowel onder de loc als de wagons op dezelfde hoogte hangen, anders veranderd de spiegelhoek en krijgt de ontvanger niets te verwerken.Bij opstelling in bochten zou de treinsnelheid ook van belang kunnen zijn omdat de wagens dan gaan hellen en de spiegelhoek ook veranderd.Ik heb dit nog niet uitgetest, maar misschien is er wel iemand die daar iets meer kan over vertellen, of staan die gegevens allemaal in de technische specificatie van het component.
Ik vraag mij ook af of het mogelijk is de trein steeds netjes op dezelfde plaats voor een rood sein te laten stoppen.De remweg is toch afhankelijk van de treinsnelheid.
Bedankt in ieder geval voor jullie reaktie.
Groeten.
Ludo.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Opgestookte vermogen? Ik gebruik weerstandjes van 12K, dus met 100 assen wordt dat 120 Ohm, wat slechts 10mA is bij 12 Volt -


Wel 100mA gerolf,maar goed dat valt ook nog mee.

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Opgestookte vermogen? Ik gebruik weerstandjes van 12K, dus met 100 assen wordt dat 120 Ohm, wat slechts 10mA is bij 12 Volt -


Wel 100mA gerolf,maar goed dat valt ook nog mee.

wim ysbeer

Juist, ja [:I] Maar ik had dan ook 100 assen gesteld als extreme illustratie ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Voor enkel euro zijn er combinaties van led en fotocel te koop die eenvoudig reageren op een reflexvlak boven hem.
De afstand is weinig krititsch , tussen 5 a 10 mm werkt goed
Wegwerken kost een dwarsligger maar het geheel is redelijk onzichbaar.

Ik persoonlijk houdt het op stroomdetectie,waarbij ik dan alle personenwagens inderdaad van een weerstand,of binnen verlichting heb moeten voorzien.
Op een onzichtbare plaats,direct na het schattenbahnhof heb ik een stuk van 1 meter precies geisoleerd,en van een stroom melder voorzien.
Een kleine (conrad)microcomputer bepaald hoelang het duurt voor de eerste stroomnemer het blokje ingaat en het weer verlaat.
De tijd die dat kost rekend hij om in snelheid.
Met dat getal rekend hij dan weer uit tot hoever ik de snelheid voor een signaal moet laten zakken om redelijk voor het signaal tot staan te komen.
Deze uitleg is het principe,de uitwerking heeft nog wat extras nodig.

100% werkt dit nooit, maar op een enkele doorschieter na, stoppen al mijn treinen goed voor het signaal.

Nogmaals dit is alleen het principe.

wim ysbeer