Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

terugmeldingen

Gestart door eddy, 23 november 2007, 16:10:08 PM

eddy

Dag allemaal,ik wil mijn nog te bouwen baan digitaal voorbereiden om in de toekomst pc gestuurd te kunnen rijden.Nu mijn vraag is ,ik ga blokken maken van circa 6 a 7m ,hoeveel terugmeldingen zijn dan wenselijk per blok,ook de plaatsing graag begin,einde.De blokken worden maar in een richting bereden.
groeten eddy

INFO

Eddy, dat is leuk, dat je dat gaat doen, maar verder is hier geen antwoord op te geven, alle belangrijke informatie mist. Dus geef eens meer achtergrond informatie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

eddy

Beste Wim,
wat bedoelt U met achtergrondinfo.Dit misschien?
Nu heb ik nog een roco multimaus,maar ga toch in de toekomst overschakelen naar IB .Dus DDC.
hopelijk is dit genoeg info anders vraagt ge het maar
vriendelijk groeten Eddy

ysbeer

Eddy
Je moet niet vertellen wat je hebt(althans niet als eerste)maar wat je wilt gaan maken.
Je wilt dus een baan met.
Hoeveel blokken.
welk systeem heb je of wil je.
hoewil je rijden (hand of vol automatisch)
heb je daar voor al een computer programma op het oog.
Zoja welke.
Zo nee vraag dan eerst advies,welk programma je het beste kan nemen.
Heb je n.l een programma dan worden veel vragen al opgelost in de handleiding.

wim ysbeer

eddy

Beste Wim, het ontwerp bestaat uit 2 rondgaande lussen met elk een schaduwstation.De bedoeling is van in het zichtbare gedeelte 2 blokken te voorzien ,in het schaduwstation wordt ieder opstelspoor ook een blok.De bedoeling is dat ik nu nog handmatig ga besturen met twee mauzen.Later zou ik dan willen overstappen op een door de pc gestuurde baan eventueel met koploper.
groeten Eddy

Gerolf

Als ik het goed begrijp: 3 blokken per omloop, waarvan ??n een schaduwstation is?
Dan lijkt het me dat je enkel een geautomatiseerd schaduwstation nodig hebt, echt blokrijden is met in totaal 3 blokken wat moeilijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Eddy,

Ik ben op dit ogenblik zowat dezelfde problematiek aan het ontrafelen...
Het duurt even voor je er achter bent :
- Het programma wat je later wil gaan gebruiken bepaalt eigenlijk met hoeveel terugmeldingen per blok je best kan gaan werken, omdat niet alle programma's op dezelfde manier een lok van a naar b sturen....
- Dus je moet eerst beslissen met welk programma je wil gaan werken (ook al ga je daar nog niet meteen mee aan de slag...)
- Dan de handleiding van dit systeem goed doornemen, en eventueel een kleine proefopstelling maken met terugmelders en de digitale centrale die je wil gebruiken + (demo)-programma.
- Dan kan je aan de slag voor het grote werk.

Voor wat de bezetmelders, ik heb net de print van "Huub Maaskant" in mekaar gesoldeerd, een betaalbare oplossing (+/- 50 ?) voor 16 terugmeldingen voor elk DCC systeem.

Benny

INFO

citaat:
Benny Schreef o.a.:Voor wat de bezetmelders, ik heb net de print van "Huub Maaskant" in mekaar gesoldeerd, een betaalbare oplossing (+/- 50 ?) voor 16 terugmeldingen voor elk DCC systeem.

Nu is dat dus absoluut niet waar. Deze is niet te gebruiken bij het digitale systeem van Lenz Digital, ook niet bij het systeem van Roco, en al helemaal niet bij het systeem van Digitrax, en dat zijn dus bij uitstek DCC systemen.

Die modules van Huib Maaskant zijn alleen bruikbaar als het digitale systeem een aansluitmogelijkheid heeft voor de S88 terugmeldmodules, anders zijn ze onbruikbaar.

INFO

citaat:
Geplaatst door eddy

Dag allemaal,ik wil mijn nog te bouwen baan digitaal voorbereiden om in de toekomst pc gestuurd te kunnen rijden.Nu mijn vraag is ,ik ga blokken maken van circa 6 a 7m ,hoeveel terugmeldingen zijn dan wenselijk per blok,ook de plaatsing graag begin,einde.De blokken worden maar in een richting bereden.
groeten eddy

Beste Eddy,

Wat je ons moet vertellen is:
1.: welk digitaal systeem je wil gaan gebruiken
2.: of je een 2-rail of 3-rail systeem gaat gebruiken.
3.: met welk besturingsprogramma je wil gaan werken.

INFO

citaat:
Geplaatst door eddy

Beste Wim,
wat bedoelt U met achtergrondinfo.Dit misschien?
Nu heb ik nog een roco multimaus,maar ga toch in de toekomst overschakelen naar IB .Dus DDC.
hopelijk is dit genoeg info anders vraagt ge het maar
vriendelijk groeten Eddy

Een IB is dus niet DCC, een IB is multi-protocol, en dat wil dus zeggen dat het meerdere digitale talen op de rails zet, en dat je met het Motorola, DCC en Selectrix protocol op dezelfde baan en door elkaar kunt werken.

eddy

beste Wim,
Wat staat vast,zeker 2-railsysteem,IB dcc formaat daar alle nu al gedigitaliseerde loks uitgerust zijn met dcc decoders (Lenz zilver, Lenz basic,esu 3.0,esu loksound.Vraag 3 is nu voor mij nog een groot vraagteken,want ik weet niet welke besturingsprogramma's geschikt of aan te bevelen zijn voor dit protocol.Mijn bedoeling is om de baan voor te bereiden zodat ik later als ik volledig wil gaan automatiseren ik geen ingrepen moet uitvoeren in de bovenbouw.Dus wat ik in mijn gedachten heb is waar er isolatie's moeten komen dat ik die nu al voorzie en gewoon nu die onder de baan doorlus.hopelijk maakt dit antwoord al iets duidelijker voor U waar ik heen wil.

vriendelijke groeten Eddy

INFO

Je besturingsprogramma is niet afhankelijk van het digitale protocol, dat is afhankelijk van de centrale welke jij gaat gebruiken, en of het besturingsprogramma dat kan ondersteunen.

Maar met een Intellibox, is dat niet zo'n probleem hoor, het gratis programma Koploper zal uitstekend die taak opzich nemen. En hoe je dan blokken en bezetmelders moet aanleggen staat uitgelegd in de uitgebreide handleiding van het programma Koploper.

te vinden op www.pahasoft.nl

eddy

bedankt Wim,
voor de snelle reactie,ik zal mijn licht eens gaan opsteken op de aan bevolen site.
groeten Eddy