Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Metalen frame voor tafelopbouw

Gestart door Fretbol, 14 november 2007, 10:34:15 AM

Fretbol

Hallo iedereen,

Na lange tijd zonder modelbaan ben ik opnieuw aan het plannen. Mijn volgende modelbaan had ik eventueel willen bouwen op een geraamte van metalen profielen. Ik herinner me nog dat men vroeger nogal veel metalen tafels en metalen rekken kon bouwen uit een soort mecano-systeem.

Na een tijdje rondgekeken te hebben zijn zo'n metalen profielen echter tegenwoordig moeilijk te vinden. Weet iemand een winkel(keten) waar dergelijke profielen nog te krijgen zijn. En wie heeft positieve of negatieve ervaringen met zo'n metalen frame?

Een houten onderbouw is makkelijk te bouwen maar een metalen frame is waarschijnlijk steviger?

Alvast bedankt,

Fretbol ;)

Frank_N

Hoi,

Metalen profielen zijn dacht ik bij iedere klus-handel verkrijgbaar.

Maar:

De kunst om een stabielle tafel of onderstel te maken bestaat uit het in verband brengen van de onderdelen. Dus kruis, en dwars verstevigingen op de juiste plaats doen wonderen [;)].
Een stabiele tafel hoeft dan niet perse zwaar te zijn, sterker nog met wat experimenteren zal je merken een juist licht frame met op de juiste plaatsen wat verstevigingen beter zal voldoen [8D].
Groet van Frank

ysbeer

Ik heb ooit een tafel gemaakt van dat soort profiel.
Het is stevig maar niet steviger dan een goede houten tafel.
Nu gebruik ik al jaren gewoon hout en dat gaat prima.

Ik was juist twee weken terug bij een vriend die voor de eerste maal een tafel had gemaakt van hout.
Op het forum (nederlands)had jij indertijd raad gevraagd hoe dat aan te leggen.
Nou daar kwam me wat.
DE meeste schreven echter dat je niet te zwaar moest bouwen,en dat multiplex van 6 mm wel dik genoeg was enz enz.
Waar om het allemmaal zo licht moest,snap ik nog steeds niet.
Het huis zal heus niet instorten van een zware tafel.
IK heb nog gezegd,doe het wat zwaarder,maar nee ,eigenwijs en latjes en multiplex van de minimale maat.
afstand tussen de poten 1 meter 50
DE zaak op gebouwd in mei 2007.
Stond perfect,mooi vlak en toch wel stevig.
Maar nu eind okt,de kachel gaat aan en het hout gaat werken,krom stukje hier,kuiltje daar,poot scheef.
Ik heb niet gelachen hoor.
Maar gisteren belde hij dat hij alles had los gemmakt en of ik kwam helpen.
Conclussie
Je kunt het tafel niet stevig genoeg maken,kijk balk van 10 bij 15 cm is natuurlijk onzin.Maar poten van 5 bij 5 en dwars planken van 10 bij 2 cm zijn echt geen luxe.Zet elke 70 a 80 cm een poot.
Affijn bespaar niet op je tafel,beter veel te zwaar dan iets te licht

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Dat metalen constructiesysteem wat je bedoelt ken ik onder de naam Hexagon. Maar ik heb geen idee of dat nog ergens te koop is.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van metalen constructies, ik werk liever met hout. En mijn ervaring is dat je niet zwaar hoeft te bouwen, als je het materiaal maar slim gebruikt.
Dus liggers altijd hoogkant plaatsen, en hoekconstructies bouwen.

Mijn eigen spoorbaan bestaat uit modules van 3,5 mm dik triplex, die liggen op een houten geraamte dat aan twee kanten aan de muur verankerd is. De tussenliggende steunpunten zijn stalen CV buizen 15 mm met daarin draadeinden M10 met stelmoeren zodat ik altijd de hoogtes kan nastellen.

Frank_N

Hoi,

De opbouw van mijn verplaatsbare tafel ziet er zo uit:

http://picasaweb.google.nl/ModelspoorfaN/Baantafel2X1Meter

De afmetingen van de gebruikte materialen zijn ongeveer zoals Ysbeer die noemd. De tafel zelf bestaat uit 12 mm Merantie-multiplex.
Op deze manier opgebouwd is de torsiestijfheid erg groot, bij een hanteerbaar totaalgewicht. Het onderstel is in zijn geheel uitneembaar. Wat niet goed op de foto's te zien is, zijn de 2 extra steunen onder de multiplexplaat.
Groet van Frank

Fretbol

Bedankt voor de tips en het advies,

Ik zal waarschijnlijk mijn tafel dan opnieuw uit hout opbouwen.

Mijn vorige tafel was ook volledig uit hout gemaakt en ik heb er nooit problemen mee gehad. Iemand vertelde me echter onlangs dat het metaal veel steviger zou zijn, vandaar.

Mijn houten tafels werden opgebouwd uit grote latten voor de zijkanten van 12cm hoog en 3cm dik. De tussenlatten om de 50cm waren 10 cm hoog en 2cm dik. Deze constructie heeft het in de 4 jaar dat de tafel heeft bestaan heel goed gedaan. Het grootste probleem was de geringe hoogte op 70cm. De nieuwe tafel zal minsten op 1m hoogte gebouwd worden, met de hoogtste stukken spoor op 120cm hoogte.

Voor de poten zou ik kiezen voor een steviger model, eventueel houten of metalen poten die in de hoogte versteld kunnen worden. Ik denk aan iets met moeren of zo, om kleine hoogteverschillen met enkele mm te kunnen bijwerken zodat alle delen mooi waterpas komen te staan. Hoe ik dit het best aanpak moet ik nog even bekijken.

Bedankt,

Anthony [;)]

T03

Hallo Fretbol,

ik ben bezig met een structuur in metalen L ijzers van het merk overtoom, volgens de methoce die Jaques Leplat beschrijft in zijn artikels in MSM, weet juiste nummer niet meer. De L-profielen hebben een dikte van 2mm en de vlakken 4cm.Ik overbrug hiermee tot 2meter. Mogelijk valt het iets duurder uit als hout,ik weet het niet, ik ben er in elk geval tevreden over.Een haakse slijpmachine en veiligheidsbril is wel een must.
Hieronder de link:
http://www.overtoom.be/nl/quick-fix-junior_nl184631.html
Indien je hierin geinteresserd bent kan ik je een mail sturen met meer info.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Fretbol

Bedankt,

Mocht ik gebruik gaan maken van metalen profielen laat ik het zeker weten [:)]

Anthony

eric