Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Hoe losse wielstellen vastzetten?

Gestart door EricVW, 06 november 2007, 20:19:42 PM

EricVW

Hoe wielstellen , met  niet geisoleerde assen vastzetten?( voor gelijkstroom)
het is de as langs de niet geisoleerde zijde.
lijmen gaat niet. je kunt er geen lijm tussen krijgen
Eric

Havoc

Ik neem aan metalen wielen op metalen assen: loctite als het niet geleidend hoeft te zijn. Maak op voorhand een afstandstukje zodat de afstand tussen de 2 wielen goed is. Druppeltje loctite, monteren en even op zijn plaats houden. Nachtje laten uitharden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

EricVW

Ga proberen, maar er is geen plaats tussen
eric

eric

Dat hoeft ook niet.
Loctite ofe andere secondenlijmen zijn zo dun als water en als je de raad van Havoc opvolgd dan zullen ze niet meer loskomen.
Opassen dat ge uw vingers niet aan elkaar plakt met dat spul.

tonycabus

Havoc bedoelt natuurlijk niet de secondenlijm, maar wel wat wij technici al eeuwen als 'Loctite' kennen: een middel om schroeven en/of moeren te borgen. Bestaat in rood en groen, en ik zou de meest vloeibare aanbevelen (rood geloof ik). Loctite werd enkele jaren geleden overgenomen door de Henkel-groep (die ook stijfselfabriek Remi in wijgmaal bij Leuven opkocht, de uitvinders van de secondenlijm!!) en daarom gaat secondenlijm nu ook onder de handelsnaam Loctite over de toonbank. Niet verwarren dus!
Trouwens, ik heb eens een locomotiefje van een vriend naar de knoppen geholpen door de assen met secondenlijm weer te willen plakken (Arnold onderstel): het plastic zieltje was er niet tegen bestand en vervormde!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Inderdaad Tony, ik bedoelde de Loctite om schroeven en bouten te borgen. Bestaat ook in versies die nooit meer loskomen. Dat werkt enkel op metaal (of toch 1 stuk moet metaal zijn) en afwezigheid van lucht. Na een tijdje kan je de rest die niet in de voeg getrokken is wegdeppen met een stukje keukenrol.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

EricVW


Peter

Ik heb bij een aantal goederenwagens van R?wa de wielen moeten vastzetten. Zowel het wiel met de kunststofbus als het metalen wiel (eenzijdige isolering) heb ik met een fijn drupje Pattex secondenlijm vastgezet. Tot nu is er nog geen enkel terug losgekomen en ze zijn toch al maanden geleden gelijmd.
Met vriendelijke groeten
Peter