links of rechts rijden in Duitsland?

Gestart door dirkkerckhofs, 05 november 2007, 22:04:42 PM

dirkkerckhofs

Het is zo een stomme beginnersvraag, maar vond er via de zoekfunctie hier geen antwoord op:

reden de treinen in duitsland links of rechts in tijdperk III? En staan de seinen dan links of rechts van het spoor?

Dirk

Anarchy

Ik vermoed dat het altijd rechts zal geweest zijn, maar zeker ben ik niet.

ysbeer

In duitsland rijden de treinen rechts,en volgens mij is dit altijd zo geweest.
Seinen staan dan uiteraard ook rechts.
De sitatie is gehel gelijk aan die in nederland/oostenrijk e.d

wim ysbeer

Peter

Treinen hebben altijd rechts gereden in Duitsland.
Seinen staan "bijna" altijd rechts van het spoor (in de rijrichting gezien) Sommige seinen worden links geplaatst (wegen plaatsgebrek, zichtbaarheid, e.d) maar dan wordt de juiste plaats waar het sein normaal moest staan aangegeven door een signaaltafel  "Rautentafel",dit is een langwerpig zwart bord van 120 cm hoog waarop  vier witte ruiten onder elkaar op geschilderd worden. Vroeger (voor 1955) was dit met 8 witte ruiten en was het bord hoger.
Voor de achterzijde werd en wordt nog meestal grijze emailverf gebruikt. (RAL nr.onbekend)
Een afbeelding vind je op onderstaande link. Deze website is trouwens een aanrader voor allen die in het Duitse (en andere) seinwezen geintersseerd is.

http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/zs.html#zs103-dr

Als laatste: sommige (uitzonderingen) seinborden staan altijd links van het spoor (in rijrichting gezien).Een voorbeeld hiervan is het signaalbord RA 10 ofwel "Halt f?r rangierfahrten"

Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Klopt helemaal: rechts, rechts, (extreem) rechts [;)][:D][:D][:D] (Sorry flauw grapje[|)])
Alhoewel er ook soms treinen waren in het verleden die tegen de richting inreden voor uitzonderlijk vervoer. Of dat nu nog gebeurt weet ik niet. Deze moesten in de DRG-tijd dan wel voorzien worden van een extra lamp vooraan op de lok. Overdag brandde deze als de lok tegen de richting inreed alleen, 's nachts brandde ze samen met de twee normale lichten.


P.S. Wanneer ze in Duitsland achteruit rijden, rijden ze ook wel links [:o)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

loebaske

er zijn volgens mij maar 2 landen waar de treinen Links rijden, en dat is bij ons (NMBS) en in Engeland, dat L rijden dateerd nog van in de tijd dat de eerste sporen op het vaste land verschenen..[:)] all? da peis ik toch [:D][:D]

Klaas Zondervan

Nog meer landen waar de treinen links rijden: Frankrijk, Zwitserland, Itali?, Zweden, India, Australi?. Er zijn er nog veel meer maar die weet ik niet uit mijn hoofd. Wereldwijd zijn er meer landen met linksrijdende treinen dan met rechtsrijdende.

T03

Ik heb  een bijkomende vraag  die misschien grappig overkomt maar ik me echt stel...Als het om een enkelsporig rijvak ging, stonden (staan) de seinen dat ook verplicht rechts of willekeurig ?

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

Peter

Op enkelsporige baanvakken staan net al bij dubbelsporige de seinen rechts in rijrichting.
Nog een antwoord op dat "achteruitrijden" Dit kon gebeuren op hellingen dat er een duwlokomotief de trein de helling hielp oprijden.Bij het terugrijden zijn dit zogenaamde "Sperrfahrten" die ook de nodige seinborden hebben. Dat terugrijden gebeurde tegen richting in, tot aan de eerstvolgende mogelijkheid om het spoor te wisselen en zo terug op juiste (rechtse) spoor te komen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Zoals voorgaand gezegd is staan seinen (bij rechtsrijdende spoorwegen zoals de DB) normaal gezien altijd aan de rechtse kant van de normale rijrichting. Sporen die in twee richtingen normaal gebruikt worden zullen dus seinen aan beide kanten: een voor naar de ene kant te rijden en een voor naar de andere kant te rijden.

Ik hoop dat mijn snelgemaakte schema een beetje duidelijk is?[8)]

Wanneer een spoor maar in ??n richting gebruikt wordt (normaal gezien) staan er ook maar aan ??n kant seinen.

UITZONDERING: Op plaatsen waar het door vorm van het landschap of andere hindernissen niet mogelijk is het sein op normale wijze aan de rechterkant te zetten, kan het uitzonderlijk ook links gezet worden, maar dat wordt dan enkele (tientallen? honderden?) meters op voorhand aangegeven met een speciaal bord.

Groeten
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Peter

Op enkelsporige baanvakken staan net al bij dubbelsporige de seinen rechts in rijrichting.

Ook in Belgi??
Het lijkt mij logischer dat in linksrijdende landen de seinen links staan.

Pol

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Peter

Op enkelsporige baanvakken staan net al bij dubbelsporige de seinen rechts in rijrichting.

Ook in Belgi??
Het lijkt mij logischer dat in linksrijdende landen de seinen links staan.


Dat is ook zo! In Belgi? staan de seinen links want de treinen rijden er ook links! Maar de vraag ging over de Duitse situatie waar men rechts rijdt! Peter antwoordde dus enkel in de context van de Duitse situatie en dus klopt zijn uitleg helemaal (voor de Duitse situatie)!
Groeten,
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Klaas Zondervan

Ach ja, je hebt gelijk. Ik zat even op verkeerd spoor.[:)]

Peter

Nee, we hadden het in dit onderwerp (dacht ik althans) over de Duitse spoorwegen. In Belgie enz. waar links gereden wordt staan ze links in de rijrichting, hoewel ook hier weer uitzonderingen bestaan. Maar dat is een vraag die Belgie kenners beter kunnen beantwoorden dan ikzelf.
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

In Belgi? zijn er ook enkelsporige baanvakken waar je in tegenspoorregime op rijd. Dwz dat de seinen in dit geval rechts staan!