Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Straatspoor

Gestart door martintje, 04 november 2007, 17:18:49 PM

martintje

Aangeizien ik de laatste tijd veel vragen kreeg over hoe ik mijn straatspoor gemaakt had op de trammodulebaan, heb ik even een klein stukje geschreven over mijn methode.
Uiteraard zijn er vele goede methodes, maarieder zijn voorkeur.
Zijn er aanmerkingen, dan hoor ik ze graag, ik leer graag bij om tot een perfect straatspoor te komen :D

urlhttp://www.mitropa.nl/page_164.html/url
Mvg Marty

Roderik

Dag Marty. Ik zat met net hetzelfde systeem in mijn hoofd maar dan voor Z-sporen op mijn Nm-trambaan. Alleen stel ik me de vraag hoe je dat doet met wissels? De bewegende delen moeten toch vrij blijven?
Always be modelling!

martintje

Roderik.
De trambaan is een fictief voorbeeld, met bestaande voorbeelden.
Ik ben dus vrij in het sporenplan, en was daardoor al zo slim om het landschap zo te plannen dat de wissels niet in het straat komen, aangezien ze dat vroeger ook zoveel als mogelijk wilden vermijden.
Ik heb er even over zitten denken, maar met Z spoor lijkt het me bijna niet te doen, dus dan lijkt het mij de kunst het zo te maken dat de wissels bv in zand liggen ipv klinkers.
Met H0 zou het wel kunnen, en dan zou ik opteren voor zelfbouwwissels van tillig.
Deze kan je zo voorbereiden dat je voor het bouwen de bielzen al prepareert, maar en exacte uitleg zou te lang worden hier.
Maar Z wissels. ik zou het niet weten, ik zou er ook niet aan beginnen met die kolenschoppen van mij [:D]
Mvg Marty