Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Peco wisselaandrijving

Gestart door ludol, 03 november 2007, 23:01:05 PM

ludol

Hallo daar,

Beginner, natuurlijk ben ik een beginner in hard en nieren......
Ik ben nu bezig met het uitproberen van een wissel aandrijving PL-10E + PL9 op een Peco wissel.
(http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/peco_produkte/IbisZ_zubeh.htm ) Ik word er zot van:o). Ik krijg die aandrijving niet uitgelijnd op de wissel. Hij schakelt 2 of 3 keer goed of niet en dan hapert er iets, of sputtert of raar geluid.....Wat wil zeggen, ik heb een gat geboord door de plaat waar de wissel oplicht. De wissel gefixeerd, en dan de aandrijving langs onder met het stangetje door het gat tot in het gaatje aan de linker of rechter kant van de wissel geplaatst, en zo vastgehouden. Ook heb ik al eens geprobeerd om hem vast te vijzen, niiiiiiiiiiiii gemakkelijk.
Moet dat nu echt zo nauwkeurig of doe ik iets stoms. Wie verklapt mij de ultieme truc om een Peco wissel aandrijving eenvoudig werkend onder de tafel te plaatsen?

Gerolf

Het plaatsen van een wisselaandrijving is inderdaad niet simpel, en vooral een precisiewerkje.

Wat ik zelf doe om de zaak uit te lijnen:
- wisselmotor en stelbiels in middenstand zetten (bij een Peco wissel moet je die dus even vastkleven).
- de wisselmotor plaatsen, de veerdraad hoort zonder spanning doorgeschoven te kunnen worden (vertikale uitlijning)
- de motor moet in dezelfde richting liggen als de stelbiels (in hetzelfde vertikale vlak)
- de motor vastschroeven.
- proefdraaien (met stroompulsen - geen continue spanning)

Heeft Peco geen malletje hiervoor?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Ludo,ben jij nu met Peco N-wissels bezig? want dat staat niet zo duidelijk in je tekst[:(] Als dat zo moest zijn kan er toch geen probleem zijn omdat je de Peco aandrijving op een Peco  wissels kan vastmaken . Door een gat in je baan te maken kan je heel eenvoudig die aandrijving kwijtraken(het gat zelf camoufleer je best met dunne plasticcard.)
Als je wissels van een ander merk gebruikt heb je wel wat meer werk: ik heb vroeger Peco aandrijvingen gemonteerd op Roco wissels en dat werkt prima.
De truc is om de aandrijving eerst op een stukje multiplex te monteren ,te bedraden en daarna onder de wissel te monteren.Dat kan dan met schroeven of met montagekit[:0]

Gerrit

ysbeer

Jawaarom die pl9
klik de aandrijving gewoon aan de wissel zoals gerrit al zegt.
Echt hier is geen enkel probleem te verwachten,

wim ysbeer

ludol

Hoi jongens,

Ja Rochevalien het zijn Peco wissels. Het lijkt mij eenvoudig om de wisselaandrijving op de wissel vast te klikken ysbeer, maar dan heb je echt wel een heel groot gat onder de wissel. De wissel licht nu op een plaatje van 18mm dik. En begrijp ik het dan goed wat Rochevalien zegt om over dat gat direct onder de wissel een heeeeel dun plasticcard te leggen. Brengt dat geen oneffenheid. Maar ik ga het straks proberen. Ook wat Gerolf_Peeters aanbeveelt ga ik eens proberen. Gerolf_Peeters moe moet ik proefdraaien (met stroompulsen - geen continue spanning)?

http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/00-Foto's-testbaan/0100-Peco%20wisselaandrijving%20op%20wissel-001.jpg
http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/00-Foto's-testbaan/0100-Peco%20wisselaandrijving%20op%20wissel-002.jpg

ysbeer

Hallo

Zo ie zo moet je (als je ten minste een modelbaan wil bouwen)onder de rails een laag kurk rubber karton of iets in die geest neer leggen.
Dit moet voor N ongeveer 2.5 mm zijn .maar 2 mag ook.
Deze laag dient on het railbed na te maken,ze moet iets breder zijn dan de dwarsliggers.en liefst iets schuin aflopen.
Hier mee kun je het gat simpel weg werken.
Denk er om het botweg op een plank leggen van de rails is geen modelbouw

vraag desnoods hier meer.

wim ysbeer

belair

Al mijn sporen en wissels zijn van Peco met daar onder de wisselaandrijving van Peco vast gemaakt.
Werkt perfect, alleen niet vergeten het gaatje waar het asje door gaat iets te ruimen. Ik ondervond dat na een tijdje het asje wat stroef in het gaatje zat en zo de wissel niet meer kon overleggen. 't Is maar een tip hoor, zodat je nadien niet weer hoeft los te maken.
Onder het gat waar het asje door komt gewoon een stukje karton of zoals reeds vermeld werd een stukje platicard. Geen oneffenheden te bespeuren bij mij. En ballasteren geen probleem.
mvg
Luc

Gerolf

Dat proefdraaien: met twee drukschakelaars met pulskontakt - g??n omschakelaars, ??ntje voor elke spoel. Tijdelijk vlak bij je wissel plaatsen, zodat je kan zien wat er gebeurt als een stroomstoot op ??n van de spoelen zet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik zou die PL9 niet gebruiken, je hebt ze echt niet nodig. De wissels zijn voorzien om de PL10 er onderaan te bevestigen. Gemakkelijker kun je niet hebben eens je er ??ntje gemonteerd hebt. Je kan de motor monteren zonder dat de wissel geplaatst is. Daarna alles plaatsen met de motor door het gat in de plaat.
mvg
Luc

ludol

Hoikes,
ik heb een gat gemaakt en de wisselaandrijving onder de wissel gehangen. Kijk eens op http://ftp://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/00-Foto's-testbaan/0125-een groot gat onder de wissel1.html.
Nu nog het gat dichten, maar zitten die pinnetjes dan niet in de weg
belair? En ysbeer zo dat lukken tussen de wissel en de wisselmoter nog 2mm isolatie?? Die pinnekes zijn wel kort h?, en ik zal de wissels en het spoor zeker niet zo maar op de houten plaat laten liggen, het is maar om te testen en te begrijpen. Dat met die stroompulsen Gerolf_Peetershad ik al eens gedaan zonder dat de wisselaandrijving op de wissel hing.
Nu is hij geschakeld via S-DEC-4-DC decoder en schakel ik via de Intellibox.

Gerolf

Het andere draadje gelezen? Die decoder levert te weinig stroom voor je wisselspoelen!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

citaat:
Geplaatst door ludol

Hoikes,
ik heb een gat gemaakt en de wisselaandrijving onder de wissel gehangen. Kijk eens op http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/00-Guines_groot%20gat%20onder%20de%20wissel/.
Nu nog het gat dichten, maar zitten die pinnetjes dan niet in de weg
belair? En ysbeer zo dat lukken tussen de wissel en de wisselmoter nog 2mm isolatie?? Die pinnekes zijn wel kort h?, en ik zal de wissels en het spoor zeker niet zo maar op de houten plaat laten liggen, het is maar om te testen en te begrijpen. Dat met die stroompulsen Gerolf_Peetershad ik al eens gedaan zonder dat de wisselaandrijving op de wissel hing.
Nu is hij geschakeld via S-DEC-4-DC decoder en schakel ik via de Intellibox.




Die lipjes moet je gewoon overplooien naar de zijkant (binnenkant, op die laatste foto naar rechts plooien). Isolatie heb ik niet tussen mijn wisselmotor en wissel liggen. Daar zijn die pinnekes niet lang genoeg voor. Niet vergeten het gaatje waar die as doorgaat iets te ruimen zodat ze mooi kan bewegen in het gaatje. Niet te veel ruimen dat er te veel speling op komt h?.
mvg
Luc

ludol

Jongens,
Ik heb nog wat verder gewerkt aan die wissel, kijk eens op http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/00-Guines_groot%20gat%20onder%20wissel%20dichten/index.html .
Is het dat wat jullie bedoelen. Op de twee laatste 2 foto?s is er toch nog een gaatje te zien, dus dat zal ik nog wat moeten mij werken. Of zijn er andere mogelijk heden om de Peco wisselaandrijving te verstoppen. En het gaatje is geruimd belair. Belair hoe stop jij dat laatste gaatje dicht.[:p]
En de wissel werkt, kijk maar http://www.youtube.com/watch?v=t843Jmo_t70 .

belair

Ja Ludo die werkt. Maar dat laatste gaatje zie ik blijkbaar niet op die 2 laatste foto's. Niet vergeten wanneer je gaat beginnen ballasteren je toch niet alles kan voorzien van ballast want uw wissel zal niet meer werken. Het zal vastzitten met de ballast. Die as zal je ook nog moeten inkorten. Moest je het doen met een schijfje op de Dremel zou ik toch opletten voor de warme dat dat zal meebrengen. Het plastiek kan gaan smelten waardoor uw gaatje, met uw asje door, groter zal worden.
Je hebt nu blijkbaar toch door hoe het werkt.[;)]
mvg
Luc

ludol

Bedankt belair, en de andere ook natuurlijk
Nog een laatste vraagje misschien, op het flimpje kan je horen dat de wissel naar links meer elektrisch geluid maakt (pweueut) dan aan de rechter kant (klak).?? Kan ik nog iets aan doen[?]