Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

draadloos

Gestart door Quadran, 03 november 2007, 15:19:38 PM

Quadran

Hallo!

Bestaat er soms al een draadloos systeem waarbij de digitale informatie kan verzonden worden per RF? Bv met TX/RX434 modules?

Lijkt me minder storingsgevoelig dan wanneer men de digitale informatie per rail verstuurd!
 

Quadran

blijkbaar nog niet aan het ontbreken van reacties te zien [:p]

nu lijkt het me toch doenbaar om de digitale signalen te versturen met een TX434 module en in iedere lok een RX434 module te plaatsen.

hier ga ik eens testen mee doen.

ik heb momenteel een 500MHz logic analyzer ter beschikking dus
ik kan eens gaan proberen.

 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Quadran

Lijkt me minder storingsgevoelig dan wanneer men de digitale informatie per rail verstuurd!

Waarom denk je dat?

Quadran

minder vuil in de lucht dan op de sporen ?
 

INFO

Maar hoe ga je die lok dan van rijspanning voorzien?

Als je dat via de rails doet dan staat hij op vuile rails toch ook gewoon stil, ondanks je RF module.

Of ga je iedere lok van een zonnecel en een accu voorzien??

En op welke gronden denk je dat het nu storingsgevoelig is, alleen op basis van vuile rails zeker? Heb je er ooit wel eens in de praktijk mee gewerkt? Of is dit een theorie vanuit de luie stoel?

Maar als je het leuk vind om het uit te vinden, moet je dit natuurlijk gewoon doen. Maar of het iets toevoegd ik denk het niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Quadran

minder vuil in de lucht dan op de sporen ?
Nou, dat valt nog te bezien. In de lucht wemelt het van de radiosignalen, op het digitale spoor heb je maar met 1 signaal te maken.
Digitaal is juist volwassen geworden doordat ze voor de signaalspanning de volledige zwaai tussen +20V en -20V gebruiken. Dit in tegenstelling tot oudere meertreinensystemen waar ze een gelijkspanning als voeding gebruikten, en daarbovenop een toonsignaaltje met een spanning in de orde van grootte van 1V.

Bij digitaal is er geen sprake meer van een aparte voedingsspanning en signaalspanning die op elkaar gesuperponeerd zijn. Voeding en signaal zitten in ??n en dezelfde spanning. Dat alles maakt digitaal in de praktijk redelijk ongevoelig voor storingen. Dat proberen te verbeteren door RF zal niks aan de kwaliteit toevoegen. Ik weet uit artikelen dat het wel eens geprobeerd is, maar het levert vergeleken met signaaltransmissie via de rails niks extra's. Als het wel een verbetering zou geven, dan was dat naar mijn overtuiging al lang op de markt.

Quadran

citaat:

Ik weet uit artikelen dat het wel eens geprobeerd is



Heb je daar misschien nog links naar toe ?
 

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Het enige wat ik er zo gauw over terug kan vinden is dit: http://www.freepatentsonline.com/20060090667.html
Voor de rest heb ik het meeste op papier gezien, maar ik weet echt niet meer waar.