Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Starten met digitaal + blokrijden

Gestart door Quadran, 03 november 2007, 10:48:18 AM

Quadran

Hallo, ik zou graag digitaal gaan rijden, als beroep ben ik programmeur PC en PLC / microcontrollers dus dit moet wel lukken denk ik.

Ik zou gaan voor Roco & Fleischmann + Uhlenbruck materiaal.

Echter ik heb nog wel een vraagje EN bedenking. Als ik nu de sporen ga onderverdelen in blokken, is het dan mogelijk om een trein te laten rijden die langer is dan een blok? Maw wordt ook de laatste wagon gedetecteerd of is dit enkel de trein zelf?

Ik heb al eens gekeken naar Uhlenbruck materiaal en heb daar de Intellibox Basic zien staan, zou ik die kunnen gebruiken of moet ik de Intellibox IR toch maar aanschaffen.

Ik zou ook graag rijden via PC en zou voor WinDigiPet gaan.

Is dit alles een verstandige keuze ?

Met dank,





 

INFO

Dan moet je dus in de handleiding van WinDigipet kijken of die kunnen omgaan met langere treinen dan dat het blok lang is. Dit heeft niets met je digitale basismateriaal te maken maar is puur een software kwestie.

Het programma Koploper kan hier zeker mee omgaan.

Op de Intellibox- Basic zit geen standaard aansluiting voor een PC. Je kunt hem wel gebruiken, maar dan moet je een LocoBuffer of de loconet interface van 63110 van Uhlenbrock gebruiken.

Maar of WinDigipet het LocoNet ondersteund, dat weet ik niet. Koploper in ieder geval nog niet.
TrainController ondersteund het wel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Quadran

dus is misschien koploper + intellibox ir een betere keuze ?
 

INFO

Quadran, wat voor jouw de betere keus is, daar kan ik je geen antwoord opgeven.
Ik kan je alleen vertellen wat de verschillen zijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Pol

citaat:
Geplaatst door Quadran


Ik heb al eens gekeken naar Uhlenbruck materiaal en heb daar de Intellibox Basic zien staan, zou ik die kunnen gebruiken of moet ik de Intellibox IR toch maar aanschaffen.


Dit vind ik wel een goede vraag want die stel ik mezelf ook al een tijdje. WAT IS HET PRECIEZE VERSCHIL tussen de Basic en de IR. Gaat het dan enkel om de mogelijkheid om infrarood te schakelen of zit er meer aan vast. De meerprijs voor IR is alvast aanzienlijk. INFO of anderen weten jullie er meer van want in de productomschrijving van Uhlenbrock komt het niet erg duidelijk naar voor of heb ik iets gemist.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

INFO

Pol, op de website van Uhlenbrock, staat daar hele duidelijke informatie over.

http://www.uhlenbrock.de/3/6/I5B62B3E-00D.apd/New2007e.pdf

Hier een uittreksel van de verschillen tussen IB-IR, Basic en Daisy.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

Pol

@INFO: Sorry, ik had hem in het Duits gezien en heb waarschijnlijk dat schema aan de rechtse kant niet goed bekeken![:I] Er is dus wel meer verschil dan het infra-rood!

EDIT: Ik heb het nog eens nagekeken: op de Duitse site stond dat schema er helemaal niet op! Bedankt dus nog eens INFO![:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

INFO

Ohh Pol is dat zo?? Ben daar nog niet van overtuigd, jij misschien nu ook niet.


Volgens mij is dit in de duitse sprache.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Und wann sie auf die website von Uhlenbrock kontakt ausland (Niederlande)geht. Gibt es das alle im niederl?ndisch sprache. [:)]

Erik

Pol

Wauw inderdaad! 't Zal de spanning voor de bevalling zijn! Zwangere vrouwen hebben wel eens last van hun hormonen, aanstaande vaders blijkbaar ook! Mijn verontschuldigingen voor deze geestelijke dwaling!

Groeten van Pol de verstrooide professor
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...