Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Raillassen

Gestart door marCOntainer, 29 oktober 2007, 23:10:30 PM

marCOntainer

M'n railstukken sluiten niet meer mooi op elkaar aan. Zitten erg losjes. Hierdoor komt m'n dieseltje regelmatig stil te staan. :(!  Eventjes tegen of op de rails duwen en hij rijdt weer. :) Is het aan te bevelen om de raillassen dichter te knijpen of om ze meteen te vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Grtz Marco

SuSke

Marco, de raillassen moeten goed aansluiten. Die garanderen een vlotte stroomvoorziening en een uitlijning van je rails.

Ze gewoon met een fijn tangetje een beetje dichtnijpen, maar wel voorzichtig, niet helemaal dicht of je kan ze terug gaan openwringen en dan zijn ze voor de vuilnisbak.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

De raillassen dienen op mijn baan enkel om de rails "in het gelid" te houden. De stroomvoorziening gebeurt via aan de rails gesoldeerde draden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

br212

citaat:
Is het aan te bevelen om de raillassen dichter te knijpen of om ze meteen te vervangen.
Gewoon vervangen. Ze kosten niet zo gek veel, maar loszittende asjes kunnen vage storingen geven. Samenknijpen is mij slecht bevallen. Of ik drukte ze te dicht, of ze bleven te los. [:(!]

janjozef

gewoon vast solderen, moet je niet je halve baan afbreken, (indien ingestooid natuurlijk)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

De raillassen dienen op mijn baan enkel om de rails "in het gelid" te houden. De stroomvoorziening gebeurt via aan de rails gesoldeerde draden.



Gerolf, soldeer jij dan draden aan ELKE rail ?

Spoorse

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Locorail

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

De raillassen dienen op mijn baan enkel om de rails "in het gelid" te houden. De stroomvoorziening gebeurt via aan de rails gesoldeerde draden.



Gerolf, soldeer jij dan draden aan ELKE rail ?

Spoorse



Misschien gebruikt hij enkel meterspoor, dat scheelt veel.

Michiel

Een lok in vollast, bijvoorbeeld bergop met een behoorlijke sleep, valt terug op halve snelheid als de stroom ook nog door zo'n 20 a 30 raillassen moet vloeien. Dat is dus ongeveer na 10 a 15 railsegmenten. Ik heb vroeger het vermogenverlies dat optreedt bij raillassen steeds onderschat, zelfs goed knellende raillassen . Nu, soldeer ik elke raillas, en dat scheelt een stuk! Ook heb ik het aantal voedingspunten verhoogd. Mijn treinen rijden nu veel constanter kwa snelheid dan voorheen. De hoop om de rails bij afbraak van mijn baan te kunnen recupereren heb ik evenwel laten varen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ja ik soldeer ELK stuk rail, en ik gebruik bijna uitsluitend flexibels ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf,

Voor wat dan werkwijze van je blokken betreft, word hier een enkel rail doorgefreesd,eventueel met druppel lijm er in, of gebruik jij dan geisoleerde railassen.

Spoorse
Locorail

Gerolf

Ik gebruik bijna steeds ge?soleerde raillassen. Meestal bekijk ik op voorhand waar er een isolatie moet komen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw