Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Reinigen van rollend materiaal

Gestart door Ludwig, 24 oktober 2007, 18:31:57 PM

Ludwig

Dag,
Hoewel veel van mijn materiaal in een vitrinekast staat komt er na een tijd toch stof en allerhande aanslag opzitten.
Nu is mijn vraag hoe houden jullie je geliefd materiaal proper en stofvrij?
En als het gereinigd moet worden hoe doen jullie dat dan?
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

guy holbrecht

Ludwig,

Mijn vitrinemodellen (ze moeten wel af en toe enkele rondjes op de baan maken)houd ik stofvrij door ze met de (droge) airbrush af te blazen terwijl er met een heel zacht borsteltje over geborsteld wordt. Je staat versteld van het stof dat er af komt. Doe dit wel niet waar je andere modellen bij staan, of je blaast het stof van de ene loc op de andere.

Groeten,
Guy

Jurgen

Ik gebruik alleen een klein penseeltje en ik blaas. [:D] Dit hou ik geen uren vol natuurlijk, maar ik stof alleen de modellen op mijn baan af.
Zet ik een model uit de kast op mijn baan, dan ga ik er ook eerst eens met een borsteltje over.

Een doekje is ook bruikbaar, maar dan moet je oppassen voor de losse onderdeeltjes of uitstulpingen op een dak ofzo. Daar blijft een doekje gegarandeerd achterhaken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

Ook ik werk mer een heel zacht borsteltje met lange haren, gekocht bij de schoonheidsproducten voor vrouwen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dikken

bij de betere fotozaak vind je een "blaasborsteltje" dit is borstetje met zacht haar, gemonteerd op een blaasbalgje. door te drukken krijg je een windje en kan je terzelfdertijd borstellen.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Peter

Als je het nog beter wil: bij de juweliers verkopen ze een reinigings en onderhouds setje van Swarowsky (kristal) bestaande uit zachte stoffen handschoenen, een speciaal doekje en een heel zacht borsteltje. Heb die eens van mijn echtgenote gekregen (zij verzameld en is lid van Swarowsky).
Met vriendelijke groeten
Peter

Ludwig

Bedankt voor de tips.
Borstelen en de airbrush zal ik eens proberen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

loebaske

oesje, ben daar niet in thuis [:(] want al men modellen zijn behoorlijk aangepast aan het dagelijks vuil zoals in de realiteit, en als er stof op het materiaal ligt doe ik dat er af met een lang harige verfborstel [:)]