Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Gelijk en wisselstroom

Gestart door EricVW, 24 oktober 2007, 17:44:26 PM

EricVW

Kan men met alle wielen geisoleerd op het zelfde soor met gelijk en wisselstroom rijden ?
Met 3 draden
Eric

erik de noorman

Ja. Als je bedoelt met 3 geleiders. Links, midden, rechts.

Erik.

Bullschit Wim?

EricVW

Ja dat dacht ik wel
Ik heb zelfs eens gehoord dat dit ook kan zonder de geisoleerde wielen,
je moet het dan  in blokken indelen.
Met een relais omschakelen van wissel naar gelijkstroom als de trein het blok heeft verlaten
Groeten,
Eric

Pol

Het in blokken verdelen is vooral handig als je ook met lokomotieven gemengd gaat rijden anders denk ik dat er toch vonkjes uit gaan komen vooral bij de wisselstroomloks op de gelijkstroombaan!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

erik de noorman

Mannen pas op wees niet te voorvarend indien er 3 rail wissels zijn ingeplant is er wel een probleem. Dan kan het ook nog maar is het iets ingewikkelder.

Erik

erik de noorman

Maar dit heeft in feite niets met digitaal te maken maar hoe de + en de - anoloog en bij digitaal over de geleiders wordt gestuurd.

Erik

Wim maak me maar af.[^]

ysbeer

Eric vw (is dat volkswagen??)

Vertel een sprcies wat je wilt.
Op marklinrails met 2 rail DC gaan rijden????
of iets anders.

wim ysbeer

INFO

Toevallig gisteren een schakeling ontworpen en in elkaar gezet voor een demo-testbaan op Eurospoor, waar men met k-rails wil gaan rijden op een ovaal, met analoog gelijkstroom, analoog wisselstoom , digitaal 2rail em digitaal 3r. uiteraard niet gelijktijdig.





Om dit toe te gaan passen op een echte baan met wissel van Marklin is een onmogelijke opgave. En zeker niet een aan te raden concept.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Toevallig gisteren een schakeling ontworpen en in elkaar gezet voor een demo-testbaan op Eurospoor, waar men met k-rails wil gaan rijden op een ovaal, met analoog gelijkstroom, analoog wisselstoom , digitaal 2rail em digitaal 3r. uiteraard niet gelijktijdig.

Wel dit kan nu net wel (niet gekijktijdig of het moet in blok zijn). Begrijp me niet verkeerd  het schema dat Wim hier heeft heb je nodig om de omschakeling te maken (zover ik dat kan lezen) . De truk is om een 2 rail wissel om te bouwen naar 3 rail en dan kan het wel. Moeilijk nee. Uitgevoerd en getest ja op mijn baan.

Erik

doomslu

Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat het electrisch scheiden van beide railstaven bij K-rails makkelijk kan, maar bij C-rails niet of toch zeer moeilijk. Klopt dat ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Nee, dat klopt niet. Voor het scheiden van de beide spoorstaven hoef je niets te doen die zijn al van elkaar gescheiden. Behalve bij de normale wissels. Alleen de slanke wissels zijn te gebruiken.

C-Rails daar kun je aan de onderzijde een doorverbinder door knippen. Niets moeilijks of lastig aan. Moet je ook doe als je bezetmelding wil gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

EricVW

zeer goede tekening
Ik zal het zelf nooit verwezelijken.
Maar het kan ,alle sporen moeten geisoleerd zijn, ook de wissels.
Als de wisselstroom lok gepasserd is ,met relais omzetten naar
gelijkstroom kan ook.
Iemand had mij dit gevraagd;
daarom stelde ik deze vraag
Groetjes
Eric VW
lange naam en dan maar ingekort, was het maar zo volkswagen.