Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

verdunnen verf

Gestart door Janssfs, 22 oktober 2007, 19:31:01 PM

Janssfs

Met welk produkt (white spirit, thinner ...) verdun je het best verven van Humbrol/Revell? Of kan je dat met alle soortgelijke producten doen?
 

Peter

Voor het gebruik in een spuit-apparaat gebruik ik, afhankelijk van de toepassing, synthetische of cellulose thinner. Voor het schilderen hou ik me aan de Humbrol of Revell thinner. Wel nazien dat je de gewone thinner neemt en niet de speciale die voor Metalic verven bedoeld is.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Inderdaad, voor Humbrol kun je beter de thinner van Humbrol of revell gebruiken. Eeer duur, maar zeer goed.
Je kunt ook white spirit gebruiken, en andere thinners (geen cellulose thinner), zelfs wasbenzine, maar ik raad je het niet aan. Ook voor de airbrush gebruik ik de thinner van Humbrol.


ERVIN

Ik gebruik terpentijn voor mijn Humbroll verven, terpentijn heeft ook een geurtje maar lang niet zo sterk als thinner of white spirit, het is ook minder schadelijk voor de gezondheid, al zou ik er toch niet teveel van drinken.[xx(]

Peter

Het is wel de bedoeling dat je met synthetische of cellulose thinners de nodige veiligheids maatregelen neemt. In zo'n geval is het niet ongezonder dan welk andere verdunner. Ik gebruik bij het gebruik van een airbrush ALTIJD een geschikt masker en ventilatie kabine.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Peter
en ventilatie kabine.



Peter,

Wat moet ik mij hier bij voorstellen ?

Spoorse

n/a

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik gebruik terpentijn voor mijn Humbroll verven, terpentijn heeft ook een geurtje maar lang niet zo sterk als thinner of white spirit, het is ook minder schadelijk voor de gezondheid, al zou ik er toch niet teveel van drinken.[xx(]



Zeg Erwin,gebruikte jij geen waterverf van Vallejo ?

Spoorse

ERVIN

Ook ja, maar af en toe waag ik mij nog eens aan een beetje chemie h?, wat verf mengen met wat terpentijn, zaalig!!!

Alleen de opkuis vindt ik minder, en net zoals Peter het zegt, een degelijk masker, heel belangrijk.

Peter

@ Locorail

Het is eigenlijk een zelfgemaakte spuitkabine, bestaande uit een houten bak met een zijde open. Achteraan zit een ventilator die de gassen, en verfnevel afzuigt en via een (vervangbare) filter naar buiten afleid. Er heeft trouwens een goed artikel in MSM gestaan om zo'n ding te maken
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Nu je het zegt begint er iets te dagen.
Was dat ook niet op een oude platendraaier, zodoende de te spuiten objecten konden draaien.

Spoorse

SuSke

In m'n tijd voor de airbrush verdunde ik Humbrol en Revell verven altijd met white spirit in verschillende doseringen, kwestie van het juiste effect geborsteld te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GeM

Ik gebruik hiervoor wasbenzine. Vroeger cellulosethinnner, maar na een washing op een goedkope LIMA wagon die het plastic aantastte ben ik overgeschakeld. Vorige week zag ik er nog iemand een drupje Agepon bijdoen. Volgens hem 'pakte' de verf dan nog beter. Zelf nog niet uitgeprobeerd.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Peter

Met cellulose thinner  verdunde verf nooit rechtstreeks op plastiek gebruiken, maar altijd eerst een grondlaag, bv. Humbrol grijs nr. 1 verdund met Humbrol thinner.
Dit geldt zeker en in de eerste plaats als je een bouwkit van lok of wagens enz. moet spuiten die uit een  mengeling van plastiek, messing en nieuwzilver bestaan. Zo krijg je nadien een egale toplaag.
Met vriendelijke groeten
Peter