Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Waarvoor gebruiken jullie een dremel en welke?

Gestart door Pol, 15 oktober 2007, 16:21:20 PM

Pol

Ik wil voor mijn verjaardag een dremel vragen omdat dat in de modelbouwliteratuur nogal vaak voorkomt als een quasi onmisbaar instrument. Nu is mijn vraag: welke dremel laat ik mij dan best aanschaffen (prijs <=> kwaliteit) en vooral hoe NUTTIG is dit instrumentje nu eigenlijk? Wat doen jullie er zoal mee? Foto's van afgewerkte projecten zijn welkom ter inspiratie.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

belair

Ik gebruik een Black & Dekker. Goedkoper dan een Dremel waar je ook accesoires voor kunt krijgen. Ik zou niet verwonderd zijn moesten er stukken van de Dremel op passen.
Ik gebruik hem om rails door te schijven, gaatjes boren, slijpen, polijsten, noem maar op. Een onmisbaar stuk materiaal.
mvg
Luc

Peter

Ik gebruik een Proxxon voor mijn fijne werk. Ongeveer dezelfde prijs en een zeer ruim aanbod van diverse hulpstukken. Persoonlijk geef ik aan deze de voorkeur omdat ik de indruk heb dat er geen speling op de kop zit, wat volgens mij bij Dremel na een tijd wel het geval is.
Mijn Dremel gebruik ik enkel voor het groffere werk aan de baan en tijdens diverse klussen in het huis.
Bij de Proxxon zet je de boortjes e.d.zonder sleutel, bij mijn Dremel heb je hier nog een platte (bijgeleverde) sleutel voor nodig. Misschien is dit ondertussen al veranderd. (mijn Dremel is ong. 5 jaar oud)
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

Proxxon heeft ook het grootste gamma en is kwalitatief toch de betere.
Dremel is wel aan het terugkomen sinds zij in de Bosch groep zitten, maar er komt zoals Peter als schrijft speling op de as.
Dan heb je ook Ferm, Aldi zijn Top-Kraft (ook afkomstig van Ferm)als goedkopere alternatieven.

Ook nog even dit.
Er zijn veel mensen die deze machientjes gebruiken waar ze niet voor gemaakt zijn. Sommige denken dat ze er een gat van 5mm mee in ijzer of steen kunnen boren en dan staan ze daar terug "Hoe dat gaat niet"

Van modelbouwers hebben we nog geen klagen gehad voor zowel Proxxon als Dremel

railman56

ik heb ook een dremel maar deze zijn niet bepaald goedkoop te noemen, zeker niet als je hulpstukken aankoopt
zoals eerder aangehaald ben je goedkoper met andere merken (zoals aldi)
het is belangrijk te weten wat je er van verlangd, kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs
bij intensief gebruik kan je beter kiezen voor dremel of proxxon, voor okkasioneel gebruik raad ik andere (lees goedkoper) merken aan.
hulpstukjes zijn dan ook goedkoper en deze zijn universeel toepasbaar
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Roderik

Ik heb een Kenzo en daar passen alle onderdeeltjes die Dremel uitbrengt ook op.
Ik gebruik hem vooral om dingen door te zagen en bij te vijlen. Dat komt vooral omdat ik op een kleine schaal (N) werk. Boren doe ik met een handboortje van ModelCraft.
Always be modelling!

Havoc

Ik gebruik dat eigenlijk enkel voor "opkuiswerk" met zo'n messing borsteltjes omdat je er goed mee in de hoekjes kan komen. Ook voor doorslijpwerk op moeilijke plaatsen. Zo heb ik met zo'n toestelletje van den Aldi al een chaufage buis in galvanis? doorgeslepen. Met de goeie schijfjes (van multiplex) gaat dat prima. Wel op tijd laten afkoelen maar dat voel je wel aan je handen...

Als er nauwkeurig geboord moet worden doe ik het steeds met de kolomboor. Tegenwoordig met de frees. Veel stabieler.

EN EEN VEILIGHEIDSBRIL OPZETTEN!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol

Voorlopig denk ik dit vooral te gebruiken voor het afslijpen van Flex-rails, maar zijn er misschien ook nog gebruiksmogelijkheden naar scenery toe?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

GeM

Met de messing borstel heb ik hem ook al gebruikt om een tractor in schaal 0 wat te 'blutsen en builen' om hem daarna te verweren.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

loebaske

Ga misschien de ??n en ander op men dak krijgen maar ik heb men Dremel ongeveer 15j gehad...en niet voor in de kast te liggen, want heb er misschien tienduizende gaatjes mee geboord in printen, ben nu sedert 3j aan een nieuwe bezig, OK kost wat meer dan een ander toestel maar ben tot nu toe goedkoper uit dan men collega's die spullen kopen die goedkoper zijn, en die niet regelbaar zijn, verhitten, en geen kracht hebben....de slijpas plooid niet, nog het vijsje daarin draai zot..en nog zoveel andere dingen die Dremel waar voor zijn geld geeft... dus voor mij niets anders dan Dremel, net als een dergelijke Metabo akku machiene.....[:)][:)]

loco

Regelmatig zijn bij Aldi nep dremels te koop. Ze worden verkocht onder een ander merknaam, maar ze zijn verder bijna identiek. Dit zijn zeer geode boormachines maar met iets meer speling op de kop dan een echte dremel. Ik gebruik beide toestellen, afhankelijk van het soort werk dat ik moet uitveoren. Beide hebben intussen ook een flex boorkop. Zo'n lange slurf als verlengstuk van de boorkop. Het enige wat je nog echt nodig hebt is een pedaal waarmee je de boor kunt bedienen. Ik heb hiervoor vroeger een pedaal van een naaimachine omgebouwd. Hiermee kon ik de snelheid van de boorkop extra regelen. Momenteel is hij stuk.
Wil je echt veel fijn werk uitvoeren uit de hand, dan raad ik je toch maar een echte dremel aan. Anders is de Aldi een goedkoop en interessant alternatief.

Gerolf

Ik heb twee Dremels: ??n op netspanning voor het wat zwaardere werk en ??n oplaadbare. Ik ben van beide zeer tevreden en zou ze niet meer kunnen missen.
Ik heb ooit ??n Dremel naar de vaantjes geholpen (overbelast - mijn eigen stomme schuld)
Hulpstukken voor Dremel zoals het boorstatief en de langsfrees worden ook vaak gebruikt.
Hulpstukjes van Proxxon (bvb diamantsnijschijfje) gebruik ik ook.

Ik heb ooit voor een prikje een grote topcraft-set gekocht (diverse hulpstukken zoals schuurvlak, decoupeerzaag, ...) De kwaliteit is toch heel wat minder, maar als het niet te nauw komt gebruik ik die nog wel eens.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Ik heb een Proxon en vind het goed materiaal, ik heb nooit geen ander geprobeerd. Wat doe ik daarmee, bev gaatjes boren om verlichting aan te brengen, boorden afronden, rails doorslijpen, ook het mini rond zaagje heb ik op balza gebruikt. Handig gereedschap, iets duurder maar volgens de handelaar beter en precieser als Dremel, ik heb nooit een Dremel geprobeerd, dus ik daarover kan ik niet meespreken.

SpGr.
Marc
"I have a train riding in my brain"

eric

@ Pol,

De acties van het 75 jarig bestaan van Dremel zijn binnen.
Eentje in de 300 series en eentje in de 400 series.

http://www.dremeleurope.com/be/nl/start/index.html

destel

Hallo dremel of  b&d gebruikers.
Een vraag wil ik wel stellen.Hoe kun je met een dergelijk machientje
de sporen recht doorzagen?Reeds gelegde sporen nauurlijk want
de machine kun je volgens mij niet recht op de sporen plaatsen en is
de doorslijping wel schuin.Zijn er soms hulpmiddelen om dit wel te kunnen?
Groeten
Destel[?]