Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

afgebroken boortje

Gestart door argilla, 15 oktober 2007, 12:30:30 PM

argilla

Hetgeen moest gebeuren is gebeurt. Misschien is dit ook nuttig voor anderen ???Ik gebruik Torquemaster als wisselaandrijving. Je moet daarvoor een gaatje boren om een messing buisje te bevestigen waardoor het staafje van de wisseltongen zit.

Om het buisje te verstevigen moet je onder de wisseltongen een houtje bevestigen, anders zal het buisje heen en weer bewegen en is er een onjuiste wisselomlegging. Goed, nu 10 cm voor de wissel en derna is alles al geballasteerd. Daar ik met Peco werk is dit geen probleem , omdat je altijd de raillassen kunt verschuiven. De wissel kan en is er al uit.

Nu kan je zeggen das niet slim Mareekske, van nu al te ballasteren. Gelijk heb je, maar ik heb een verzachtende omstandigheid nml de Torques moeten van de US komen en die heb ik nog altijd niet. Tot daar de voorgeschiedenis.

Nu is dat boortje 2.5 mm toch wel afgebroken zekers en zit nog in het gaatje. Nu had ik gedacht van met een klokboortje van 8 mm een inkeppeing te maken 3 a 4 mm diep rond het afgebroken boortje en dan met een gutsje alles weg halen, en dan met een fijn tengetje het boortje lichten. Maar het dat tangetje heeft gladde bekken en bovendien is het boortje afgebroken op de "schacht" en niet op het boorgedeelte. maw ik schuif erover met de tangetje.
Het stuk uitzagen en verbouwen.... alles is vastgeplakt en genageld.
Groter gat maken ? om met een universeeltang te kunnen gebruiken ? Daarna dichtplamuren ? De kans ie groot dat het terug abreekt met zulk zwaar gereedschap. Trouwens het boortje zit vast in het onderliggend blokje ( beukenhout)
Links rechts een nieuw gaatje ? gaat niet omdat de rails vastliggen. Bovendien is het "afbuigend" stuk aangesloten op een "voorboog" een aanpassingsboog voor de eigenlijke boog. Het rechte stuk ligt "recht" en dus zal alles moeten herrekent ( voorboog en boog) worden en zal ...enz..enz..alles ligt vast.

Wat nu ........? Iemand een oplossing ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

#1
En is het gaatje helemaal doorgeboord of niet?
Als het volledig doorgeboord is, kan je misschien proberen met een fijn nageltje het afgebroken boortje verder door te kloppen?
Groet,
Paul

Michiel

#2
Waarschijnlijk een beetje naief, maar waarom sla je met een spijker en hamer de boor niet door naar de ander kant? Eventueel langs de ander kant van de beukenhouten blokje een gat boren tot op de vastgelopen boor.

't Is maar een idee.
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

#3
Ik zou zeggen(als dat doorkloppen niet zou gaan):
vlak langs je afgebroken boortje het hout verder weghalen ttz. voorzichtig enkele gaatjes boren (of met je klokboortje zo diep als je kan gaan en 'gutsen'?) totdat het hout aan het gebroken boortje los genoeg zit om het eruit te kunnen wrikken, dan het gat opvullen met houtpasta of iets dergelijks (eventueel ineens met je messingbuisje erin). Enfin, het enige dat erop zit is genoeg hout weghalen (en liefst zo weinig mogelijk) tot je boortje loskomt...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

quf

#4
Argilla,

Mischien is het nonsens wat ik hier ga vertellen; maar... men weet nooit.
Als ik goed begrepen heb, is het hout rondom de schacht reeds wat weggehaald, zodat je een putje hebt met in het midden de boorschacht die er iets uitsteekt. Nu; bij zo'n kleine boortje zitten de klauwtjes die de boor vasthouden ver uit de boorkop. Is het niet mogelijk van deze er voorzichtigtig terug over te schuiven, vast draaien met de boorkopsleutel en den voorzichtig op lage snelheid terugdraaien ???
Het eens bekijken kost niets, en mischien lukt het wel...

Groeten en succes

Frank

Michiel

#5
Prima tip, Quf![:)]

Ik begon al meteen met het bruut geweld![B)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Blausee-Mitholz

#6
Tip om boorbreuk te voorkomen. Regelmatig lossen. Ik vermoed dat je dieper geboord hebt dan dat er spiraal is. Het boorsel kan niet meer weg en de boor loopt vast. Met zo'n klein boortje is het snel gedaan.
Kan wel dieper boren dan dat er spiraal is maar dan op het einde kleine stukje boren, terug trekken en de spiraal schoonmaken en dat heel vaak herhalen.

Zijn al diverse tips gegeven om de boor er uit te halen.
Houd er rekening mee als je daadwerkelijk dieper geboord hebt dan dat er spiraal is, de boor wel eens muurvast kan zitten (het boortje is niet voor niets op de schacht afgedraaid.................)

Succes met uithalen................

Mvg, Johan.

Gerolf

#7
Ik zou precies toch ook een boorkop gebruiken om dat boortje goed vast te kunnen grijpen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#8
Een kleine bedenking in verband met de vastgelopen boor: wat voor effect heeft kruipolie in dit geval? Komt de boor sneller los, of gaat het hout zwellen, en gaat het nog vaster zitten?[?][?][?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#9
Al je slechts een paar milimeter hebt om dat boortje vast te pakken, zou ik proberen met een griptang (als je die hebt) anders verkrijgbaar in elke goede ijzerwinkel, en in verschillende afmetingen.
Het voordeel van zo'n tang is dat je ze op voorhand ongev. instelt, waarna je ze vastklemt op dat boortje. dan kun je al draaiend, zonder nog kracht uit te oefenen het boortje er proberen uit te draaien.
Met vriendelijke groeten
Peter

quf

#10
@ Peter
Ik wilde juist hezelfde voorstellen, want ik heb zo'n heel kleintje liggen (erg handig). Natuurlijk is Argilla daar niet mee geholpen [:(].
@ Argilla
Heb je al resultaat ?

Groeten

Frank

Havoc

#11
Geen (kruip)olie als je boor in hout zit! MDF gaat zwellen en multiplex gaan de lagen loslaten. Vraag me niet hoe ik dat weet...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#12
Bedankt Havoc! Je hebt me net behoed voor een potentiele blunder. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

#13
Bij sommige boorkoppen komen de klemmen er wat uit. Als je toch rond het boortje hout hebt weggehaald kun je altijd nog eens proberen de boorkop voorzichtig op vast te klemmen en dan rustig ( met kleine schokjes ) te rug draaien. Meestal komt het dan wel los.

argilla

#14
ik heb mijn snoerloze derop gezet, vast aangespannen maar.....de boortol slipdraaidt (wat een woord ! ) over de schacht. Blijkbaar zit het boortje (waarschijnlijk warm gelopen en gegripperd in het beukenhouten blokje ). Dan maar de visgrip ( of hoe noem je dat ding) genomen. Het gaat groter gemaakt (man..man.. het is nu een slagveld ) Het kwam een paar mm. links en rechts dus....een paar druppeltjes  kruipolie uit een injectienaald gebruikt en een nachtje wachten( het is toch beukenhout) resultaat .....gewonnen !!! yeh!!! alleen nu kan ik gaan plamuren en schuren om dat gaaatje ( zeg maar gat! ) terug dicht te krijgen maar.. de les is toch wel geleerd hoor

Met dank aan allen [:D][;)][:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15