Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

DCC Remmodule

Gestart door franky_mertens, 11 oktober 2007, 08:41:43 AM

franky_mertens

Hallo iedereen,

Ik zoek een remmodule voor mijn baan. ik had ooit een principe gevonden in modelspoormagazine van lenz met dioden maar mijn trein stopt niet helemaal. de bedoeling is om eventueel te kunnen stoppen op verschillende plaatsen naast het perron dat af hangt van het soort trein. Ik zou om te beginnen alleen een elektronica schema willen hebben zodat mijn trein volledig kan stoppen en liefst niet met relais maar het kan zo geen kwaad. Ik rij digitaal DCC schaal N dus ik wil dat mijn decoder nog gegevens kan ontvangen en de verlichting blijft branden.

Ik ga een Belgisch station proberen te maken in schaal N hoe het er nu uit ziet

Je kunt mij ook altijd E-mailen

Groetjes Frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

krispy

Hoi Franky

Ik heb vorige jaar ( ook omdat ik niet wist hoe het moest gebeuren ) de lenz remmodule aangeschaft , eens thuis heb ik deze open gesmeten en de scoop op geplaatst en daar zit eigenlijk enkel een soort PIC controler in die altijd maar het adres doorstuurt waarop alle decoders reageren met daarbij dan het stop commando , alles blijft werken enkel de motor gaat naar nul ( hoe het juist in elkaar zit kunt ge vinden in de DCC standaart , waar de commando's beschreven worden en hoe ze sammen gesteld zijn ) als je goed overweg kunt met sw schrijven zou dit geen probleem mogen vormen om zoiets zelf te maken Picje programmeren die dit signaal continu doorstuurt

Hierbij maakt men wel gebruik van een relais die moet worden bekrachtigd als men het stop commando in het blok wil doorgeven( zodat op dit blok het sign van de lenz rem module komt te staan )wil men opnieuw verder rijden schakelt men het relais af ( of om ) zodat opnieuw het sign van de centrale wordt verzonden en de loc zou moeten starten ( Deze laatste paragraaf heb ik nog niet uitgetest maar zo staat het beschreven in de handleiding )
Hoe snel de trein stop ( afstand nodig om stil te staan )of optrekt is dan weer in te stellen in de decoders

Hopelijk zijt ge met deze uitleg iets
Ik had vroeger ook dit draadje gestart maar voor DCC bleek het op een simpele manier ( zoals bij marklin paar dioden en weerstanden )niet te gaan wat ik toen uit den uitleg begreep , heb het wel niet getest )en de ABC methode van lenz lukt mij niet opdat ik geen gold/silver decoders heb , ik werk met ESU lokpilot en sound

succes ermee en moest ge een simpele oplossing vinden laat maar weten


MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

franky_mertens

danku krispy,

Ik ga proberen eens eeen te programmeren maar ik ga eerst eens zoeken naar een pagina met de DCC standaard en welk adres en welke data hij moet sturen
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

franky_mertens

Hallo,

Ik heb de juiste code gevonden die ik nodig heb om mijn PIC controller te programmeren zodat ik mijn remmodule kan maken.
Ik ga proberen om iedereen op de hoogte te houden.

Groetjes frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

franky_mertens

hallo iedereen,

Ik weet nu welke code ik moet gebruiken om mijn rem en stop signaal te maken in DCC maar ik weet niet hoe ik een PIC microcontroller kan programmeren om dat te doen.

Kan iemand mij helpen.

logisch 1 = 58 ?s (micro seconden)
logisch 0 = 100 ?s (micro seconden)
dit zijn de normale waarden ze moeten er dicht bij liggen.

DCC NMRA code = 1111111111 0 00000000 0 01110000 0 01110000 1
Dit is de code wat hij moet sturen naar de rails,
alle tekens zijn aan elkaar dit is gewoon voor de verschillende delen aan te tonen van de code

Als iemand een PIC microcontroller programma wilt maken voormij zou dat fijn zijn of als iemand hiermee kan helpen is ook goed

Want ik heb nog rand elektronica nodig om de frequentie te maken en het signaal uit te sturen

Dank u
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop