Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stalen profielen, welke kleur??

Gestart door ERVIN, 09 oktober 2007, 21:34:19 PM

ERVIN

Ik wil dus mijn platte wagons gaan beladen met stalen profielen(in plastic-card), maar welke kleur kan ik hier het best voor gebruiken, heeft dit nooit eens in ??n of andere MSM gestaan??

Even een voorbeeld...

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen528.jpg/IMG

Peter

Erwin,

Schilder ze grijs, en dan even drybrushen met wat wit (spaarzaam)
In geen geval metallic verven gebruiken.Dit heeft meer een speelgoed effect op schaal. (enkel voor auto's, en dan nog zeker geen hoogglans)
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Ervin, de kleuren varieren van blauw-grijs (RAL7015) tot vaal grijs (RAL7036-7037) naar roestbruin. De vraag is hoelang ze reeds op stock liggen. De koppen zij in ieder geval geroest. Verder vindt je bijna altijd een donkerder streeppatroon in de langsrichting van de profielen (gevolg van het walsen en afkoelen).

Soms wordt het staal ook in de fabriek voorzien van een primer (zeer dunne laag) in het grijs, groen of rood.

Waarom kan je er ook niet een reeks zeer zware profielen opleggen die in een heldere kleur zijn geschilderd. Een aannemer die zijn staal in Polen heeft laten verwerken en dat nu per trein terug krijgt. Geeft je zelfs de mogelijkheid om een deel te verladen op XXL-trucks in je goederenstation.[:)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BD1701

Ik heb hier onlangs in Aalter, een Rs wagon zien passeren beladen met 3 vrije dikke staalbalken, die in het donker grijs (geschilderd) waren. Ik heb deze vandaag nagemaakt in model van Plastikard. Volgens mij zijn er veel verschillende soorten grijs in omloop, zodanig dat je eigenlijk niet kan missen qwa kleur.
Mijn vraag is ik wil de belading ook vastleggen, met heel dunnen kleefbandjes (2mm breed). Waar kan ik deze kleefband ergens vinden, in het zwart?
 

ERVIN

Hey BD1701, en kan je daar eens een foto van laten zien, hoe heb jij je wagon beladen?

Havoc

citaat:
ik wil de belading ook vastleggen, met heel dunnen kleefbandjes (2mm breed). Waar kan ik deze kleefband ergens vinden, in het zwart?


Als je die wil kopen moet je eens tussen de zaken voor modelvliegtuigen en -auto's neuzen. Die gebruiken dat voor lijntjes op hun modellen te zetten. Anders dunne zwarte tape op glas kleven, snijden met lat en mes en dan plakken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jacques timmermans

Beste BD 1701,
Als je een stukje zwart plakband op een schone en ontvette vlakke ondergrond, zoals een spiegel of een stukje gepolijst natuursteen, plakt, kun je langs een stalen liniaal mooie parallelle reepjes van praktisch elke gewenste breedte afsnijden.