Isolatie-sleufjes vullen, hoe???

Gestart door Michiel, 08 oktober 2007, 21:18:31 PM

Michiel

Bij het gebruik van een isolatielasje, blijft er een klein sleufje tussen de spoorstaven zitten. In H0 heb ik daar vroeger nooit een probleem mee gehad, maar in N blijkt dat toch een probleem. Voor sommige loks of wagons lijkt dit genoeg om uit de rails te wippen.

Heeft er iemand een suggestie hoe ik deze sleuven zo glad en slijtvast mogelijk zou kunnen vullen (zonder de elektrische isolatie kort te sluiten natuurlijk)???

Met dank voor alle suggesties!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

Misschien met een beetje plamuur en als het droog is afschuren volgens de spoor staaf [?]

Roderik

Milliput? Dat wordt heel hard en laat zich goed schuren.
En je kan het achteraf schilderen zodat je het niet meer ziet.
Always be modelling!

loebaske

Dat bedoelde ik, nog wel dat Roderik hier is [;)]

Gerolf

Het lijkt me dat je rails niet goed uitgelijnd zijn. Met milliput e.d. kan je inderdaad zulke spleetjes vullen, maar ik vrees dat het ontsporingsprobleem bij de ligging van je rails zit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De rails zijn wel degelijk goed vertikaal en horizontaal uitgelijnd. Ook zijn de rails goed samengedrukt om de spleet zo klein mogelijk te houden.

De loks en wagons met een zeer grote asafstand hebben er problemen mee (in scherpe bochten gaan de wielflenzen langs de railrand snijden) en spoorreinigers die met hun schoonmaakinstallatie soms in de sleuf haken.

Maar ik zal eens naar onze beste "Alpha Models" in Waterloo gaan om Milliput. Ik laat nog iets weten of het experiment geslaagd is...

Allen bedankt voor de tips!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Saraan

Bij het gebruik van een isolatielasje, blijft er een klein sleufje tussen de spoorstaven zitten. In H0 heb ik daar vroeger nooit een probleem mee gehad, maar in N blijkt dat toch een probleem. Voor sommige loks of wagons lijkt dit genoeg om uit de rails te wippen.

Heeft er iemand een suggestie hoe ik deze sleuven zo glad en slijtvast mogelijk zou kunnen vullen (zonder de elektrische isolatie kort te sluiten natuurlijk)???




Hoi Michiel,
Volgens mij heeft Wim (knut[:D]) Ysbeer daar eens een errrugg goede suggestie over gedaan ergens op het forum..............Probeer eens met de zoekfunctie [?]
Groet van Frank

Michiel

Inderdaad, Ysbeer stelde ooit eens:

citaat:

Weleen beetje hard wordende lijm(b.v 2 componenten araldite)in de snee doen.



Dat was wel indien je een rail met de dremel doorsleep en wou voorkomen dat de staven in de loop van de tijd terug tegen elkaar konden schuiven. Maar het lijkt me wel een goed idee om te proberen.

Bedank voor de tip!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

martintje

Je kan er ook een stukje passend styreen tusen lijmen en op maat vijlen, gaat prima.Maar zit de scheiding nu in een bocht ?? en zo ja hoe scherp is die bocht?
Zeker bij flex sporen kan je scheidingen voorkomen in een bocht.
Ben het wel Met Gerolf eens, dat een gleufje niet uit mag maken, want anders zou er geen module baan goed functioneren.
Als je schoonmaakwagen blijft hangen in een gleufje, dan kan het spoor op het oog goed liggen maar misschien zit er wel een braampje aan 1 van de spoorstaven.
Mvg Marty

Michiel

Wel, Marty, bij het testrijden heb ik 2 problemen kunnen vaststellen met de spleetjes bij het gebruik van isolatielassen:

  • Bij 2-assige wagons met grote as-afstand, snijden met de wielflenzen langs de spoorrand in de scherpste bochten (ik gebruik de standaard R1 bochten van Fl., 192mm). Bij een isolatielas haakt de flens in de spleet en wipt de wagon uit de sporen.

  • De railreinigingslok van Fl. heeft roterende schijfjes onder de lok. Deze schijfjes hebben een kleine rand om het vilt op de plaats te houden. Deze rand hapt in de spleet (recht of bocht, maakt niet uit) en de lok wipt naast de rails.


Ik kan natuurlijk dit specifiek rollend materieel uitsluiten, maar ik herstel liever deze problemen om zodoende een haast perfect-werkend schaduwstation te bekomen. Nu kan ik nog overal bij, later wordt dat wat lastiger...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

martintje

ok ik snap het probleem.
Stukje styreen erin plakken dus, of de manier van wim, en lekker gaan vijlen.
Zullen wel vuilopslagplaatsen worden dus regelmatig schoonmaken.
vooral de boven en binnenkant van de spoorstaven goed vijlen tot het een mooi glad babybilletje is, dan moet het wel opgelost zijn lijkt mij.
Anders zie ik geen andere oplossing dan het spoor opnieuw te leggen en proef rijden tot het opgelost is.
Ik kan me dan alleen nog bedenken, dat de sporen naar elkaar toeduiken., dus dat er op de plek van je lasje een soort V is ontstaan.
Misschien helpt het om de plaats onder je lasje iets op te vullen zodat je lasje wat omhoog komt en daardoor de uiteinde van de sporen ook iets omhoog komen, nee heb je, ja kan je krijgen [:)]
Mvg Marty