Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

BR 001 van de DB

Gestart door Bundesbahnfreak, 08 oktober 2007, 12:22:59 PM

Bundesbahnfreak

De loks BR 001 (TP 3 BR 01)

In 1920 werd onder initiatief van Pruisen de Deutsche Reichsbahn Geselschaft opgericht.  Tot dan was het Duitse spoorwegnet een aaneenschakeling van allerlei maatschappijen die voorkwamen uit de talrijke koninkrijken, keizerrijken, hertogdommen en vrijsteden die samen het Duitse rijk vormden, voeg daar nog de nodige priv?maatschappijen aan toe en je hebt een leuke janboel.
De DRG moest een maatschappij worden voor gans Duitsland en het nieuwe  materieel moest zo veel mogelijk gestandardiseerd worden. Dwz dat bepaalde onderdelen op verschillend materieel onderling uitwisselbaar moest zijn.

In het aankoopprogramma van de DRG stond een nieuwe sneltreinlok die in staat was om 130 km/u te halen.
Vanaf 1925 komen twee types op de baan: de BR 01 met 2 cilinders en de BR 02 met vier cilinders.  Beide types ging met elkaar vergeleken worden.  Al snel werd duidelijk dat de 01 het ging halen.

In totaal werden  231 exemplaren van deze 2-C-1 lok gebouwd, genummerd 01 001-010 en 012-232.  Waar nummer 011 gebleven is weet ik niet.:I
De loks hadden drijfwielen van 2 meter en een vermogen van 2240 pk.  Vanaf 01 102 werden de voorlopers vergroot tot 1 meter ipv 800 mm.

De vroegere BR 02 worden tot 1942 omgebouwd tot 2-cilinderige 01 en omgenummerd naar 01 011 (daar is ie dan);) en vanaf 01 233-241.

Na de oorlog bleef een groot deel van deze loks in West-Duitsland.  Vanaf 1950 verandere het uiterlijk sterk, de grote windleiplaten van het type Wagner werden vervangen door de veel kleinere van het type Witte.  Eveneens werden de compressor en waterpomp die aan de rookkast stonden en daarmee in het zicht van het lokpersoneel verplaatst naar onder de voetplaat langs de ketel.
Vanaf 1950 kregen 5 loks een andere type voorverwarmer (waar het water dat naar de ketel liep voorverwarmd werd door de verbrandingsgassen) geplaatst, eveneens werd de waterpomp vervangen door een turbopomp.  Deze loks vielen op door een iets ander uiterlijk.
Vanaf 1957 kregen 50 loks een andere ketel, deze was van een hoger rendement en was gelast.  Eveneens veranderde men van alles aan het onderstel waardoor de locs een eleganter uitzicht kreeg, deze locs vielen door een gladde ketel met kleine schouw op door hun sierlijkheid.
Door de instroom van nieuw diesel en electrisch materieel ging de BR 001 (zoals deze vanaf 1968 genummerd werd) stillekensaan aan de kant.  Tot in 1974 de laatste aan de kant gingen.  De laatste grote depot is Hof, waar ze tot in 1974 over de ?Schiebe Ebene? dagelijks hun reizigerstreinen trokken.
De DB museumlok 01 150 is tijdens de brand in de museumbewaarplaats te N?rnberg op 17/10/05 zwaar beschadigd.
Verder zijn er talrijke machines bijgehouden, zowel met ?Altbau? als met ?Neubau? ketel.

De meeste klassieke fabrikanten hebben dit loktype in hun programma, zowel in TP 2 als 3 of 4.  Eveneens zijn ze beschikbaar als ?Altbau of Nuebauketel?

Links: 2 mooie reeksen uit "Bundesbahnzeit" van Ullrich Budde (??n van mijn favouriete sites trouwens

urlhttp://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/Hof%20in%20Bayern%20ganz%20oben/galerie.htm/url

urlhttp://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/Hofer%2001%20-%201968,69/galerie.htm/url

Groeten  Rudy




Peter

Zeer goed Rudy, de baureihe 01 en zijn lichtere zusje de 03 zijn heel mooie loks. Om alle varianten en uitzonderingen in kaart te brengen zal je serieus wat werk hebben, maar dat loont de moeite
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak


pabe

Rudy,

doe zo voort !!  Zeeer interessant !

Voor mij - de BR18 even niet meegeteld - zijn de BR01 en 03 inderdaad de mooiste stoomloks voor het reizigersvervoer ooit !

Mit freundlichen Gr?sse,  Paul

PS:  misschien zou het nog interessanter zijn indien je de tekst ergens in een Word of PDF zou kunnen plaatsen, zodat we die simpel kunnen bijhouden om te archiveren...?

Ludwig

Rudy,
Inderdaad weer een interessante bijdrage.
Zou het eventueel niet mogelijk zijn enkele voorbeelden te tonen van deze locs in H.0 of/en andere schalen?
Het is maar een idee h?
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door cota

Rudy,
Inderdaad weer een interessante bijdrage.
Zou het eventueel niet mogelijk zijn enkele voorbeelden te tonen van deze locs in H.0 of/en andere schalen?
Het is maar een idee h?
Groeten
Ludwig




Zal mijn best doen[;)]

Groeten

Rudy

Ludwig

Thanks Rudy,ik ben benieuwd !!!
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

Zeer goed Rudy, de baureihe 01 en zijn lichtere zusje de 03 zijn heel mooie loks. Om alle varianten en uitzonderingen in kaart te brengen zal je serieus wat werk hebben, maar dat loont de moeite



Van de 03 was er ook een speciale gestroomlijnde versie. Ik meen mij te herinneren dat er van de 01 ook een was of vergis ik mij??[?]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

Zeer goed Rudy, de baureihe 01 en zijn lichtere zusje de 03 zijn heel mooie loks. Om alle varianten en uitzonderingen in kaart te brengen zal je serieus wat werk hebben, maar dat loont de moeite



Van de 03 was er ook een speciale gestroomlijnde versie. Ik meen mij te herinneren dat er van de 01 ook een was of vergis ik mij??[?]



Hoi Pol,

De gestroomlijnde versie is de versie 01.10 en 03.10 deze zijn "nakomelingen" van de 01 en de 03 die in de jaren '30 gebouwd zijn (de 01 en de 03 dateren van de jaren 20).
Er waren wel twee gewone 03's met stroomlijkap, maar deze is na de oorlog afgebroken.

De 01.10 en de 03.10 hun stroomlijnkap is na WO II ook verwijderd.  De loks kregen een nieuwe gelaste ketel en een partij van de 01.10 kreeg oliestook.

De 03.10 haalt de 4? periode niet (de "gewone" 03 wel), in 1966 gaan ze uit diest.
De 01.10 daareentegen haalt wel de 4? periode en kreeg volgende nieuwe nummer 011 (kolenstook) 012 oliestook.

Greg

citaat:
Geplaatst door cota

Rudy,
Inderdaad weer een interessante bijdrage.
Zou het eventueel niet mogelijk zijn enkele voorbeelden te tonen van deze locs in H.0 of/en andere schalen?
Het is maar een idee h?
Groeten
Ludwig




Daar had ik ook al aan gedacht.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Ludwig

Wel ik ga me een bestandje aanmaken waar ik de uitleg en foto's van deze bespreking van de loc BR 001 ga opslagen en eventueel later als er nog van deze reportages komen kan afdrukken.
Want info kan je nooit genoeg hebben.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Bundesbahnfreak

@ Marklinhobaan

Greg, deze lok is een 01.10 en geen "gewone 01".
De 01.10 onderscheidt zich in een 3-cilinder drijfwerk en een 5 assige tender (bij de gewone 01 is dit 2-cilinders en 4 assige tender). De gewone 01 is genummerd 01 001 enz, de 01.10 01 1001 enz.

Jouw voorbeeld is een oliegestookte, herkenbaar aan de gesloten tender, deze kreeg in de 4? periode de nummer 012.

Toch bedankt voor de foto'q, ik zal ernaar verwijzen als ik een "specialke" maak over de 011 en de 012

Groeten

Rudy

Greg

Ik weet dat het niet om exact dezelfde loc ging als de locbeschrijving.
Maar ik vond het gewoon de moeite waard om ze erbij te plaatsen.



In 1937 schafte de DR 55 stoomlocomotieven BR 10.10 aan. Het was ??n van de allersterkste Duitse stoomlocomotieven en zij was voorzien van stroomlijnplaten, maar die waren bij onderhoud nogal hinderlijk. Daarom werden die in 1945 bij alle machines verwijderd. In de jaren vijftig werden gelaste ketels voor hoge vermogens ingebouwd, 34 locomotieven van dit type werden omgebouwd op olie als brandstof. Op deze wijze bereikten de omgebouwde locomotieven in vergelijking met diesels en elocs een concurrerende maximale snelheid van 150 km/h.

In 1968 werde de serie-aanduiding voor de stoomlocomotieven op kolenstook veranderd in BR 011; de machines met oliestook kregen aanduiding BR 012.

Dit is een deel van de beschrijving (van de echte loc) die in handleiding van "mijn" loc staat.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Bundesbahnfreak

Hallo Greg

Klopt als een bus,

Groetjes

Rudy