Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

decoders part 2

Gestart door eddy, 03 oktober 2007, 20:08:08 PM

eddy

beste forumgenoten,bestaat er ergens op papier of op een site een vergelijkende studie tussen decoders van verschillende merken? Een soort van Test Aankoop voor decoders.Of moet ge U keuze maken door zelf verschillende decoders in te bouwen en dan de geschikste decoder voor die lok te nemen.

Ludwig

Slecht nieuws Eddy,er bestaan bij mijn weten geen vergelijkende testen voor decoders.
Als ik je een tip mag geven ga dan voor E.S.U.
Waarom,betrouwbaarheid en je vindt altijd wel iemand op de forums die er ervaring mee heeft.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

eddy

best Ludwig,
Welk type van ESU decoders,want er is een groot verschil in prijs tussen ESU basic en ESU lokpilot 3.groeten Eddy

INFO

Goede en betaalbare decoders:

Zimo MX64

www.zimo.at

DCX51 Tran (CT-Elektronik)

www.tran.at


Kuehn T125 of T145

http://www.kuehn-digital.de/

Alle drie de merken maken probleemloze decoders.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

eric

Eddy,
Wat is uw juiste e-mail adres
Ik wou je even een PM sturen maar kwam terug.

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door INFO

Goede en betaalbare decoders:

Zimo MX64

www.zimo.at

DCX51 Tran (CT-Elektronik)

www.tran.at

Hallo Info,

Heb je ook ervaring met de geluidsmodules van CT-elektronic?

Groeten

Rudy
Kuehn T125 of T145

http://www.kuehn-digital.de/

Alle drie de merken maken probleemloze decoders.




Jean


De combinatie K?hn T125/145 decoder - oudere Roco motor vind ik niet geweldig, evenmin de combinatie K?hn T125/145 met de DCM motor van Marklin.

grt
Jean


INFO

En welke decoder is daar dan wel geweldig bij? Misschien ook wel leuk om te weten voor Eddy en de rest, wat jouw persoonlijke ervaring is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jean

Nou vooruit, omdat je het zo vriendelijk vraagt.

Om te beginnen even dit:
Als ik mij goed herinner heeft in een Duits modelspoorblad wel eens een vergelijkende decodertest gestaan. Maar welk blad dat was en wanneer, dat weet ik niet meer. In een Nederlandstalig blad ben ik er nog nooit iets over tegengekomen, terwijl dit m.i. zeker de moeite waard is. Tip voor MSM?

Hieronder zijn wat decoder/motor combinaties aangegeven die m.i. prima samenwerken. Bij de beoordeling is uitsluitend gekeken naar het kunnen realiseren van een soepel en gelijkmatig (schokvrij) rijgedrag. Niet meegenomen in de beoordeling zijn zaken als gebruikersgemak, gedrag bij (kleine) stroomonderbrekingen, kortsluitvastheid, prijs van de decoder, ed.
Het is geheel uit eigen werk, doe er je voordeel mee.

De LP3 (Lokpilot versie 0.3) werkt prima samen met een Faulhaber, Maxon, een moderne Roco, de DCM van Marklin (BR 216 004) en de Trix permamotor (VT 798). De laatste twee motortjes zijn wel lawaaiig. Met de Modeltorque gaat de samenwerking ook soepeltjes. Jammer is dat deze motor (of het kunststof aandrijftandwiel) op hogere snelheid een jankend geluid maakt. Dat moet nog eens nader onderzocht en opgelost worden.    

Van de LP versies is de LP2 mij het minst bevallen, kennelijk zat hier een slechte serie tussen, want terwijl het ene exemplaar het uitstekend doet, wordt de andere geplaagd door uitvalverschijnselen in sommige CV?s. (met name bij verlichting en aantal rijstappen)  

De K?hn T125/145 werkt prima samen Faulhaber en Maxon, maar in het geval van ??n van deze twee motortjes heb ik toch liever een LP3, die rijdt net even wat mooier. De K?hn werkt verder prima met een moderne Roco motor maar ook met de oude dikke ronde Roco motor uit BR 215 061-3. Ook de Trix permamotor (BR 217 003-3) laat zich goed aansturen met een K?hn. Natuurlijk zijn met een andere motor in de BR 217 wel vrij eenvoudig veel betere rijeigenschappen te realiseren. Zie hiervoor de posting: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4784

Viessmann (eigenlijk ook een K?hn) werkt goed samen een Mashima, type 18x24.

De beste ervaringen met de Fleischmann rondmotor zijn te melden als deze wordt aangestuurd door een LP3. De Fleischmann doet het iets minder met Kuhn en Lenz. Voor echt betere resultaten zal m.i. de rondmotor vervangen moeten worden door een andere motor.  

Lenz 1035 doet het prima met de jongste generaties van de NS 1100 van Roco. Of het beter kan met een andere decoder is niet geprobeerd. Wel moet gezegd worden dat de BR 144 (ook Roco) van de jongste generatie met LP1 wat fraaier rijdt.  

Welke decoder in staat is de oudere Roco motor (uit E104 en E116, bouwjaar omstreeks 1980) goed aan te sturen, weet ik niet. Na de K?hn T125/145 is een LP3 geprobeerd. De tweede gaf de betere resultaten maar nog steeds een onvoldoende. Andere decoders zijn verder niet geprobeerd. Volgens mij valt er weinig eer aan te behalen. (Analoog deden ze het best aardig). Bij beide locs is de motor vervangen. In de 104 is een Faulhaber geplaatst en in de 116 een B?hler (nummer 288831000). Een LP3 stuurt de beide motoren aan en dat tot volle tevredenheid.  

Overigens heb ik hier ook nog een (slechts) 7 jaar oude Roco BR 93 682 (op de markt gebracht in 1997/1998) die in analoog bedrijf uitstekende rijeigenschappen laat zien, maar digitaal het enigszins laat afweten. Zowel met een Lenz 1035 als met een K?hn T125, m.n. in de lagere snelheidsregionen. (Verschillende CV instellingen ten spijt). Hier zal nog een (laatste) verbeterpoging gedaan worden door het plaatsen van een LP3. Bij onvoldoende resultaat zal ook deze motor eraan moeten geloven.    

Als laatste opmerking nog deze. Ik heb hier nog een Zimo MX62 (0,5A) en ondanks de ?hosanna verhalen? over Zimo decoders, is het mij niet opgevallen dat deze decoder het ?beter? doet dan andere decoders, specifiek de LP3 (maar ook een K?hn). Wellicht moet ik daarvoor bij de MX 64 zijn.    

Tot zover wat bevindingen met decoders in combinatie met motortjes.


Grt,
Jean

erik50

Jean,dat noem ik nogeens een duidelijke uitleg s?
Groeten
ERIK
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Peter

De vergelijkende tabel heeft een paar jaar geleden in de MIBA en in een speciaal MIBA nummer over Digitaal gestaan, maar zoals de schrijver toen al opmerkte was dit niet meer dan indicatieve vergelijking, want hij schreef toen: Tegen de tijd dat ik een volledige lijst kan publiceren zijn er al nieuwe decoders op de markt, terwijl andere niet meer geproduceerd worden.
Zoals alles in de informatica en electronica sector: de evolutie gaat zeer snel.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik50

citaat:
Geplaatst door Peter

De vergelijkende tabel heeft een paar jaar geleden in de MIBA en in een speciaal MIBA nummer over Digitaal gestaan, maar zoals de schrijver toen al opmerkte was dit niet meer dan indicatieve vergelijking, want hij schreef toen: Tegen de tijd dat ik een volledige lijst kan publiceren zijn er al nieuwe decoders op de markt, terwijl andere niet meer geproduceerd worden.
Zoals alles in de informatica en electronica sector: de evolutie gaat zeer snel.


Daarom een reden temeer deze evolutie op de voet te volgen.
Hier zie ik een opdracht voor ons maandblad weggelegd
Groeten
ERIK
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door erik50

Daarom een reden temeer deze evolutie op de voet te volgen.
Hier zie ik een opdracht voor ons maandblad weggelegd
En wie is kandidaat om deze artikel(-reeks) te schrijven?
Let op: dit is geen verwijt!! Enkel een oproep voor de digitalisten die iets kunnen neerpennen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Maar dan in een begrijpelijke taal om de niet digitalisten zeker niet af te schrikken [xx(].
Als het goed geschreven wordt zijn er misschien nog een deel over de streep te trekken [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

INFO

De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


En de bus heeft altijd Buiten Dienst. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.