onderhoud operationele bovenleiding

Gestart door kasteel, 02 oktober 2007, 09:06:38 AM

kasteel

Kan er iemand me tips, trucs, producten bezorgen voor het onderhoud van een operationele bovenleiding.
Een deel van die bovenleiding ligt in een verdekt stuk zodat het manueel reinigen daar moeilijk gaat.
Groeten
Jan

Klaas Zondervan

De eenvoudigste manier is om er veel met omhoogstaande panto's onder te rijden. Dan wordt die bovenleiding vanzelf schoon.


Gerolf

Lux heeft daar een reinigingswagen voor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik wist zelfs niet dat die draden moesten gereinigd worden?[:I]

janjozef

Als je regelmatig rijd is dat niet echt nodig, dan kuist het zichzelf zoals klaas al aangaf.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Alleen als je er stroom van wil afnemen, Erwin.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

kasteel

Bedankt
Inderdaad  zeer lang niet meer gebruikt - dus veel rijden is de oplossing - ga ook die Lux oplossing eens bekijken
Groeten
Jan

kasteel

Op de site van Lux vond ik ook deze oplossing voor bovenleidingen in verdekte opstelling :http://www.lux-modellbau.de/html_de/ober.htm
eenvoudig [:)]
Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door kasteel

Op de site van Lux vond ik ook deze oplossing voor bovenleidingen in verdekte opstelling :http://www.lux-modellbau.de/html_de/ober.htm
eenvoudig [:)]
Jan

Dat kan nog veel eenvoudiger (en waarschijnlijk goedkoper): met koperdraad en draadstangen.
In het artikel over klimspiralen in MSM staat dat beschreven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

kasteel

@Gerolf
inderdaad - is nu gedeeltelijk zo - ik denk wel dat een rail steviger is met de aangehechte bielzen
Ik heb nog heel wat oudere railbogen liggen en heb nu enkele doormidden gesneden - ga ze op een houten cirkel vastzetten om eens te zien wat het effect is in een bocht - Ik ga dus het Lux bevestigingsmiddel niet gebruiken - ze brachten me enkel op het idee van rails te gebruiken
Jan