Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

de 41 van mehano

Gestart door Lucien 1952, 28 september 2007, 16:07:28 PM

Lucien 1952

zijn er hier nog spoorders die de reeks 41 van mehano hebben aangekocht wisselstroom.
en hebben jullie het zelfde probleem.
namelijk dat de lok in de bochten alle lantaarntje svan de wissels er afrijd.
is wel een misser van mehano.
lucien

n/a

citaat:
Geplaatst door fa020420@skynet.be

zijn er hier nog spoorders die de reeks 41 van mehano hebben aangekocht wisselstroom.
en hebben jullie het zelfde probleem.
namelijk dat de lok in de bochten alle lantaarntje svan de wissels er afrijd.
is wel een misser van mehano.



Een reeks 41 heeft geen loc, het is een treinstel.
En waarom is het een misser van Mehano? De 41 is op schaal 1:87. Door de meeste slanke wissels zal het prima lopen. Bij hele krappe wissels (oude wissels van met name M?rklin) zou het ene probleem kunnen zijn, maar dat ligt dan toch aan de niet waarheisgetrouwe boogstraal van de wissels en niet aan het w?l waarheidsgetrouwe treinstel?

janjozef

inderdaad er bestaan geen wissels met lantaarntjes, die lantaarntjes zijn ook de reden dat marklin nog steeds op lengte 1/100 ste produceerd

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door janjozef

inderdaad er bestaan geen wissels met lantaarntjes, die lantaarntjes zijn ook de reden dat marklin nog steeds op lengte 1/100 ste produceerd





In Duitsland dus wel h?,alleen die wissellantaarns van Marklin zijn niet op schaal (omdat er een oversized lampje inzit) en daarom rijdt er soms al iets tegen dat w?l op schaal 1/87 is.

Gerrit

ERVIN

Ik dacht dat Fleischmann ze ook in hun gamma heeft?

janjozef

Volgens mij waren die lampen niet rechtstreeks verbonden met wissels maar waren het grondseinen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Veel jaren geleden had Fleischmann inderdaad wissels, waar je op de aandrijvingen, een wissellantaarn kon op bevestigen door een schroefje van de aandrijving los te vijzen, de lantaarn met bevestigingsplaatje er op plaatsen en dan met dat schroefje alles terug vast zetten.
Dit waren wel de wissels met messing rails van 2,7 mm, niet de huidige met smalle bedding.
Met vriendelijke groeten
Peter

quf

@ Peter,
Heden ten dage, heeft Fleischmann ook (verlichte) wissellantaarns voor zijn standaardwissels van het Profi gamma. In mijn katalogus van 2006/2007 pagina 178 item nr. 6438.

Groeten

Frank

dgrr57

citaat:
Geplaatst door janjozef

Volgens mij waren die lampen niet rechtstreeks verbonden met wissels maar waren het grondseinen.

Jan



kijk eens hier

Sorry, in het frans [;)]

Lucien 1952

klopt wat jullie allemaal schrijven.
maar ik vind het een misser van mehano.
als ze een treinstel verkopen voor wisselstroom moeten ze dan ook rekening houden met de lantars die op de wissels staan. en het zijn geen oude wissels maar wel reeds van kunststof dus c rail.
niet iedereen koopt een treinstel om enkel op belgische banen te rijden. men koopt ook een model omdat men het graag ziet en laat deze dan ook rijden op zijn baan. of niet soms.
dus ze verkopen voor wisselstroom en op de wissels marklin staan lantaarnen als men een duitsebaan hebt.
dus vind ik dat een misser men verkoopt voor wisselstroom dus moet men daar rekening mee houden.
lucien

Alex

Wat zou Mehano daar aan moeten doen dan? Het model maar hoger op de draaistellen zetten, zodat de bakken over de lampjes gaat?
Marklin heeft zich altijd vast gehouden aan lengteschaal 1:100. De wissels zijn hier op afgestemd. De wissels van Marklin hebben een scherpe hoek, waardoor rijtuigen en treinstellen die wel de juiste 1:87 lengteschaal hebben, hier en daar problemen opleveren.
Mensen die met K-rail rijden hebben geen problemen. In mijn ogen is het dan ook de kortzichtigheid van producent Marklin om hun C-railsysteem niet af te stemmen op het materieel van andere merken. Met andere woorden Marklin dwingt de consument weer om alleen hun eigen gefabriceerde materieel aan te schaffen. (probeer voor de graps een een 1:87 rijtuig van bijv. Roco)

Mehano is van oorsprong een gelijkstroomfabrikant die hun modellen voorziet van een sleper, zodat mensen met een drierail-baan ook met deze modellen kunnen rijden.
Fleischmann, Roco en vele andere gelijkstroomfabrikanten doen dit ook.
Ik zie dit dan ook niet als een misser van Mehano, maar een misser van Marklin (die erg aan klantenbinding doet [:D])

Sicco

Dus het is een grote fout van Mehano dat ze een CORRECT model hebben gemaakt in plaats van een model dat is aangepast om door irre?le en incorrecte wissels te kunnen rijden?

Als je er zelf over nadenkt (waar je gezien de datum 2,5 jaar tde tijd voor hebt gehad...), heb je dan niet ook het idee dat het dom is? Zo niet: ik raad je aan alleen M?rklin te blijven kopen. Scheelt teleurstellingen in de echte wereld...

Gerolf

Misschien moest Mehano een model uitbrengen "speciaal voor M?-rails" [;)]
Ik volg Sicco en anderen: Het probleem ligt bij de rails, niet bij het model.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

centauri167

Inderdaad, men zou anders Marklin moeten verplichten een waarschuwing bij hun rails te geven:" Mogelijke problemen als men met materiaal in de juiste schaal rijdt," dan krijgt men zulke problemen niet meer. [8D]

Ludwig

Met K rails is er in ieder geval geen probleem.
Gaat bij mij al jaren goed.[:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2