Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Modern ??

Gestart door Peter, 27 september 2007, 19:49:25 PM

mini-bs

#15
nostalgie... een mens kiest meestal voor iets dat hij/zij nog kent uit jonge(re) jaren zeker. Bij bij is het begin jaren 90 geworden omdat ik toen herbeginner was (werken = financi?le middelen) en enkele stations van heel nabij heb bestudeerd. Een groot aantal dingen uit de jaren 80 en zelfs 70 reden toen nog rond, er waren nog net TEE's en het was de glorieperiode van de EC's, er reden diesels in zowel groen als geel, de blauwe diesels waren nog echt nodig.

Als ik MSM doorblader heb ik eigenlijk het gevoel dat veel mensen ook in die periode zijn blijven hangen, wat de aanwezigheid van 22,51,59, 60, 62,zeker de blauwe 6215, m2, rode m4, oranje I6 enz... verklaart.
In Duitsland zie je dat ook banen met vooral bordeauxkleurige en blauw/cr?mige loks en banen met knalrode locos.
 

Arbeco

#16
Mijn verzameling bestaat uit alles waar de bekende 'B' op te vinden is, van stomers tot de reeks 13. Op mijn baan daarentegen, houdt ik mij zoveel mogelijk aan de jaren 60/70, het bekende groene tijdperk dus. Ik vindt het nog steeds geweldig om hiermee te rijden, ik vindt het allemaal net iets mooier als het modernere spul. Zo kan ik wegdromen bij een stoptrein van een 62 met M1-rijtuigen, en een buurtgoederentrein met de 59 of 60. Voor het ?chte werk heb ik dan de Bolle Neuzen en de Cockerill-werkpaarden in de vorm van de reeks 51. Maar... af en toe, als ik een gekke bui heb, wordt de baan getransformeerd naar het heden. De auto's en dergelijke worden vervangen door moderne exemplaren, het stationsgebouw maakt plaats voor een model in vervallen staat, en plots dendert er een reeks 77 of zelfs een DLC langs met een stevige goederentrein. De reizigersdienst wordt dan verzorgd met een 41, want zelfs de M2- rijtuigen zijn dan al naar de museumlijnen verscheept. Nu nog bovenleiding en alle soorten tractiematerieel zou kunnen rijden op mijn baantje, maar d?t gaat me dan net weer iets te ver.... Ik blijf toch de diesels trouw![;)][:p]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Michiel

#17
De populariteit van tijdperk IV en vooral V lijkt me ook te komen door het grote aanbod van recent uitgebrachte modellen. Het lijkt goedkoper om modern materieel te produceren. Waarschijnlijk omdat de afzetmarkt internationaler is; een bepaald type lokomotief of rijtuig wordt nu aangekocht door vele spoorwegmaatschappijen. Vroeger waren hiervan eerder uitzonderlijke voorbeelden: de NOHAB. En in model blijkt de NOHAB dan ook zeer populair (althans in de productie).

En dus mijn vraag, is de populariteit voor tijdperk V niet het gevolg van de lagere productiekosten voor deze modellen[?]

edit: tiepvout
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Greg

#18
Misschien ook omdat het dichter bij ons staat, het zijn namelijk de loc's en wagonnen die we hier met onze eigen ogen kunnen zien rijden.
Stoomloc's e.d. zijn niet meer van deze tijd, we zien ze ook niet of nauwelijks rijden.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

#19
Voor dat ik verkeerd begrepen wordt: ik heb niets tegen mensen die tijdperk IV of V of enig ander tijdperk doen. Alle tijdperken hebben hun charme. Ik vroeg me enkel af of het aanbod van loks en wagens uit de laatste tijdperken er iets mee te maken heeft. Niet meer en niet minder.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

#20
Ja zou wel kunnen h? Peter, het is zoals men het hier al eens gezegd heeft h?, we zien dagelijks de meest moderne locs over de sporen rijden, en dan ben je rapper geneigd om deze locs aan te schaffen, all?? dat is bij toch het geval, alhoewel ik ook best kan genieten van ne stomer hoor.[;)]