Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

ballasten N-spoor

Gestart door amest, 26 september 2007, 13:44:06 PM

amest

ik zoueen stukje willen balasten.

Ik heb een boek waarin staat dat je best eerst de lijm aanbrengt en dan de balast zelf.
OP http://www.floodland.nl/aim/info_rails_ballasten_1.htm staat dan weer net andersom, eerst de balast , dan natspuiten en dan delijm aanbrengen.

Wat is het best? of zijn beide methoden ok.

Ik gebruik fleischmann sporen dus ik moet enkel nog de zijkanten wat balasten.
Verder heb ik die HEKI lijm die iets beter het geluid zou dempen dan verdunde houtlijm
groeten,

Arvid

Tom

Ik denk dat de methode van floodland de beste en de meest toegepast is.
Ik heb zo ook een boek waar ze voorstellen eerst een laag ballast aan te brengen op de beding, dan pas rails te leggen en dan nog eens te ballasten.
Nogal onlogisch als je het mij vraagt.
Nu ja, die auteur gebruikt nogal opvallend veel Heki producten...
Tom

br212

Ik doe het zelf zoals het op http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html staat en dan met voorstrijk. Blijft wat flexibeler. Eerst ballast, dan nat, dan voorstrijk, dan wachten. Gaat prima.

Gerolf

ballast -> natmaken -> lijmen vind ik ook de beste methode. Als het kan zou ik die ook gebruiken.
Soms (wissels die al vastgelegd zijn bvb) moet je echter anders werken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

Dan zal ik dat zo eerst proberen[8D]

edit.
ondertussen gebeurd : heb wel de twee methoden toegepast, reden : ik gebruik een strip van Noch die schuin is aan de kanten, daar valt de balast gewoon af als je er op voorhand geen lijm aan doet.

Dus daar heb ik uiteindelijk eerst de lijm op gedaan en dan de balast erop gestrooid.

Hieronder twee detailfoto's. Op de eerste is een stukje niet gedaan, dat komt later toch in een tunnel. De zwarte strip onder de sporen is maar drie mm dik! Omdat onder die strip nog stukjes hout lagen om het spoor wat hoger te krijgen heb ik al een deel gips aangebracht tot net onder de zwarte strip (of er net tegen[:o)]), hier moet verder nog strooimateriaal op komen maar dat heb ik nog steeds niet...





groeten,

Arvid