Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Metalen hartstuk in wissel doen?

Gestart door br212, 23 september 2007, 10:02:37 AM

br212

Beste allemaal,

Helaas is een wissel op de treinbaan defect geraakt en moet ik deze vervangen. Het oude wissel had geen metalen hartstuk, de nieuwe (die ik nog heb liggen) wel. De "nietjes" zijn eruit en verder is die goed. (fleischmann profi)

Alle andere wissels die ik gebruik hebben geen metalen hartstuk, dus dit wordt de eerste. Is er iets waar ik op moet letten, of kan ik het wissel er zo inzetten?

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Michiel

Zover ik weet hoef je niets te veranderen. Dit zijn wissels met gepolariseerd hartstuk. Het metalen deel heeft dus de polariteit van de rail die op dat moment bereden zou worden.

Wat je zeker niet mag doen is de wissel openrijden, want dan zal je kortsluiting krijgen. Maar gezien je de draadbruggetjes hebt verwijderd, zou dit niet meer mogen kunnen (behalve als je de railsecties afzonderlijk voedt natuurlijk).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was.
Succes met je modelbaan,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Saraan, ik wist niet dat Fleischmann wissels heeft met gepolariseerd puntstuk. Op de site van Fleischmann kan ik er niets over vinden. Kun je een artikelnummer geven?

Michiel

Ik ben een N'er en in N heeft Fleischmann wissels met gepolariseerd (metalen) puntstuk; zie artikelnummers 9178 en 9179.
http://www.fleischmann.de/?viewproduct=1343&pid=17&trackgauge=5&label=14&equipment=&epoch=&query=&onlynew=

Ik heb er niet bij stilgestaan dat in H0 dit niet bestaat. Althans, ik kan een gelijkaardig product niet terugvinden op hun wegsite, maar ik kan me vergissen natuurlijk...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

br212

Sorry, ik had er inderdaad vergeten bij te vermelden dat het in dit geval om piccolo ging. H0 heeft volgens mij ook wissels met een metalen stuk erin, alleen gaat het dan om hoge snelheidswissels al ik mij niet vergis.

ERVIN

Idd Br212 enkel de hoge snelheidswissels van Fleischmann (Profi) hebben een gepolariseerd hartstuk.[;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door br212

Sorry, ik had er inderdaad vergeten bij te vermelden dat het in dit geval om piccolo ging.

Je had zelfs verteld dat het om profi ging, en daardoor kwam ik automatisch bij H0 uit.[:D]
In het piccolo programma komen inderdaad wissels voor waar uitdrukkelijk bij verteld wordt dat ze een gepolariseerd puntstuk hebben. Bij profi staat het er nergens bij, dus ga ik er vanuit dat die niet gepolariseerd zijn.

RobE

Hallo Klaas,

Ook in HO heeft Fleischmann wissels met gepolariseerd hartstuk.
Dit zijn de hoge snelheidswissels.

http://www.fleischmann.de/?viewproduct=666&pid=17&trackgauge=1&label=10&equipment=&epoch=&query=&onlynew=

Groet,
Rob

Klaas Zondervan

Rob, ik neem het direct van je aan. Maar op de Fleischmann site staat het er niet bij, terwijl het bij piccolo uitgebreid wordt genoemd.

Michiel

Klaas, ik heb het uiteindelijk toch gevonden. Het is niet duidelijk, maar op deze pagina van de Fleischmann-H0 katalogus, vind je informatie over de werking van het hartstuk van de bewuste slanke wissel. Onder de uitvergrootte circelvormige detailfoto van het hartstuk staat een verklarende tekst...
http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_172.html
groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)