Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

Huugooke

#3030
Citaat van: Chrisrail op 06 januari 2016, 16:23:04 PM
Citaat van: Huugooke op 06 januari 2016, 12:36:47 PM
Je weet wat voor onmenselijke dingen met die treinen zijn gebeurd.

Die treinen konden daar niets aan doen, het waren die (mensen) ? welke de opdrachten gaven. :-\
Om nu een spoorbaan juist in die periode te situeren gaat me toch te ver!
Wat is de volgende stap? Een trein met een colonne beestenwagens? Een berg met een productielijn voor V1 raketten?
Sorry, maar dat is een lam excuus, zoiets als "guns don't kill, people do"
Als de moderatoren hier niet op reageren zie ik me verplicht om me van dit  forum terug te trekken.
Het vertoon van hakenkruizen is volgens mij zelfs nog altijd illegaal!

3rail

Hallo Hugo.

Ik kan me ergens voorstellen dat je het met deze foto's niet eens bent.
Dat ik mijn model baan in deze periode bouw maak ik zelf uit, en als het je niet bevalt dan kijk je maar niet.

Het Hakenkruis is NIET verboden en heeft meer betekenissen dan de gene die jij denkt.
Ook ik ga geen treinen met Joden vervoer op het forum neer zetten, dat gaat ook mij te ver.
Ik weet ECHT wel waar ik mee bezig ben, ik denk dat ik in dit genre al meer heb gezien dan jij.

Maar ik steek niet mijn kop in het zand om dan maar te doen als of het nooit gebeurt is.
Of wilden jij zeggen dat wat de Belgen in Congo hebben uitgevreten veel beter was??
Ook Nederland heeft het niet veel beter gedaan met hun kolonie's

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Huugooke

Ok, maar ik zie hier geen Congolese of Indonesische banen.
Dat het hakenkruis een oeroude betekenis heeft weet ik ook; maar zoals het door de nazi's gebruikt is had het wel een heel andere connotatie.
Misschien kan je die baan in augustus 1945 situeren. Dat is dan op het randje; enkel wat bomkraters en verbrande gebouwen toevoegen.
Dat wordt weatheren!
Ik denk dat je baan in Duitsland toch niet welkom zou zijn, en bij je oudere landgenoten gaat dat ook emoties losmaken.
Er is zo'n grote tijdspanne waarin je een spoorbaan kan situeren, waarom dan in die vervloekte periode!
Ik wacht een reactie van de moderator af, en afhankelijk daarvan zal ik inderdaad niet meer kijken!

Herwig


Metpetergaathetbeter

eigenlijk vind ik jammer dat men dit steeds herhaalt het is een tijdperiode waar de mensheid niet echt trots op kan zijn, maar het is ook een tijd waar opmerkelijke technische vooruitgang geboekt is op alle vlakken zoals economisch en sociaal gingen we in die periode sterk op vooruit. Zonder deze grijze periode hadden we nooit gestaan waar we nu staan ! :-\

Dirky

volledig juist Peter maar een bouwverslag zoals dit hier van Edward wakkert bij velen die andere woedende vlam aan. Persoonlijk geef ik Hugo gelijk, het past moreel niet op een openbaar forum, hoe goed ook Edward zijn bedoelingen zijn... Maar het zijn de moderatoren die hierover de beslissing moeten nemen.

Metpetergaathetbeter

#3036
Ook Belgie en Nederland deden in hun kolonies misdaden tegen de mensheid en hebben hier en daar ook de beest uitgehangen jammer dat daar nooit iemand over kankert, er is geen enkel volk die geen misdaden begaan heeft, misschien ligt de vernedering van Het Duitse volk aan de basis van een ander drama ? Toch zie je uit die periode van de slavernij  ook treinen en daar memt niemand over !

Metpetergaathetbeter

#3037
trouwens als zo'n draadje stoort hoef je deze niet aan te klikken. :-\  Ik doe dit voor andere dingen ook, wanneer het niet je ding is negeren. Ik las trouwens hier ook al over het recht van vrije meningsuiting, dat geldt dan alleen maar als het in uw kraam past? :-\
Als dit doortrekt dan mag nu eigenlijk ook geen moderne Poolse baan hebben want daar is Europa heel boos om de enorme ruk naar rechts, waar houdt het op ! Bij modelbouw op 1/35 is zowat de helft Duits WO II materiaal heb daar nog nooit iemand over horen klagen ?

Dirky

Het gaat hem niet over die andere volkeren die oorlogen gevoerd hebben Peter. Hier in Vlaanderen lezen veel mensen mee die in die ene oorlog rechtstreekse dierbaren verloren zijn. En draadjes waarin een swastika verschijnt halen die herinneringen boven... doen die wonden weer bloeden!

Van mij hoeft dit draadje van Edward niet weg, van mij mag hij er zo ver in gaan als hij zelf wilt... maar ik vind het niet OK!

Metpetergaathetbeter

Dirky, dacht met vliegers bezig geweest ? Ooit iets Duits Tweede wereldoorlog gebouwd ?

SuSke

Even een kleine beschouwing:
Er is een modelbaan/maquette die ons de verwoesting van een station door de toenmalige heersers met alle attributen en symbolen.
Dat staaltje werd de hemel in geprezen.

Laat ons dan ook even gewoon naar de andere military modelbouwers kijken.
Mogen we daar dan ook niets meer over tonen.
Ook die maquettes gaan over een minder mooie periode en tonen ons ook de zo gewraakte symbolen.

Die "zwarte" periode is ondertussen ook al weer 70jaar geleden, en mag niet uit het collectief geheugen verdwijnen, net zoals alle onrecht dat voordien en daarna ook nog aan de mensheid werden en worden aangedaan.

Overreageren heeft dan ook geen enkele zin en maakt alleen je eigen leven ondragelijk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

mijn grootvader is ook naar Duitsland gedeporteerd geweest, heb dat nooit een Duitser of een Duitse loc schuld van gegeven

Metpetergaathetbeter

Suske dat is ongeveer wat ik eigenlijk ook wou zeggen, ik zou het niet mooier kunnen zeggen hebben !  ;D ;)

Huugooke

en altijd die platitude dat er zoveel vooruitgang is geboekt in die periode! De basis voor alle grote uitvindingen lagen al vast voor de eerste wereldoorlog!
Ze werden alleen geperfectioneerd om mensen efficiƫnter om te brengen.
Ga eens voor de Dossinkazerne staan en bekijk de wagon die er voor staat! De trein heeft nu eenmaal meer een slechte naam opgedaan dan welke ander voorwerp uit die periode. Er zijn modellen van vliegtuigen en ander oorlogstuig waar de nazi symbolen ook op staan, en toch geeft dat minder aanstoot dan het zien van die slogans en arenden op treinen, juist vanwege de beelden van mensen die op vreselijke manier hun dood tegemoet reden.
Vrije meningsuiting? Jawel, ik heb de mijne hier dan ook gegeven.
Als ik geen item meer mag aanklikken uit schrik om beelden tegen te komen die mij storen, dan kan ik ook niet anders dan hier niets meer aanklikken.

Dirky

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 januari 2016, 21:28:04 PM
Dirky, dacht met vliegers bezig geweest ? Ooit iets Duits Tweede wereldoorlog gebouwd ?

Zelfs nog marsliederen gezongen Peter, 'k zelfs nog een originele swastika vlag liggen op mijn zolder, honderden vliegtuigjes gebouwd met de nodige hakenkruizen. Luger-en P38 pistolen verzameld, blanke messen... en kan zo nog een eindje doorgaan.
Maar op een bepaald moment iemand zwaar gekwetst en beseft dat niet iedereen het even prettig vind die dingen te zien... en netjes op zolder opgeborgen!

Maar ik herhaal het graag, van mij moet het draadje niet weg...