Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

M4 Bordaux-rood

Gestart door Reeks1976, 09 september 2007, 23:45:51 PM

Reeks1976

Hoi,

Uit hoeveel rijtuigen M4 bestaat een trein normaal ?
Hoeveel 1e klas en hoeveel 2e klas ?
Welke loks kunnen ervoor ?
Diesel of Elekrisch ,in combi met andere rijtuigen ?

Groeten van Alexander

Gerolf

Er zijn v??l mogelijke samenstellingen, Alexander. Zelfs treintjes met ??n M4-tje heb ik al ergens op een foto gezien.
Kijk maar eens hier: http://www.belrail.be/F/fiches/car/index.php?type=m4 (maar 't is wel in 't Frans ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fan51

Alexander,
De blauwe HLD 6215 met een 3-tal bordeaux M4-rijtuigen kan ook...
Groetjes.
Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Peter

M-4 wagens worden bijna door alles gesleept. Ook zoals Gerolf zegt tussen Trois-Ponts en Vielsalm een reeks 55 met een enkele M-4 voor de schoolkinderen. ('s-morgens en 's avonds een trein)
Met vriendelijke groeten
Peter

13erke

Peter, dat waren I6'en[;)].
Deze dus:

foto: www.aula.com/peter
En dit zijn de M4'en, deze reden op (oa) lijn 42 voor de komst van de i6 en I10'en (dit in 1998):


foto's: www.aula.com/peter

de schooltrein bestond uit een M2:

en later werd dit een i6 of een i10


Om terug te komen op het onderwerp,
de mogelike treinsamenstellingen:
Een 27-21 in trekduw samenstelling met M4'en
Een 55 (blauw) met een 6-tal M4'en
Een 62 kan er ook wel voor staan
zelfs dubbeltracties van 55 blauw en/of geel zijn mogelijk
In de beginjaren van de electrische uitbating van lijn 42 stond er nog een 15 voor (dit heeft niet lang geduurd)

Tom

Hier in Torhout lijn 66, en nog verschillende andere lijnen rijden ze meestal in vaste dienst getrokken door een 21/27 in een samenstelling van 5 rijtuigen: 21/27-M4B-M4B-M4B-M4B-M4ADx.
Tom

ERVIN

Hier in Mol reden ze tot enkele jaren geleden richting Neerpelt-Antwerpen-Centraal met 7 rijtuigen en een reeks 62, en richting Hasselt altijd met 3 rijtuigen eveneens getrokken door de 62ers.

Arbeco

Erwin, waren dat geen M2 rijtuigen? Volgens mij reden die daar met de reeks 62... Misschien dat dit later nog veranderd is, maar ik heb nooit foto's of iets dergelijks gezien van M4'en op Antwerpen-Neerpelt... Meer info welkom![:p]

Groeten Len[;)]
Old diesels never die...

ERVIN

[:I][:I]Maar natuurlijk Arbeco, goh een serieuze fout van mij, het waren dus de M2's die ik hier elke dag zag rondrijden.[:I][:I]

Sorry, foutje van mij.[B)]

Tom

M4 of M2, wie ziet het verschil... [:o)]
Tom

Fan51

Hoi iedereen,

Ik denk dat Alexander ook wel wil weten wat een normale en correcte opstelling "loc + bordeaux M4" voorstelt.
De M4-rijtuigen worden electrisch verwarmd, dus moet er ofwel een e-loc of een d-loc (in blauwe livrei) met generator voorhangen, niet soms ?
Natuurlijk kan men zowat alles met alles laten rondrijden maar de kenners onder ons weten wel beter [;)]
Dat heb ik hier al dikwijls gelezen en er veel door geleerd... en veel wordt getoetst aan het grootspoor.
De blauwe 6215 bvb. kan alleen met bordeaux M4'en gereden hebben en niet met de grijze...

Groetjes

Geert

Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Gerry

En niet vergeten indertijd op de IC Antwerpen - Lille, locomotieven reeks 12 met bordeaux rijtuigen in trek-duw combinatie.

Reeks1976

@ Tom : Bedankt voor de samenstelling aanduiding , hier heb ik echt wat aan

@ Geert : Goed opgemerkt das indd de bedoeling maar mischiem moet ik wat duidelijker in het vervolg zijn.

Verder ieder bedankt voor de bijdrage.

Spoorgroeten van Alexander

theedooz

Het probleem is dat je eigenlijk geen normale samenstelling kunt maken met de twee rijtuigen (A en B) die Lima ooit heeft uitgebracht. Vaak heb je een AD (van OS.Kar) nodig, en die zijn lastiger te vinden dan de Lima's en bovendien een stuk prijziger. Ook de BD is door Lima niet uitgebracht. Een combi met een oranje bagagerijtuig kan ook, al reed die samenstelling dan weer wat later.
 

Reeks1976

@ Theedooz : Dat is helemaal geen probleem bij mij ,want ik heb de stuurstand en de oranje bagagewagen in mijn bezit.
Het ging er mij om welke samenstelling je kunt maken zonder aanpassingen.

Groeten van Alexander