Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

uitvallen IB

Gestart door erik de noorman, 09 september 2007, 00:04:46 AM

erik de noorman

De laatste tijd valt soms mijn IB volledig uit om dan terug spontaan op te starten. Soms zit er tussen het uitvallen en terug opstarten 1 min. tussen, andere keren start de IB dadelijk terug op. Soms volstaat het om het ding een lichte tik te geven en is het probleem opgelost. Wordt de IB overbelast of is er meer aan de hand. De IB geeft de meeste problemen als er een of meerder lok's met sound op de baan rond toeren.

Erik

JoVer

Erik,

dat lijkt sterk op een los contact. Zeker met die "lichte tik" waardoor je het contact terug hersteld. Bij meerdere loks wordt de IB meer belast = meer stroom = wordt warmer. Door de warmte wordt metaal vervormd wat tot een los komend contact kan leiden.

Jo.

Treinliefhebber

Hoi Erik,

Aanvullend op de reactie van Jo.
Valt de hele centrale uit, kijk eens naar een slechte soldeer verbinding in het voedingsgedeelte, bij uitvallen van de railspanning de boosterversterker.


Groetjes,
Dave

Brunel

Klinkt als de beruchte spontane reset waar een deel van de Intelliboxen last van heeft. Helaas is er geen eenduidige oorzaak gevonden (zelfs niet op IBX)laat staan een eenduidige oplossing.
Soms ontstaat het na een update of helpt een update.

Peter

Mijn IB is vorige week binnengedaan, omdat hij regelmatig, tijdens het draaien aan de regelaar versprong, van vooruit naar achteruit of bv.1 2 3 4 en dan terug naar 2 of zoiets. Schijnt regelmatig voor te komen bij oudere type IB. Na herstelling zijn  er gewoonlijk geen problemen meer. Heb wel een vervang IB meegekregen om zolang te gebruiken.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Mijn IB heeft nog nooit een update gehad en heeft steeds prima gewerkt. De laatste weken doet de IB het zelfs terug normaal.
Wat mij wel is opgevallen (kan puur toeval zijn) het is begonnen vanaf ik lok's met sounddecoders zowel van esu als de sounddedoders van dietz ben beginnen te gebruiken. Vooral met de nieuwe mehanno serie 126. Deze heeft een tijdje met de standaarinstellingen op de baan gestaan en toen viel de IB gedurend uit. Onlangs enkel parameters veranderd van de 126 en sindsdien werkt de box terug perfekt.

Wat ik ook niet begrijp is wanneer er een lok met een MFX decoder op mijn baan rijdt (motorola ingesteld)kan ik de seindecoders  van Brelec niet laten werken met de IB. Stopt de lok dan kan ik de seinbeelden wel veranderen. Dit gebeurd allen met loks met een MFX decoder. Is dit een bug in de brelecdecoders of storen de MFX decoders
het signaal?

Erik