Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Tip voor goedkope ballast

Gestart door Arbeco, 02 september 2007, 18:22:20 PM

Arbeco

Hallo medespoorders,

Zonet was ik op zoek naar een goede methode om goedkoop ballast en b.v. grintpaden te maken. Omdat mijn vriendin een paar hamsters heeft kwam ik op een idee. Deze diertjes nemen vaak een zandbad, om hun vachtje te verzorgen. Dit zand is het zgn. 'Chincilla'-zand, en heeft een iets grovere korrel dan normaal zand, echter, het heeft wel bijna dezelfde kleur. Door een beetje van dit zand te mengen met wat krijtpoeder, kun je zelf je kleuren van je ballast e.d bepalen. Ik heb een beetje zand in een goed af te sluiten potje gedaan, en er 2 verschillende tinten krijtpoeder bijgevoegd. Door het goed te schudden, krijg je een mooie kleur op de zandkorreltjes en is het gebruiksklaar voor de scenery op de baan. Misschien dat er meerdere van jullie zijn die dit ook al bedacht hadden, maar ik wilde het toch even met jullie delen.;) Het 'Chincilla'- zand is verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak.

Groetjes Len;)  

Old diesels never die...

loebaske

Denk niet dat dit een goed idee is, want dat neemt ook vocht op, en als je dat gaat gebruiken tussen je sporen hmmmm denk niet dat het zal goed blijven.
Persoonlijk vind ik dat Woodland strooisel in grote verpakking nu niet echt duur is, om je prachtige gebouwde baan te verprutsen door een iets goedkoper alternatief.

Arbeco

Ik ga het straks eens proberen op een proefstukje, kijken wat het resultaat wordt. Ik hou jullie hier op de hoogte!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Raoul en Jordy

stinkt dat spul niet want veel dierentoebehoren hebben nog wel eens een geurtje. en het zou toch zonde zijn als je modelbaan zou gaan stinken.

Peter

Misschien dat er iemand een spuitbus met "Spoorweg-geur" op de markt wil brengen. Spoorweg emplacementen hebben allen zo een specifieke geur. Zou niet misstaan op je baan.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

De opmerkingen over vocht opnemen en stinken snap ik niet zo goed.
Ik gebruik ook zand als ballast, en wel aquariumzand. Kun je ook in de dierenwinkel kopen. Veel van de ballastsoorten die je in de treinenwinkel koopt bestaan ook gewoon uit zand, en anders zijn het plastic korrels. Ik snap niet wat het probleem kan zijn.

hobbyist

Ik denk dat Raoul & Jordy dat het chemisch behandeld is. Vaak is dat zo wel. maar ja, proberen kost niks als je het toch in huis hebt.

railman56

ik ben benieuwd wat het gaat geven wanneer het verlijmd gaat worden ivm kleurvastheid
mvg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Raoul en Jordy

jep... het kan wel een mooi resultaat geven (denk ik[:D])
Arbeco, ga je dan een paar foto's plaatsen van je ballast[;)]

ysbeer

200 euro voor een lok (lokje)
Niets aan de hand,
10 euro voor een paar zakjes goede ballast.
Potdomme wat duur.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Ysbeer, daar heb je natuurlijk wel een goed punt. Voor locs geven we een vermogen uit, maar ballast mag niks kosten.
Maar volgens mij gaat het niet alleen om de prijs. Ik ben wel eens op zoek geweest naar goed gelijkende ballast. Om de juiste kleur te vinden had ik van de echte spoorbaan een paar stenen "geleend". 1 steen die er al jaren lag en dus een lekker roestkleurtje had, en 1 steen die nog mooi heldergrijs was. Daarmee naar de winkel getogen en vergeleken met de zakjes die ze daar hadden. Meer dan 10 verschillende tinten, maar niet ??n die leek op de echte stenen.
Daarom gebruik ik tegenwoordig aquariumzand. Dat heeft in mijn ogen een goede korrelvorm, en de kleur breng ik op tint met waterbeits.

Voordeel is dat dat spul heel goedkoop is, ongeveer 2 euro voor een kilo. Maar de prijs is voor mij niet doorslaggevend, wel het feit dat de ballast in de treinenwinkel toch niet de goede kleur heeft, en het dus eigenlijk niet uitmaakt wat voor soort zand je gebruikt, want je moet het toch bijkleuren.

ysbeer

Volgens mij (maar ja) heeft zand een veel te gladde oppervlakte
Echte ballast is hoekig en scherp.
Ballast van B.V asoa is echt top,daar kan ook wat kleur betreft geen zand tegen op.

Volgens mij natuurlijk.
Dus laat een ieder doen wat hij goed vind.
wim ysbeer

Brunel

Was dat niet een beetje kleine steekproef Klaas? Ik ken geen twee trajecten waar de balast dezelfde kleur heeft. Wat dat betreft kunnen we dus min of meer onze gang gaan.
De balast van Jeweha of Anita Decor wordt van dezelfde steensoorten gemaakt als de echte balast. Met name de vorm vind ik voortreffelijk. Wat dat betreft ben ik het met Wim eens.

13erke

Ik maak mijn ballast gewoon zelf, zo kan je zelf kiezen welke korrelgrootte je goed vind+ je hebt steeds scherpe stukken.

Arbeco

Het zand wat ik bedoelde is van zichzelf al groter van korrel dan 'gewoon' zand, en ook wat hoekiger. Het is qua structuur bijna gelijk aan de kleinste soort van Anita Decor. Heb het trouwens 2 dagen geleden verlijmd, en ik kan jullie zeggen dat het resultaat verbluffend is!! Door het te lijmen krijgt het een nog mooiere kleur. En inderdaad, 200 eurie's voor een loc.. jazeker. Maar als je voor je baan 3 emmers ballast nodig hebt van Woodland, kan ik nu achter die loc nog een mooie wagen hangen![;)][:D]

Groeten Len[;)]
Old diesels never die...