Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Ombouw Marklin/Trix type 600

Gestart door GeM, 01 september 2007, 15:50:06 PM

GeM

Even geleden wist ik de hand te leggen op de type 600 (railbus). Echter de rijresultaten zijn belabberd (delta decoder op speciale platine)) en bijkomende probleem was dat ie in 1 richting dienst weigerde (decoder rookt in dat geval).
Ik zou graag het model ombouwen met een betere decoder en de verlichting schakelbaar maken.

Vandaar enkele vraagjes (misschien domme, maar ik ben geen electronica-jongen):
1) De motor lijkt een 2-polige DC trommelcollector te zijn. Is dit een probleem voor de gangbare decoders? (lokpilot of zo). Ik vermoed dat tevens 2 ontstoorcondensatoren moeten tussengesoldeerd worden die nu op de platine in SMD-vorm zullen zitten?
2) De binnenverlichting bestaat uit 2 lampjes, 16V in serie geplaatst. Geen probleem om deze te schakelen met een functie? Moeten die niet 19V zijn? De front/sluitverlichting zijn 19V dus geen probleem dacht ik.

De enige bruikbare ombouwinfo over dit model vond ik hier:
urlhttp://hgh-esn.ath.cx/p02_ma_34261_i.htm/url
Tevens vind je daar een link naar het electronische schema.

Alvast bedankt voor alle hulp!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

wimhelsen

hoi,
ik ken er zelf weinig van, maar anders moet je je vraag eens stellen op volgend forum.
http://forum.marklinforum.nl/index.php
groeten
wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

n/a

Bij datgene wat je schrijf is het probleem je ontstorings cond en het contact met het onderstel .De moter mag geen contact meer maken met het onderstel  ook de lampjes mogen geen contact maken hiermee.Soldeer een goede dec die minstens 1 amp aankan en de lampjes zie aansluit schema.Groeten[:)]

Treinliefhebber

citaat:
Geplaatst door GeM

Even geleden wist ik de hand te leggen op de type 600 (railbus). Echter de rijresultaten zijn belabberd (delta decoder op speciale platine)) en bijkomende probleem was dat ie in 1 richting dienst weigerde (decoder rookt in dat geval).
Ik zou graag het model ombouwen met een betere decoder en de verlichting schakelbaar maken.
Hebben we het hier niet over de originele decoder ?, dus zal het probleem niet de ontstoorcondensatoren zijn.


Groetjes,
Dave

GeM

De binnenverlichting werd ondertussen getest met een labovoeding. 19V lijkt geen probleem te zijn.
Nu zoek ik nog enkel een goede (kleine) decoder die de 2 polige motor kan aansturen. Ik denk er aan om eens te testen met een decoder uit een ombouwsetje (gelijkaardig aan de M* 60901), maar eerst nog even de decoder uit de platine slijpen (met een klein hartje)
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

GeM

citaat:
Geplaatst door bert.niessen

Bij datgene wat je schrijf is het probleem je ontstorings cond en het contact met het onderstel .De moter mag geen contact meer maken met het onderstel  ook de lampjes mogen geen contact maken hiermee.Soldeer een goede dec die minstens 1 amp aankan en de lampjes zie aansluit schema.Groeten[:)]


Dag Bert, inderdaad zoals treinliefhebber schrijft handelt het hier om de standaard aanwezige delta-decoder (op speciale platine). Daar is allicht iets mis mee (rijdt slechts in 1 richting). Heb reeds alles getest op kortsluitingen met chassis: alles ok. Vandaar het idee voor de ombouw.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I