Automatisch koppelen ontkoppelen

Gestart door n/a, 29 augustus 2007, 15:54:17 PM

n/a

Wie heeft er ervaring met het automatisch koppelen/ontkoppelen, met drukknop of computergestuurd in een schaduwstation?
Het is de bedoeling om op mijn nog te bouwen treinbaan (spoorplan zie draadje spoorplannen) in het beginstadium, wanneer er nog niet zoveel lokomotieven zullen zijn, in het schaduwstation een sleep achter te laten, en een andere op te pikken en verder te rijden.  
Is dit een idioot idee of toch niet?

Groetjes Gerd

doomslu

Helaas heb ik daar geen ervaring mee, en kan je dus ook niet voorthelpen.
Idioot idee ? Neen, waarom ? Voorwaarde is natuurlijk wel dat je schaduwstation goed bereikbaar of alleszins goed zichtbaar is.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dancer

is wel super, als je in het schaduwstation de treincomposities kan veranderen..en is tenmisne realistisch..maar je zou dan wel best zicht moeten hebben op het schaduwstation met een camera....

Peter

Je moet wel een zicht hebben op die sporen. Liggen ze zoals bij mij, ACHTER de achtergrond, dan is een of twee spiegels voldoende. Is dit niet het geval, dan ben je aan een kamera (een webcam van 15 euro bv.) gebonden (en een computer uiteraard)
Blind is niet doenbaar. Zelfs de beste koppelingen haperen al eens zowel bij het af- als aankoppelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Ja dat zou ik ook graag willen weten, ik heb net twee moderne loc werkplaatsen gekocht, bedoeling is dat er een rangeerloc de na te kijken locs gaat ophalen en die dan zo binnen duwt in de locwerkplaats, en daarom had ik ook graag iets meer geweten over die automatische koppelingen.

Peter

De,volgens mij, beste koppeling is de Amerikaanse Kadee. Helaas, het is ook de duurste. Nee, ik gebruik ze (nog) niet alhoewel ik ze bij een kennis van ons (rijdt Amerikaans) regelmatig gebruik.
Volgens dat ik weet is (inbouw-opbouw-aanbouw) op onze Europese modellen niet altij even eenvoudig, of heb ik het mis.[?]
Maar ze blijven (zijn) duur![:I][:I][:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Die Kadee's zijn inderdaad duur, en ze zijn niet gemakkelijk in te bouwen omdat ze perfect moeten afgeregeld worden in de hoogte ivm de magneten.

Maar dat is dan weer het prachtige aan die koppelingen dat je geen domme ontkoppelrails in je baan hebt zitten maar alleen electromagneten onder de baan of permanente magneten net onder de rails - lekker onzichtbaar dus.

Volgens info gekregen bij "Het Spoor" moet je goed opletten, want elk model van wagon heeft z'n specifieke koppeling nodig (er zijn er dan ook een heleboel).

Zelf rijd ik er nog niet mee, maar denk er wel stevig over na als alternatief voor de Fl* of Roco KK.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door SuSke

Die Kadee's zijn inderdaad duur, en ze zijn niet gemakkelijk in te bouwen omdat ze perfect moeten afgeregeld worden in de hoogte ivm de magneten.

Maar dat is dan weer het prachtige aan die koppelingen dat je geen domme ontkoppelrails in je baan hebt zitten maar alleen electromagneten onder de baan of permanente magneten net onder de rails - lekker onzichtbaar dus.

Volgens info gekregen bij "Het Spoor" moet je goed opletten, want elk model van wagon heeft z'n specifieke koppeling nodig (er zijn er dan ook een heleboel).

Zelf rijd ik er nog niet mee, maar denk er wel stevig over na als alternatief voor de Fl* of Roco KK.





>>>>???? Dat zal dan alleen voor oudere wagons zijn zonder normschacht,hou daar rekening mee bij de aankoop en je bent van dat probleem af.De Kadee koppeling bestaat ook met een normschacht ,je hebt dan maar ??n type nodig maw.


>>>>>?????Werken die Kadee's niet uitsluitend met permanente magneten,die je overigens moet zien weg te werken.

Gerrit

SuSke

volgens de web stek van Kadee zijn er:
- 4 verschillende maten voor de lengte van de koppeling buiten de lengte van het normschachtje (
http://www.kadee.com/htmbord/coupler.htm).
- is er een schakelbare electromagneet te krijgen voor montage onder de rails ( http://www.kadee.com/htmbord/uncoupl.htm) samen met nog een heleboel andere types van magneten.

Spijtig genoeg zijn mijn oudere wagens niet uitgerust met een normschachtje [B)], en daar wordt het dan prutsen (maar dat is voor elke koppeling het geval [:)])
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

En hoe zit dat met de digi koppelingen??
al over gelezen in MSM, maar nergens meer uitleg of waar men die kan kopen, en wat het kost....[:)]

Peter

Heb een lok met automatische koppeling, namelijk de V36 van Lenz.
Om deze te gebruiken moet je hem kunnen zien van DICHTBIJ dus niet van meer dan een halve meter, ander is het niet doenbaar.
De koppeling (aan en afkoppelen) zelf werkt perfekt, MAAR is enkel bruikbaar met beugelkoppelingen dus niet met Fleischmann koppelingen en Roco kortkoppeling.
Met vriendelijke groeten
Peter

mini-bs

met de universele kortkoppeling van Roco kan je automatisch ontkoppelen op een stom stukje blik of messing dat op een bultje (5mm) staat (bij mij zit dat stukje aan een kant vastgespijkerd en de andere zijde schuift over een stukje plasticard zodat een verend geheel ontstaat (de lok moet er over kunnen rijden natuurlijk, liefst zonder uit de rails geduwd te worden) ik gebruik graag de Roco UKK omdat die vlotjes aankoppelen en afkoppelen wanneer het moet, en behoorlijk vast zitten wanneer ontkoppelen niet moet.
Pas op, zo'n ontkoppelconstructie is archielelijk en zet je bij voorkeur op een niet zichtbaar stuk baan, dus in een schaduwstation is ok.
En je moet van rijrichting wisselen want anders worden alle wagens losgekoppeld.

 

dieseltje

ivbm. de Kadee koppelingen: werken perfect met permanente magneet onder de sporen, alleen zie je dan de losse koppelingen achteraan de laatste wagon, of aan het eind van de lok, heen en weer zwaaien als die over de permanente magneet rijdt...   Ik zou dan ook electromagneten willen inbouwen, maar die van Kadee zijn nogal prijzig, iemand ooit andere geprobeerd ?

Voor wat betreft de types 16, 17, 18 , 19 : Deze zijn allen aan te sluiten op de standaard europese normschachtjes, het verschil zit hem alleen in de totale lengte van de koppeling.  Afhankelijk van de lengte van de buffers op je loc / wagons heb je soms wat langere of kortere koppelingen nodig.  Bij oudere wagons durft de hoogte van de schacht nog al eens af te wijken ....

Een tip voor wie zelf (of iemand binnen de familie) af een toe naar de USA gaat : koop ze daar: stukken goedkoper dan hier !!!

n/a

Alvast iedereen bedankt om te reageren.

Als ik het goed begrijp is het automatisch koppelen/ontkoppelen op een schaduwstation blijkbaar niet zo evident, zelfs niet met automatische koppelingen.  
Ik had ergens iets in gedachten met een aantal bezetmeldingen in de buurt van een ontkoppelrail.  Wanneer je dan terug gaat rijden zou je door het al dan niet oplichten van een aantal leds kunnen vaststellen of het koppelen/ontkoppelen al dan niet gelukt is.
Ziet iemand dit zitten?

Gerd

ysbeer

Alle voordelen van kadee koppelingen zijn inderdaad waar.
Ze zien goed uit,koppelen perfect,ontkoppelen met magneten ook al heel goed,
Maar het grote nadeel is dat je niet meer met kortkoppelingen rijdt.
De afstand tussen de wagens is vrijwel net zogroot (of groter) dan met een beugelkoppeling.
Het gehele mechanisme voor kortkoppelen werkt met kadee niet meer
jammer wat anders was die prijs (zeker bij flinke aantallen)best te overkomen.

wim ysbeer