Sporenplan Herberich

Gestart door n/a, 27 augustus 2007, 02:18:04 AM

n/a

Hallo beste modelspoorders,

Reeds vele jaren denk ik erover een modelspoorbaan te maken.
Tot nog toe was het bij denken gebleven.  
Hieronder een eerste plan.  
Wat vinden jullie ervan?  Graag jullie commentaar zowel + al -.

Groeten Gerd

De bruikbare ruimte is een zolder van 3,5 x 4 m.  
Op niveau 0 bevindt zich een schaduwstation.  
Op niveau 1 een doorgangsstation met klein rangeeremplacement.  
Op niveau 2 een dubbelspoors paradebaan.
Op niveau 3/4 een kopstation met aansluiting naar een staalfabriek



IMGhttp://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Spoorplan8.jpg/IMG

IMGhttp://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Spoorplan8_0.jpg/IMG

IMGhttp://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Spoorplan8_1.jpg/IMG

IMGhttp://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Spoorplan8_2.jpg/IMG

IMGhttp://i235.photobucket.com/albums/ee257/herberich/Spoorplan8_4.jpg/IMG

SuSke

#1
Hoi Gerd, ziet er indrukwekkend uit, maar...

Op welke schaal ga je rijden? Sommige bochten lijken me wat krap voor H0.
Rijd je Belgisch (links) of Duits (rechts)?
Bekijk ook even hoe je achteraan aan je baan kan geraken wanneer daar iets fout loopt (aan de bocht van je staalfabriek bv.)

Misschien ook een beetje uitleg over hoe je van het ene niveau op het andere komt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

#2
4 niveau's op deze ruimte, als dat maar goed komt, mij lijkt het een beetje teveel van het goede, als het in schaal HO is h?.
Je gaat dus ??n of meerdere spiralen moeten maken, deze nemen al heel wat plaats in, ik ben benieuwd hoe je dit alles gaat verwezenlijken, ik denk dus wel dat dit schaal HO is h?.[:I]

doomslu

#3
Ik vind het station op niveau 1 wel mooi van vorm en met veel mogelijkheden. Waarom geen dubbelspoor aansluiting met je dubbelsporige baan ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

#4
Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie opmerkingen, want daar dient zo'n forum toch voor.

Blijkbaar zijn tekeningen toch niet altijd even duidelijk.  
Ik ben dan ook geen norm-tekenaar.  En ik realiseer me nu pas dat de dingen die in mijn hoofd zitten, op papier of op scherm niet altijd even duidelijk overkomen of zelfs ontbreken.




@ doomslu : ik vind enkelspoor nu net zo mooi.  Wachten tot de ene trein binnen is voor de andere kan buitenrijden.

@ Ervin : de klimspiraal is die ovaal aan de andere kant van de muur.  Omtrek van het binnenste spoor 500 cm.

@ Suske :
1. De schaal is wel degelijk H0; tweerail digitaal; links rijden
2. De bochten die ik denk dat je bedoelt (achter het driewegwissel a/d staalfabriek alsook die rechts daarvan) zijn inderdaad te krap (den ingenieur wellicht te diep in het glas gekeken).  Die zal ik aanpassen.
3. De bereikbaarheid van de sporen : tussen het station Herberich en het paradespoor is een uitneembaar stuk scenery (+/- 100 x 50 trapeziumvormig) voorzien, op een pivot zoals ik meen op editErvin Gerolf zijn site te hebben gezien.  Om aan de achterkant van de staalfabriek te komen,(de balken getekend in streepjeslijn zijn draagbalken van het dak, maar de ruimte loopt daarachter verder van 140 cm hoog tot 40 cm) dacht ik aan zo'n karretje, dat ook automecaniciens gebruiken, om me mee onder de baan door te trekken.

4. Op jouw vraag om iets meer uitleg zal ik morgen antwoorden

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties

Gerd



SuSke

#5
citaat:
Geplaatst door Herberich

Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie opmerkingen, want daar dient zo'n forum toch voor.

Blijkbaar zijn tekeningen toch niet altijd even duidelijk.  
Ik ben dan ook geen norm-tekenaar.  En ik realiseer me nu pas dat de dingen die in mijn hoofd zitten, op papier of op scherm niet altijd even duidelijk overkomen of zelfs ontbreken.




@ doomslu : ik vind enkelspoor nu net zo mooi.  Wachten tot de ene trein binnen is voor de andere kan buitenrijden.

@ Ervin : de klimspiraal is die ovaal aan de andere kant van de muur.  Omtrek van het binnenste spoor 500 cm.

@ Suske :
1. De schaal is wel degelijk H0; tweerail digitaal; links rijden
2. De bochten die ik denk dat je bedoelt (achter het driewegwissel a/d staalfabriek alsook die rechts daarvan) zijn inderdaad te krap (den ingenieur wellicht te diep in het glas gekeken).  Die zal ik aanpassen.
3. De bereikbaarheid van de sporen : tussen het station Herberich en het paradespoor is een uitneembaar stuk scenery (+/- 100 x 50 trapeziumvormig) voorzien, op een pivot zoals ik meen op editErvin Gerolf zijn site te hebben gezien.  Om aan de achterkant van de staalfabriek te komen,(de balken getekend in streepjeslijn zijn draagbalken van het dak, maar de ruimte loopt daarachter verder van 140 cm hoog tot 40 cm) dacht ik aan zo'n karretje, dat ook automecaniciens gebruiken, om me mee onder de baan door te trekken.

4. Op jouw vraag om iets meer uitleg zal ik morgen antwoorden

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties

Gerd





Omtrek van het binnenste spoor 500 cm.
Ik vermoed dat je de straal bedoeld, anders bedriegen m'n ogen en zelfs de lat me en zou het bovendien onaanvaardbaar scherp zijn voor H0.

tussen het station Herberich en het paradespoor is een uitneembaar stuk scenery (+/- 100 x 50 trapeziumvormig) voorzien
Dan moet je nog ongeveer 1,5m naar achteren om aan die bewuste bocht iets te doen. Dat lijkt me toch wel erg ver. [;)]

Ik vermoed dat je de tekeningen in AutoCad gemaakt hebt. Om de duidelijkheid te verbeteren, moet je de achtergrond dan eerst wit zetten voor je jpegout toepast. Dat scheelt hem ook in bestandgrootte.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

n/a

#6
@ Suske

Ik bedoelde wel degelijk omtrek = 500cm = 5m:
radius binnenbocht = 50 cm => pi x R x 2 (2 halve cirkels) = 314 + 2 x 90 cm voor de rechte stukken = 500
Is die radius te klein voor dalend spoor?  Ik kan altijd wel nog iets ruimer gaan.

De opening is bedoeld om zowel station Terweyen als de voorzijde van de staalfabriek te bereiken.  De achterzijde van de staalfabriek (bovenkant tekening) is over de gehele breedte toegankelijk.

Dank voor je reactie.  
Ik zal de tekeningen eens aanpassen en verduidelijken, rekening houdend met jullie opmerkingen.  

Er zitten trouwens nog enkele "fouten" in.  Die kwamen pas aan het licht toen ik de exploitatie wou beschrijven zoals je gevraagd had.

Spoor ze

Gerd

doomslu

#7
Op een omtrek van 5 meter kan je maximaal 12,5 cm dalen of stijgen (aan 2,5 %) en dat is ruim voldoende.
Vergeet niet dat alles over klimspiralen zeer duidelijk is beschreven in MSM 59. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

#8
citaat:
Ik bedoelde wel degelijk omtrek = 500cm = 5m:
radius binnenbocht = 50 cm => pi x R x 2 (2 halve cirkels) = 314 + 2 x 90 cm voor de rechte stukken = 500
Is die radius te klein voor dalend spoor?  Ik kan altijd wel nog iets ruimer gaan.



Zo had ik het niet bekeken, maar je rekening klopt. Het is best doenbaar zoals Luc (Doomslu) zegt.

Nog veel puzzelplezier aan je baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#9
Dit kan heel mooi worden, Gerd.
Enkel de aansluitingen op de diverse niveaus van je klimspiraal zijn me niet zo duidelijk. Rijdt alles dan naar het onderste schaduwstation en kan je niet rechtstreeks van 1 naar 2 of zo? misschien is het te overwegen om de aansluitingen op de tussenniveaus in twee richtingen te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

#10
@Gerolf

Zoals op de huidige tekeningen te zien, was het eerst de bedoeling om telkens de klimspiraal naar het schaduwstation (niveau 0) af te dalen om dan vervolgens terug te stijgen naar het gewenste niveau.  Maar dit zou in bepaalde gevallen een te lange rijduur opleveren, niet overeenkomstig met de exploitatie in mijn hoofd.  
Ik ben trouwens nog bezig met enkele andere aanpassingen en hoop tegen het einde van de week een aangepast plan met uitgewerkte exploitatie te kunnen posten.

Groeten

Gerd