Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Voortschrijdend inzicht

Gestart door Jean, 22 augustus 2007, 21:02:09 PM

Jean

Voortschrijdend inzicht

Ruim een jaar na de ombouw, is het aandrijfconcept van de Trix BR 217 018-1 gewijzigd. De Mashima motor met tandwielenconstructie is vervangen door een Maxon motor met aandrijfsnaar. Ervaringen, opgedaan met motor en aandrijving van andere Trix locs, waren verhelderend en hebben geleid tot deze stap. De aanvankelijke bedenkingen, voor wat betreft de degelijkheid en duurzaamheid van een aandrijving met een rubber snaar, zijn in de loop van de tijd afgenomen. Die bedenkingen werden verstrekt door het feit dat een Trix 221 met een dergelijke aandrijving bij het testen vastliep in een wissel en pardoes het aandrijfriempje knapte.  

Groot voordeel van een snaaraandrijving in een aantal Trix locs ten opzichte van een tandwielen constructie is de rust voor de oren. Locomotieven die hier rondrijden met een snaaraandrijving, al dan niet in combinatie met een klokankermotor, gaan vrijwel geruisloos over het spoor. Wat men voornamelijk hoort, is het geluid van wielen die railverbindingen passeren. Slechts (ver) op de achtergrond is het motorgeluid waarneembaar. Bekend is dat een klokankermotor zorgt voor zeer soepele en gelijkmatige rijeigenschappen die sterke visuele overeenkomsten vertonen met het rijgedrag van locs in schaal 1 op 1.

Een paar foto?s:

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/2-4.jpg/img
Oude en nieuwe onderdelen. De aandrijfwielen zijn besteld bij SB Modellbau en zijn niet goedkoop. Een goedkoper alternatief is de aandrijfrol van Conrad. Die moet wel verzaagd worden tot behapbare delen. Het aandrijfriempje is eveneens afkomstig van SB.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3-3.jpg/img
De Maxon motor is bevestigd op de ?uitstulping? van het draaistelframe. In de oude situatie was hier een tandwiel op bevestigd. De Maxon is met een aantal tegelijk via een veilingsite aangeschaft. De motoras steekt slechts aan ??n zijde uit en dat beperkt de mogelijkheden voor de plaatsing van een vliegwiel. Overigens kan ik niet zeggen dat die in deze loc gemist wordt.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/4-3.jpg/img
Met Maxon.

Pijnpunt na de eerste ombouw was de magere trekkracht van de loc. Om de stroomafname te verbeteren zijn twee van de vier ASB wielen ingeruild voor ASB loze exemplaren en dat is niet zonder gevolgen gebleven voor de trekkracht. Dat probleem is nu opgelost door op ??n van de overgebleven ASB wielen het  rubber te vervangen door een rubberband van Fleischmann. Die is een stuk stroever en draagt eraan bij dat de BR 217 nu met een acceptabele last de sporenspiraal (2.5%) kan beklimmen.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/1-4.jpg/img
BR 217 018-1


Tot zover,
Groeten,
Jean

Gerolf

Bedankt voor je bijdrage, Jean! Ik had ook steeds wat bedenkingen bij een snaaraandrijving, maar blijkbaar kan het toch [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ruben13