Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

leds parallel

Gestart door Iebor, 18 augustus 2007, 13:31:10 PM

Iebor

In een aantal locs wil ik graag leds als sluitlichten gebruiken. Nu heb ik zoals het voorbeeld aangeeft twee leds aangesloten met elk een weerstand van 820 Ohm. Het schakelingetje op een van de lichtaansluitingen (wit?geel) van een Lenz Gold decoder aangesloten maar helaas brand het niet. Maak ik een denkfout in de schakeling? Weet iemand hoe het wel moet? Als ik de schakeling op een normale wisselstroomtrafo van 16 V aansluit branden de led's wel.IMGhttp://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/ledschakeling.jpg/IMG

RobE

#1
Hallo Iebor,

De blauwe draad van de decoder naar de anode van de led en de geel/witte draad naar de weerstand die aan de kathode zit.
Kathode is de korte draad van de led.

Groet,
Rob


Klaas Zondervan

#2
Iebor, je moet er inderdaad rekening mee houden dat de witte en de gele draad de min zijn, en de blauwe de plus. Daarbij maakt het niet uit of de weerstand aan de kathode zit of aan de anode, als de stroom maar in de goede richting door de led loopt.
Dat het op een wisselstroomtrafo wel werkt is niet zo gek, want daar keert de spanning 100 keer per seconde van richting om, zodat het de helft van de tijd goed zit.

Maar waarom zet je de leds parallel? Dat kost 2 keer zoveel stroom en de digitale spanning is hoog genoeg om ze in serie te zetten.

Iebor

#3
Dank je voor jullie antwoord, ik ga het proberen.

INFO

#4
Ik zou het zo aansluiten.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#5
Toevallig heb ik me hier de afgelopen dagen mee bezig gehouden.

Op basis van een schakeling van Tom van Weerd, heb ik wat meer functionaliteit aangebracht.
Meer info hierover bij Tom email: t.vanweert[at]chello[punt]nl


Helemaal speciaal gemaakt voor deze lok

En zoals als je kunt zien staan de leds in dit schema ook in serie.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

#6
Allen bedankt voor de moeite, bij mij werkt het nu.