Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kasseiweg maken

Gestart door modelbaanHO, 08 augustus 2007, 22:48:57 PM

modelbaanHO

Ik wil een kasseiweg maken met DAS klei. De techniek staat heel mooi beschreven en ge?llustreerd in MSM 32. Wat ik niet terugvind is de dikte van de kleilaag. Hoe dik mag / moet / kan deze kleilaag zijn om te vermijden dat zij bij het drogen gaat barsten ?

Ik zou een dikte van ca. 1 mm willen nemen, maar heb een beetje schrik dat dat te dun is. De kasseiweg kruist de sporen en ik kan eigenlijk geen dikkere laag leggen omdat de ondergrond (waarop de kasseiweg moet komen) slechts 1 mm lager ligt dan de bovenkant van de rails. Die ondergrond terug uitbreken of de sporen hoger leggen is geen optie.

Ook nog een 2de vraagje: de ondergrond is gemaakt van MDF plaat. Is dat niet te glad om de klei goed te laten hechten ?

Alvast bedankt voor jullie raadgevingen.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Jacques Leplat beschrijft de techniek met een klei-dikte van 1,5mm. Ik zou het proberen met 1mm.
Hechting op MDF: het hout eerst wat bevochtigen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

wapenen met vliegengaas dat je vastniet op je mdf-plaat ???

een wild gedacht [:)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

martintje

Luc, bovenkant spoor is ca 4 mm, dus je kleilaag is ca 3,5 / 4 mm dik, dik zat dus
Als je MDf insmeert met houtlijm, of beter nog, velpon alleslijm dan hecht de klei goed.
Als je de klei hebt zitten, niet natmaken om het mooi glad te krijgen, dit gaat tijdens het drogen krimpen.
Scheurtjes, delle en hobbels laten zitten, komen het onregelmatige zeer ten goede van een klinkerweg.
Stenen pas inkrassen na drogen en niet als de klei nog moet drogen.
Scheelt je een hoop gestress, en de stenen zijn bij inkrassen in nat klei te rond, en na drogen heb je nog nawerk.
Als je het in droog klie krast heb je meer de tijd, de voegen zijn meer op schaal en behoevne geen nawer, uitblazen van de stof is genoeg.
Mocht je na een tijdje de lijnen niet meer goed zien als je eerts werkt met horizontale lijnen en dan de verticale groefjes ( of andersom), kan je wat pigment poeder over de weg wrijven en de naden komen weer tevoorschijn.
Dit is aan te raden zeker als je al een uurtje aan het krassen bent [:)]
Na het kleuren, borstelen en peoderen heb je een simpel maar degelijk straatje, en die niet zo snel brokkeld als gips.
Volgens mij was er al een draadje over, maar kan het niet zo gauw vinden dus hieronder nog een proefstukje van de hierboven beschrevn methode.



Op de baan is het bijna hetzelfde, alleen heb ik daar het hoekprofieltje weggelaten.
Tijdens het indrukken van de klei heb ik een stripje styreen van 1x1 mm tegen de binnenkant van het spoor gelegd en dan de klei op zijn plek gedrukt.
daarna het stripje styreen weggehaald en je hebt vanzelf een groef,
Ik heb voor het kleien wel een flinterdun stripeje styreen op de railsschoenen geplakt zodat je niet de bielzen in de groef ziet.
Persoonklijk vind ik het wat afvreuk doen aan je werk, als je een straatsopoor met klinkers ziet en dan de bielzen met openingen ziet.

Edit: heb nog wat close ups gevonden van de sraat op de module, voor het verfen.
Zie je precies watik bedoel met de groeven ( spoor is H0m)
Op de laatste foto zie je de dikte en dat ik niet al te netjes heb gewerkt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt






Mvg Marty

Gerolf

Mooi gedaan, Marty.

@Luc: inkrassen in een laagje Pollyfilla is ook een mogelijkheid: dat hecht goed aan MDF.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

Zeer mooi. Had ook al iets in gedachte maar dit is toch beter. Om niet alle wegen zo te moeten maken dacht ik aan om er een rubberen afdruk van te maken en dan af te gieten .

martintje

DAS klei gieten ???? [:)]
Je kan er inderdaad een mal van maken, maar dan moet je weer met gips of kunststoffen gaan werken.
Nadelen daarvan, in mijn ogen dan, is dat je beperkt bent met de geologie van het straatverloop, of je mopet heel veel mallen maken, maar dan ben je dubbel bezig.
Een nog groter nadeel vindt ik zelf, hoe goed je de naden ook wegwerkt tussen verschillende gegoten plaatjes, je blijft de naad altijd zien, zeker na inkleuren en verweren.

Er is wel een snelle manier, deze methode heb ik wel gepikt van mijn modelbouwmaatje Lars ( hoofddorp, railmagazine 200 en 202)
Men neme een plak DAS klei en kneed deze goed.
Daarna neme men een mal van Sp?rle en knipt daar de opstaande randen van weg.
De plak klei wordt op een vlakke plaat gelegd en daarop komt de bewerkte mal met het diepositieve motiefen op de klei'
Daarop weer een plaatje vlak hout.
Dan ga je naast de plaat staan, zakt door de knieen en neemt een zo hoog mogelijke sprong.
de kumst is dan te landen op het plankje, zonder je enkels te breken [^].
Als je dan het plankje en de mal weghaalt heb je het motiefje in je klei staan.
deze lapjes leg je dan op de gewenst plaat neer (vergeet de lijm niet) en zo verder.
Voordeel is dat de plakken klei met motief nog vervormbaar zijn en er bogen in gelegd kunnnen worden.
Nadeel van de naden blijft wel.
Naden niet glad strijken met een natte vinger, want anders is het huilen de volgende ochtend. Na droging van de klei zit er tussen elke opgedroogde plak keli een naad van een paar mm

Ik heb alle methodes met alle soorten materialen gebruikt, nat/droog hard/zacht.
Met alle bescheidenheid durf ik wel te zeggen dat ik al een ietsie ervaring ermee heb opgedaan door gewoon te blijven proberen en uitvogelen.
Maar ondanks dat het krassen in harde klei het meest arbeidsintensief is, vind ik het persoonlijk wel dat je de meest realistische klinkerstraten krijgt.
Mvg Marty

modelbaanHO

Erg bedankt voor jullie reacties en raadgevingen. Ik ga de verschillende suggesties eerst uitproberen op een oefenstukje.

@ Marty
Ik hoop dat ik jouw niveau van afwerking kan bereiken. Prachtig!

Ik kan slechts 1 mm dik gaan omdat het spoor reeds lager ligt dan het vlak waarop de kasseiweg moet komen. Onderstaande tekening zou een en ander moeten verduidelijken

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske

Knap gedaan Martintje, heb al eens proeven gedaan met klei (zoals kolenzakken) maar na het drogen was het redelijk poreus en brak het gemakkelijk....heb ik wat fout gedaan??
Maak er anders eens een artikel van en zet het in MSM dan hebben niet internet lezers er ook wat aan, en is het gemakkelijker als naslagwerk....
Alvast bedankt.

martintje

@Luc
Het is inderdaad aan de dunne kant, je zal met krassen voorzichtig moeten doen.
Maar als je het mdf goed inlijmt, en het hele vlak goed bestrijkt, is een barst geen ramp, kan zelfs gewenst zijn voor een oud en gebruikt uiterlijk.
Stenen zijn immers ook wel eens gebarsten onder te grote druk van wielen.
Omdat het op een harde ondergrond ligt gebeurt er niet zoveel met barsten.
Ik bouw altijd op roofmate, als het daar breekt ben je verder van huis, omdat het dan meestal ook indeukt en verzakt, en dan lijkt het meer op een plaatselijke aardscheuring.
Die graad heb je zo gehaald hoor, is het makkelijkste werkje wat er is, krassen in klei, meer is het niet.
Het valt of staat met het inkleuren of het realistisch blijft.
Maar ik zou zeggen, probeer het gewoon, wordt hetniet mooi of 1 mm blijtk echt te dun, wat heb je verloren, niets toch, behalve dan ? 1.80 voor een pakje klei.
Maar als 1 mm te dun is voor klei, dan is het voor gips op zeker te dun.....

@Loebaske, bedankt voor het compliment.
Maar ik denk niet dat de MSM op een stukkie zit te wachten van iemand die maar wat aan prutst, beroerde foto's maakt en de taal ook niet echt onder de knie heeft, en het is ook niou niet echt hoogstaand modelbouw [:)]
Dat je klei breekt, ik kan maar 1 ding bedenken en dat is dat je het gemaakt hebt van klei, wat al aan het uitdrogen was, doordat het te lang heeft open gestaan.
Andere verklaring heb ik er niet voor als het DAS klei was.
Andere kleisoorten heb ik geen ervaring mee.
Ik gooi een pakje DAs wat meer dan 2 weken open is meestal gewoon weg.
Ik ga niet lopen emmeren met klei wat al hard aan het worden is.
Mvg Marty