Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Hoe moet je je eerste baan leggen?

Gestart door n/a, 31 juli 2007, 14:09:19 PM

n/a

Beste Modelspoorders,

Ik ben hartstikke nieuw, ik zit al wat langer op dit Forum (een weekje), Ik heb ergens anders ook al een onderwerp staan (dus geen verbaasde gizichten) en daar heb ik ook al een paar vragen gesteld.

Zoals ik al gezegd heb, ben ik nieuw. Door mijn andere onderwerp ben ik a een paar dingen te weten gekomen zoals: wat ik voor thema, welke schaal (N) en nog een paar dingen. Nu kom ik bij een vraag die wat meer uitleg nodig heeft:

Hoe begin je met een baan te leggen (as je al een ontwerp hebt (heb ik)) en wat e er allemaal voor nodig hebt. Ik enk dat ik voor flex rails ga want ik een heel sipel ontwerp, een misvormd ovaaltje. En hoe kun je dat dan laten bewegen met een trein erop??? (ik wil trouwens analog gaan rijden)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Big Ben
hoe kun je dat dan laten bewegen met een trein erop???
Zet hem bovenop je wasmachine als-ie centrifugeert ... wedden dat het beweegt ?  [}:)]
Nee, serieus ... een modeltrein heeft rijspanning nodig ... heb je een rijregelaar nodig?

Hoe begin je met een modelbaan? Veel lezen (MSM bijvoorbeeld) of ga eens langs de bieb, of ga eens langs een modelspoorclub, of kijk eens op goede websites of ...
Kort gesteld: de vraag "hoe begin ik eraan" is iets te algemeen om op te antwoorden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Twee jaar geleden wist ik er ook niet veel van, maar zoals Gerolf zegt...Ga naar een club. Daar zie je meestal verschillende banen, gelijkstroom, wisselstroom, verschillende schalen, verschillende aansturingen,analoog, digitaal en eventueel gemengt. Je ziet alles werken, je kan gerichte vragen stellen en antwoorden krijgen met praktijk voorbeelden. In twee jaar heb ik een massa geleerd, genoeg om eens zelf eens baantje te bouwen en loopt er iets mis, dan kan ik altijd gaan uithuilen en goede raad vragen bij de clubleden.

Duveltje


T03

Breng een bezoek aan de expo in Genk in Oktober[8)], daar doe je beslist ideen op.
http://www.euromodelbouw.be/

Spoorse groeten
Marc
"I have a train riding in my brain"

n/a

Ik zal een proberen te kijken of ik kan komen, want rond die tijd zijn we heel druk met verhuizen. CMaar het lijkt mij beslist leuk om dat eens te zien.

Ben

Riber

Uiteraard is er nog veel te ontdekken voor je in deze fantastische hobby en je zult voor jezelf moeten bepalen wat je zelf wilt maken of uitvoeren. Je hebt al een aantal zaken op een rij, oa. dat je analoog wilt rijden en N spoor.

Wat analoog rijden betreft kijk eens op www.terailways.nl

Hier kun je al info vinden voor een betaalbaar, compleet analoog systeem.

Riber

Pol

Ik ben zelf nog in de planningsfase, maar heb alvast een aantal leuke boeken aangeschaft of geleend om achtergrond te hebben voor het plannen, uitvoeren en decoreren van een modelbaan. Mijn TOP 3

1) "Compleet handboek modeltreinen"/ Bernhard Stein, uitg. Deltas
        => fantastische boek over plannen, vormgeven, elektrische
           aansluitingen, ... + heel wat leuke weetjes over het
           echte spoor

2) "Praktijkboek modelspoorwegen"/ Gerard Tombroek, uit. Schuyt&co
        => qua layout minder aantrekkelijk, maar toch heel wat leuke
           idee?n en praktijktips.

3) "Modeltreinen, idee?n en projectenboek", Markus Tiedtke,uitg.Deltas
        => gaat vooral over weatheren en superen van modellen, maar
           toch staan er heel wat leuke foto's in!

Tja, niet iedereen zoekt alles op internet. Er zijn er ook nog die met boeken tussen de treintjes gaan zitten.[:o)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Roderik

Ik treed volkomen bij wat hier boven staat: lid worden van een modelspoorvereniging is nog altijd het beste wat je kan doen.
Elke vereniging kan mensen gebruiken en je doet er een schat aan info op. Tot op heden is dat mijn beste modelbouwbeslissing geweest.

Denk niet: die mensen zijn daar veel te professioneel mee bezig en wat kan ik daar te bieden hebben? In het begin waarschijnlijk niet veel maar als je een gemotiveerd modelbouwer bent die aandachtig kijkt naar wat daar gebeurt, kan je na een goed jaar al bij duizend en ??n zaken helpen bouwen. En wat is er mooier dan om als een bende onverbeterlijke macho's te pronken met jullie baan op een expo. En dat bedoel ik in de meest positieve zin !
Bovendien kan je daar ook eens met je modellen rijden als je eigen baan nog niet klaar is.
Always be modelling!

ruben13

ik ben ook ben een jaar geldeden bij een club gegaan en nu aan mijn eerste baan bezig

Raoul en Jordy

zoals Roderik, duveltje en Gerolf zeggen. een modelbouwclub is een zeer goed idee. zelf leer ik er ook heel (heel) veel van en ik kan het echt aanraden om naar zo'n club te gaan. zo kan je eens met je eigen ogen kijken hoe anderen de banen bouwen. en als je dan nog niet iets begrijpt kan je natuurlijk ook nog iets vragen.[:D][;)]

loebaske

Enne vergeet niet dat het niet bij je eerste baan zal blijven, je gaat er nog veel bouwen, waarvan er sommige niet eens zullen afgeraken vooralleer je de zaak uitbreekt.
En een tip, leg je sporen volgens je plan, en daarna sluit je de stroom af, zo ga je niet elk moment gaan rijden, maar ga je verder werken aan de afwerking [:)][:)]

EricVW

Naar veel spoorbanen gaan kijken
Een plan tekenen , liefst op schaal , of met de pc
Niet te vlug beginnen
Ik heb mm papier gekocht , en alle opstakels van de zolder, erop gezet
Ik geloof dat het schaal 1/10 was.
Dus gemakkelijk om te rekenen
Groeten,
EricVW