Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Laser karton

Gestart door Peter, 26 juli 2007, 15:36:45 PM

Peter

Meer en meer merken komen met kartonnen gebouwen, details bruggen enz.
De kwaliteit wordt steeds beter en beter, en als ik het hekwerk van Noch zo bekijk, dan zal plastiek het moeilijk gaan krijgen zich op deze (met strenger wordende milieunormen) markt te handhaven.
Een hele tijd geleden heeft er eens een artikel over die met Laser gesneden kartonnen gebouwen gestaan, maar ondertussen is die techniek ook meer ge-evolueerd.
Heeft er iemand zo al eens iets gebouwd, en zo ja wat zijn de ervaringen?
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#1
In Dortmund heb ik daar echt mooie stukjes van gezien.
Maar, tot het tegendeel bewezen is, blijf ik toch vraagtekens plaatsen bij karton.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

#2
Resin is ook niet ideaal. Trekt zeer gemakkelijk krom als de temperatuur in je hobby ruimte wat stijgt. Niet iedereen heeft daar een Airco staan.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

#3
Jan uw vrees is ongegrond bouwsels uit plasticard zullen eerder krom trekken dan die uit karton. Ik mag ondertussen wel zeggen dat ik daar ervaring mee heb. [:)]

Erik

Gerolf

#4
Zowel kunststof als papier/karton moet je beschermen tegen invloeden van buitenaf.
Voor kunststof is dat eerder warmte en zonlicht, voor karton is dat eerder vocht (of het gebrek er aan).
De duurzaamheid van je resultaat hangt vooral af van je bescherming: verf, vernis, afschermen van direct zonlicht, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#5
De duurzaamheid van je resultaat hangt vooral af van je bescherming: verf, vernis, afschermen van direct zonlicht, ...

Klopt + het soort lijm dat je gebruikt. Zo gebruik ik steeds de glasheldere kontaktlijm van Pattex om karton te verlijmen. Ijzersterk en toch blijft deze iets elastisch zodat deze tegenwerkende krachten kan opvangen.

Erik