Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

ombouw roco wisselaandrijving naar onder tafel

Gestart door krispy, 09 juli 2007, 21:23:52 PM

krispy

Hoi allen ,
heeft er iemand een middel gevonden om de electr wisselaandrijving die normaal naast een roco wissel zit onder de tafel te plaatsen

Heel vroeger had roco een setje ( roco 10015) waardoor dit zonder problemen ging ( spreek hier wel over oudere wissel vb roco 42314 )
Dit setje blijkt echter niet meer te bestaan
Ik zoek een oplossing want zie het niet zitten om voor mijn 60 wissels een nieuwe motor te kopen als al mijn oude aandrijvingen probleemloos werken.
Heeft er iemand dit probleem kunnen oplossen zonder het roco 10015 setje

( heb reeds al mijn decoder voor de wisselsturing gemaakt ( maar op bassis van magneet artikels en niet voor wisselmotors ))
Alvast bedankt voor de medewerking
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Kan je zo'n setjes niet zelf namaken?
Een koperen buisje met een vernauwing in het midden, en een stukje veerdraad. Dat lijkt me te doen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

Hoi Gerlof ,

heb je soms geen foto van zo'n setje . ik weet echter ni hoe het er uitziet
Met beelden komt men soms veel verder dan met tekst ,Dus als er iemand een foto van zo'n setje kan posten , ben ik mischien al geholpen , want dan heb ik een bassis van hoe het eruit ziet en wat ik juist moet proberen te maken
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Dat wordt zoeken in een oude roco-catalogus. Vandaag heb ik daar geen tijd meer voor, morgen wel. Tenzij iemand anders sneller een foto kan inscannen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Als je niet te ver uit de geburen woont, mag je altijd eens komen kijken. Ik heb twee van die sets liggen. Op dit moment zijn ze niet in gebruik, omdat het sporenplan op die plaats veranderd is, en ze nog terug geplaatst moeten worden. ( nee,ze zijn niet te koop)
Tijdens het weekend ben ik in Duitsland, en wil daar altijd eens rondkijken of ze er nog hebben.
(Ik woon in Hoboken-Antw.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ingescand uit een oude catalogus:



Mij lijkt het dat je vooral het buisje met de veerdraad moet zien na te maken. De uitrichter kan je zelf eenvoudig construeren, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

HOI GERLOF ( EN ANDEREN )
Ik was gisteren thuis met ziekeverlof en heb me ne keer op  het probleem gestort en heb denk ik een goed werkende oplossing heb

Met een stukje krimpkous maak ik een stangetje vast aan het origineel veertje ( het stangetje is zodanig geplooit dat het in het gaatje van de wissel komt te zitten )

Mijn eerste proeven lijken goed te werken , denk dus op deze manier verder tegan ( zal vanavond een foto plaatsen zodat anderen er ook iets aan hebben , zitten er mischin nog met dit probleem )

Alvast bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om op te zoeken en in te scannen , nu weet ik op zijn minst hoehet eruit zag
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

Zoals enkele weken geleden belooft 2 foto's van de oplossing
Heeft eventjes geduurd omdat ik eerst alles wou uitproberen en heb dan nog problemen gehad met mijn netwerk thuis , waardoor er geen internet meer was, maar nu is alles weer op zijn pootjes en kunnen we weer doorgaan .





Materiaal & werkwijze
Nodig : klein stukje krimpkous en een stukje messingdraad van 0.6 to 0.8 mm met lengte van zo'n 5 cm
werkwijze : het stukje messingdraad wordt geplooid ( zie foto's hierboven ), daarna met het krimpkousje bevestigd op de originele pin van de wissel en dan nog enkel onder de tafel bevestigen ( met dubbelzijdige kleefband )het bevestigen heeft wel een beetje afstelwerk nodig om de wissel volledig te doen omslaan
( de messing draad wordt in het midden van de wisseltongen bevestigd( is een gaatje voor voorzien ))

Hopelijk heeft de rest op het forum hier iets aan .
Een zeer SIMPELE en GOEDKOPE oplossing

Dit werkt zeer goed waardoor ik weer enkele euro's kan uitsparen ipv nieuwe motoren voor wissels te kopen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m