Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

containerkraan heljan

Gestart door thalysken, 23 juni 2007, 18:09:44 PM

thalysken

Beste vrienden,

Na het artikel van ''de containerkraan van heljan'' te gelezen hebben schoot er mij een vraag te binnen. Kan die kraan ook 3-rail digitaal gebruikt worden? Want ik zie dat daar grondplaten op moeten bevestigd worden.

Alvast bedankt,
Thijs

vandomm

Thalysken ,
ben in het bezit van een Heljan containerterminal , prachtig model.
De kraan rijdt op twee smalle sporen. De grondplaten kunnen er afgenomen worden en dan kun je naar eigen wensen 4 sporen leggen , in mijn geval K -rails . De besturing van de kraan en de loopkat gebeurt door een eigen schakelkastje. Digitaal , zo kun je dus ook de snelheden digitaal zelf veranderen.
Veel succes en plezier.
Cees .

INFO

Het ligt er dus een beetje aan of de decoder in de kraan als deze erin zit het Motorola format begrijpt of dat hij alleen DCC begrijpt. Dat heeft niet zoveel met de sporn te maken namelijk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Dieter

Ja eingelijk als je het zo beziet dan kan je trein niet onder de kraan doorrijden, daarvoor missen we een belangrijk elementje dat 3-rail nodig heeft.

Maar voor de rest is het best wel een mooi ding, de prijs daarvoor dan ook natuurlijk. Maarja daar is sparen dan weer een mooie optie voor.

Mvg
Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

vandomm

Zoals ik al zei , "de besturing gebeurt door een eigen systeem met eigen schakel-apparatuur ".
Dus de loc's op het terrein van de container-terminal worden gewoon door de spoor computer bestuurd en de container-kraan door de schakelappartuur van Heljan .
groetjes
Cees .

INFO

Vandomm, je eerste antwoord nog eens een paar keer gelezen, het staat er misschien, alleen na .Digitaal, wordt het mij in ieder geval onduidelijk.
Want wat bedoel je daarmee?

Wat ik min of meer begrijp is dat de kraan een eigen centrale met decoder is, klopt dat, dus is het onafhankelijk van het digitale systeem voor de treinen?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

thalysken

Beste vrienden,

Ik had eigenlijk die digitaal er niet mogen bijzetten. Ik bedoelde gewoon de sporen. Sorry[8)]. Moest ik hem al kopen (dat zal niet gebeuren want hij is mij toch net ietsje te duur) zou ik het gewoon simpel houden en hem met het bijgeleverde bakje bedieden. Maar ik denk diegenen die hem met hun ESU ecos willen bedienen dat dat wel zou lukken hoor.

Met vriendelijke groeten,
Thijs

Gerolf

@Wim (INFO): die containerkraan heeft een eigen (digitale) aansturing, los van het spoorverkeer. Lees MSM61 [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Ik meen hier ooit eens gelezen te hebben dat die containerkraan van Heljan niet compatibel is met drie-rail,ik denk zelfs dat ik Guido Olaerts dat ook heb horen zeggen tegen iemand op zijn stand tijdens de laatste expo in Mechelen.
Nu als je het artikel erbij neemt kan je duidelijk zien dat in de aslijn van de sporen er een hele hoop plastic nokjes staan.
Voor 2-rail sporen moet je de biels herschikken per 3 (volgens het artikel dus)maar voor Marklin K rails kan dat niet omdat die een beugel hebben liggen over de ganse lengte ,net op deplaats waar die nokjes staan.
Nu zou je ook die nokjes kunnen wegslijpen (of frezen )en zo toch nog K-rails kunnen plaatsen .Je zal dan wel die sporen zelf moeten dichtleggen met een stripje plasticcard aan elke kant van de middenleider.
Dit is natuurlijk een hele klus maar volgens mij is dit doenbaar.
Waar een wil is ,is een weg nietwaar?


Gerrit

ricky56

En waarom zou men geen gaten voor de houtsplinters van de weg M?rklin K kunnen boren? Deze houtsplinters zouden dan met stukjes van plasticard overschrijden, is dat correct ?

vrienschappelijk,

Ricky.

Gert1

Als je de sporen afdekt, heb je natuurlijk een probleem met de puko's. Dus zul je als drierail-wisseltromer de volgende keuze moeten maken:

1. De sporen niet afdekken (praktisch, maar niet mooi)
2. De sporen wel afdekken en accepteren dat je treinen wel onder de terminal kunt rangeren, maar dat je er nooit met je loc onderdoor kunt rijden (acceptabel als je een 'inhaalspoor' om de terminal heen legt)
3. Afdekplaten maken die voorzien zijn van puko's (omslachtig, maar het zou moeten kunnen)
4. Afzien van de aanschaf van de container-terminal

mvg,
Gert

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gert1

Als je de sporen afdekt, heb je natuurlijk een probleem met de puko's. Dus zul je als drierail-wisseltromer de volgende keuze moeten maken:

1. De sporen niet afdekken (praktisch, maar niet mooi)
2. De sporen wel afdekken en accepteren dat je treinen wel onder de terminal kunt rangeren, maar dat je er nooit met je loc onderdoor kunt rijden (acceptabel als je een 'inhaalspoor' om de terminal heen legt)
3. Afdekplaten maken die voorzien zijn van puko's (omslachtig, maar het zou moeten kunnen)
4. Afzien van de aanschaf van de container-terminal

mvg,
Gert



5. metalen afdekplaten (metaal kiezen van de gewenste kleur, want verven gaat niet [:D])

erik de noorman

Je kan deze platen kleuren met waterverf. Waterverf is stroomdoorlatend. Een andere oplossing is de sporen toedekken met het voorziene materiaal en er een zeer dun electrisch draadje overspannen. Dit werkt prima en valt niet op.

Erik