na test aansluiten wissel enkel gezoom

Gestart door amest, 21 juni 2007, 12:54:03 PM

amest

Hallo,

heb net mijn eerste elektrische wissels en dacht ze even te testen maar kreeg er enkel gezoom uit.

Kort woordje uitleg.
Ik rij digitaal, dwz enkel de locs hebben een decoder, aangesloten via de roco multimaus.
De wissels wil ik gewoon analoog schakelen.
Ik dacht dus de middelste draad aan te sluiten aan de min en een andere even aan de plus. Ofwel gebeurd er niets (wat logisch is want dan zal de wissel al goed gestaan hebben) ofwel hoor ik gezoom maar de wissel blijft staan. En dat lijkt me niet normaal

Is dat nu omdat ik hem op een 'digitale' trafo aansluit? Of heeft dat er niets mee te maken. Heb er ondertussen twee geprobeerd. Beide hetzelfde.
Beiden van Fleischmann 9180 (schaal n).

Arvid
groeten,

Arvid

Frank_N

Hoi Arvid,

Als je ze met huis-tuin-en-keuken "kwispelspanning" (12/14 Volt ~)aanstuurd werkt het gegarandeert [;)]
Digitale spanning "ziet" er anders uit, dat is de reden waarom je wissels niet daarop schakelen.
Bovendien is digitale spanning veel hoger dan wat de normaal gebruikte treintrafo's leveren.

Groet van Frank.
Groet van Frank

amest

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hoi Arvid,

Als je ze met huis-tuin-en-keuken "kwispelspanning" (12/14 Volt ~)aanstuurd werkt het gegarandeert [;)]
Digitale spanning "ziet" er anders uit, dat is de reden waarom je wissels niet daarop schakelen.
Bovendien is digitale spanning veel hoger dan wat de normaal gebruikte treintrafo's leveren.

Groet van Frank.



Dus als ik het goed begrepen heb moet ik voor de wissel een aparte voeding kopen?
Dat zou dan willen zeggen dat ik de schakelingen (op papier) met lampjes die gaan branden indien een en ander vand e wissels in een bepaalde richting staat waarschijnlijk niet werken? Zal dit laatste wel even aan mijn vader voorleggen, die heeft ze tenslotte gemaakt.
groeten,

Arvid

Gerolf

Wisselspoelen zouden ook op de digitale spanning moeten omschakelen. Heb je de aandrijving al eens "los" getest (dus niet aan het wissel vastgemaakt) ? Het is immers mogelijk dat de mechaniek van je wissel wat te stroef gaat voor de electromagneetjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Wisselspoelen zouden ook op de digitale spanning moeten omschakelen.

Weet je dat zeker? M.a.w. heb je dat al eens geprobeerd?
Het zou best kunnen dat de wisselspoel voor de digitale frequentie een te hoge zelfinductie heeft.

INFO

amest, je kunt ook de wisselspanning gebruiken uit de trafo waarmee je nu je digitale systeem van energie voorziet. Kwestie van even aftakken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

citaat:
... amest, je kunt ook de wisselspanning gebruiken uit de trafo waarmee je nu je digitale systeem van energie voorziet. Kwestie van even aftakken.
....

Weet je dat zeker, INFO? Is die spanning niet veel te hoog? Ik zou voor N-wisselspoelen zeker niet verder gaan dan 17 Volt =/~. Bij mij schakelen die dingen er perfect (korte puls) op, zonder de kans dat als er wat blijft "hangen" de boel doorbrand.

citaat:
Dus als ik het goed begrepen heb moet ik voor de wissel een aparte voeding kopen?
Dat zou dan willen zeggen dat ik de schakelingen (op papier) met lampjes die gaan branden indien een en ander vand e wissels in een bepaalde richting staat waarschijnlijk niet werken? Zal dit laatste wel even aan mijn vader voorleggen, die heeft ze tenslotte gemaakt.


Arvid, Het is geen enkel probleem om voor wisselspoelen die je via een treintrafo voed een terugmelding te maken. Als je dat bedoeld, althans [:)]

Op de site van Klaas staan wat voorbeelden daarvan geloof ik.

citaat:
Het zou best kunnen dat de wisselspoel voor de digitale frequentie een te hoge zelfinductie heeft.


Het zou misschien mogelijk zijn een bruggelijkrichter over de digitale spanning te zetten en af te vlakken met een elco. Je bent dan van de hoge frequenties af, maar ik vraag me af of de uitgang dan niet een veel te hoge spanning levert. Ook vraag ik me af of de digitale voeding de schokkende belasting weet te waarderen. Als je een stel wissels tegelijk schakelt praat je al gauw over behoorlijk grote stromen.

Groeten van Frank.
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Wisselspoelen zouden ook op de digitale spanning moeten omschakelen.

Weet je dat zeker? M.a.w. heb je dat al eens geprobeerd?
Nee, want ik rij niet digitaal.
Info's oplossing is beter: aftakken voor je digitale centrale.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

aha, bednakt voor de antwoorden.
Heb in ieder geval geen aparte trafo staan.
Aftakken kan ik proberen maar zal niet voor direct zijn.

Ik zal het dit weekend eens testen en laat de resultaten hier dan wel weten
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Ook vraag ik me af of de digitale voeding de schokkende belasting weet te waarderen. Als je een stel wissels tegelijk schakelt praat je al gauw over behoorlijk grote stromen.

Als je wissels digitaal schakelt wordt de stroom ook meestal geleverd uit de digitale spanning. Die wordt dan in de decoder gelijkgericht en de grootste klap wordt opgevangen door de afvlakelco in de decoder. En om te zorgen dat het niet te veel ineens wordt schakel je het best de wissels na elkaar, dat gebeurt in digitaal bedrijf ook.

INFO

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Weet je dat zeker, INFO? Is die spanning niet veel te hoog? Ik zou voor N-wisselspoelen zeker niet verder gaan dan 17 Volt =/~. Bij mij schakelen die dingen er perfect (korte puls) op, zonder de kans dat als er wat blijft "hangen" de boel doorbrand.



Ja, dat weet ik heel erg zeker zelfs, want Fleischmann gebruikt voor N en HO dezelfde wisselaandrijvingen en bovendien gebruiken ze dezelfde trafo's voor beide schalen. Dus waarom in eens deze noodkreet?? Begrijp ik even niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
Gelijkrichter/elco/te hoge spanning (of juist niet)belasings variaties.
en weet ik nog meer.

Bijna alles gaat,maar een simpel trafotje kost 10 euro en dan ben je van alle gelazer af.
Zeker als je de wissels analoog wil schakelen.

wim ysbeer

Frank_N

citaat:
Ja, dat weet ik heel erg zeker zelfs, want Fleischmann gebruikt voor N en HO dezelfde wisselaandrijvingen en bovendien gebruiken ze dezelfde trafo's voor beide schalen. Dus waarom in eens deze noodkreet?? Begrijp ik even niet.



Heer INFO,

Artikel nummer 6735 van Flm leverd volgens de online-catalogus 14 Volt rij en schakelspanning. Bedoeld voor analoog bedrijf.
Artikel nummer  6812 van dezelfde firma leverd 18 Volt, bedoeld voor digitaal bedrijf. Dus er worden wel degelijk andere voedingen gebruikt voor digitaal / analoog bedrijf.

Als jij mijn inbreng op de vraag van Arvid betiteld als "noodkreet" kan ik je meedelen dat ik mijn kostbare wisselspoelen niet aan zulke digitale voedingen ga knopen. En van die ervaring wilde ik hem graag op de hoogte brengen. Ik hoop dat je deze uitleg wel begrijpt.

Edit: Ik heb het dus niet over verschillende schalen, maar over verschillende voedingspanningen.

citaat:
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
Gelijkrichter/elco/te hoge spanning (of juist niet)belasings variaties.
en weet ik nog meer.

Bijna alles gaat,maar een simpel trafotje kost 10 euro en dan ben je van alle gelazer af.
Zeker als je de wissels analoog wil schakelen.

wim ysbeer


Inderdaad.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Dus er worden wel degelijk andere voedingen gebruikt voor digitaal / analoog bedrijf.

Zal best, maar ze hebben geen speciale wisselaandrijvingen voor digitaal bedrijf. Die krijgen dus bij digitale besturing gewoon die 18 volt (of meer) voor hun kiezen. Is ook geen enkel probleem. De puls om het wissel te schakelen is zo kort dat die spoel het daar echt niet warm van krijgt.


Frank_N

citaat:
Ja, dat weet ik heel erg zeker zelfs, want Fleischmann gebruikt voor N en HO dezelfde wisselaandrijvingen en bovendien gebruiken ze dezelfde trafo's voor beide schalen. Dus waarom in eens deze noodkreet?? Begrijp ik even niet.



Wat ik je verder nog wilde vragen, INFO is: leg jij mij eens uit hoe ik N wissels zou kunnen koppelen aan H0 wisselaandrijvingen en andersom bij FLM? Dat begrijp ik dan weer niet.....

Groet van Frank.

Edit: typefoutje[:I]
Groet van Frank