Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Stroom contact

Gestart door n/a, 19 juni 2007, 23:33:11 PM

n/a

Goedendag

Mijn vriend rijdt 2 rail (fleischmann) en heeft problemen met het stoteren van de lok op bepaalde stukken. Nu zie ik bij hem dat hij daar veel kleine stukjes sproor heeft liggen. Dus gaf ik hem het advies daar meterspoor in te leggen dus zo lang mogelijke sporen. Nu is mijn vraag heb ik hem dat goed geadviserd. Want lijkt mij teminnste dat had ik bij mijn oude n-spoorbaan wel hoe minder raillasjes des te beter. of hebben jullie een ander advies voor hem.

Alvast bedankt

Reinder

ps hij kan zelf niet vragen geen internet en weet ook niet hoe een pc aan moet:I

ysbeer

Stotteren van de lok zal vrijwel nooit het gevolg zijn van te veel rail lassen.
Het stotteren is het gevolg van slecht contact tussen rails en wielen,of tussen de stroomafnemers op de wielen en de wielen.
Dat betekend niet dat heel veel raillassen nu zo goed is want er kunnen inderdaad wel slechte contacten ontstaan die dan weer rijeigenschappen zouden kunnen beinvloeden.
Beter is wanneer je geen meter rails wilt (of kunt)gebruiken alle rail lassen met een draadje te overbruggen.
De rails domweg aan elkaar solderen zou ik niet aanraden.
Dat overbruggen is overigens ook bij meter rails aan te raden.

wim ysbeer




loebaske

Ben volledig eens met de Wim, het enige wat ik wel doe is de rails aan elkaar solderen, wel opletten dat je het aan de buitenkant doet en geen berg soldure, gewoon wat tin in de raillas laten lopen.
98% van de sporen op men baan en die van de club bestaat uit meterrails, voor rechte stukken de harde (momenteel moeilijk verkrijgbaar) en voor bochten de flexi meterrails.

n/a

Okee bendankt. Zal doorgeven dat meterspoor wel goed helpt en dat de sporen aan elkaar solderen ook goed werkt en dat te doen met een draadje of een beetje tin in het raillasje te laten lopen. Iemand nog suggesties?

Reinder

hobbyist

Je kan ook een ringleiding leggen en dat verbinden met ieder blok, soms geven railverbindingen slecht contact. als je digitaal rijdt heb je meer kans op storingen als je rails en wielen vor het minste beetje vuil zijn. Maak ook eens de slepertjes zijn die contact maken wielen of de asjes daar van. Dat vergeet men soms wel eens

Gerolf

Ik ben het eens met Leon, en gebruik ook een ringleiding: een parallele lijn onder de baan, van waruit elk stukje rail wordt aangesloten. De raillassen dienen voor mij enkel om railstaven uit te lijnen met elkaar.
Het stotteren ligt inderdaad hoogstwaarschijnlijk aan verontreiniging in je stroomafname-systeem, niet aan het goed aansluiten van de rails.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

lijkt me sterk dat het aan de loc ligt want hij doet het slechts enkel op bepaalde stukken.

Reinder

Klaas Zondervan

Als de loc stottert op dat gedeelte met veel korte railstukjes dan kan dat ook komen doordat het spoor daar hobbelig ligt. Dan kunnen de wielen soms los komen van de rails.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Reinder

lijkt me sterk dat het aan de loc ligt want hij doet het slechts enkel op bepaalde stukken.

Reinder



Zou misschien juist daar de rails wat vuil kunen zijn ?????
Dit soort zaken is natuurlijk veel vlugger opgelost door proberen dan door vragen lijkt mij.

wim ysbeer




n/a

Nou het schoonmaken bij hem is geen probleem. dat spoor is zo schoon dat je je zelf ziet weerspiegelen op het spoor. Maar we hebben het probleem gevonden. Zat hem in een oud aansluitrailsje. We hebben nu gewoon de stroomdraadjes gelijk op het spoor vastgemaakt. En nu rijdt het prima. Maar bedankt voor de tips.

Reinder