Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hoe maak ik een snijdraad voor schuim

Gestart door Treinist, 16 juni 2007, 11:30:05 AM

Treinist

Ik heb ooit eens bij de vader van een vriendje een snijapparaat gezien dat deze man zelf had gemaakt om door schuimplaten heen te snijden.
Nu is dat al jaren (30) geleden en ik weet niet meer precies hoe dat is gedaan.:(
Hij gebruikte een beugel(figuur)zaag en een dun koperdraadje waar stroom op moet komen.
Weet iemand hoe dit precies moet worden gemaakt?

Groet
Treinist(Gerrit)

Gerolf

Ik denk niet dat het om een gewoon koperdraadje gaat, maar om een weerstandsdraad.
Die klem je (aan ??n zijde ge?soleerd) in je zaagbeugel. Beide einden verbind je met een stroombron. Dit kan een kloeke 1,5V-batterij zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinist

Dag Gerolf;

Bedankt voor je antwoord. Ik ben afgelopen week al aan het uitproberen geweest maar misschien dat de truk zit in het isoleren van een van de uiteinden van de draad. Daar heb ik niet aangedacht en zelfs met een 50VA trafo werd de draad niet warm.
Ik ga het uitproberen.

Groet

Treinist (Gerrit)

Havoc

Je moet je draad wel langs 1 kant isoleren h?. Als je de draad langs 2 kanten in een figuurzaagbeugel klemt dan maakt de beugel een kortsluiting. Die beugel ga je met een 50VA transfo niet verwarmen.

Normaal heb je niet veel spanning nodig. Heb dat vroeger nog gedaan met zo'n platte 4.5V batterij.

Met echte weerstandsdraad gaat het uiteraards beter dan met koperdraad. Bij Conrad hebben ze 2 soorten 429909 - 8A en 421201 - 8A. En ik heb bij enkele doe-het-zelf zaken ook reeds zoiets gezien. Dit maakt deel uit van een productengamma (in licht blauwe verpakking, chinese spullen). Ze hebben zo'n snijapparaat, een beetje kleiner dan een figuurzaag. En ze verkopen de draad apart op een klein rolletje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

belair

http://www.hhhh.org/~joeboy/resources/hotwire_foam_cutter/hotwire_foam_cutter.html
http://www.techlib.com/hobby/hotwire_foam_cutter.htm
http://members.fortunecity.co.uk/slmohr/rcinterest2.htm
Hier zijn enkele links, de derde link is de beste om een draagbare cutter te maken. Bij google "foam cutter" intikken, daar zijn nog veel antwoorden terug te vinden.
Ik heb er zelf ??n gemaakt zoals in de derde link, met een batterijlader van 6 volt en lasdraad uit een half automaat van 0,8mm.
mvg
Luc

Riny

Ik gebruik hier voor een oude Weller soldeer -revolver met daar een 1,5 kwardraad koperdraad (installatiedraad).
Werkt perfect.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Riny

Ik gebruik hier voor een oude Weller soldeer -revolver met daar een 1,5 kwardraad koperdraad (installatiedraad).
Werkt perfect.
[:0] Wordt dat niet te heet? 't Zijn wel "de grove middelen" me dunkt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

citaat:
Geplaatst door Riny

Ik gebruik hier voor een oude Weller soldeer -revolver met daar een 1,5 kwardraad koperdraad (installatiedraad).
Werkt perfect.



Als het blijft werken lijkt mij dit wel de perfecte oplossing Riny. Niet moeilijk om het in elkaar te knutselen en klein genoeg om in de kleinste hoeken te werken.
mvg
Luc

Riny

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Riny

Ik gebruik hier voor een oude Weller soldeer -revolver met daar een 1,5 kwardraad koperdraad (installatiedraad).
Werkt perfect.
[:0] Wordt dat niet te heet? 't Zijn wel "de grove middelen" me dunkt [;)]



Maar het werkt wel.
Als ik daar mee bezig ben is het ook geen uur achter elkaar.
En het is al net als bij gebruik tijdens solderen, dan hou je de schakelaar van de revolver ook niet contstant ingedrukt.
Maar het aangeven van het idee was goed bedoeldt.
Men kan het uitproberen en als men het niets vind dan kan het idee als nog het grijze archief in.
Voor mij is het een goedkoop en doeltreffend alternatief zonder allerhande trucs uit te moeten halen met (bij wijzen van spreken) trafo's en ?solaties.

Treinist

Dag allen;

Allereerst hartelijk dank voor de tips.

Na de draad aan een kant te hebben geisoleerd ging het perfect.
Dus kan ik weer verder met expirimenteren om bergen te bouwen.

Het voordeel van het gebruik van een beugelzaag is dat deze met een paar handgrepen weer is terug te bouwen voor het zagen van hout.
Voor de draad heb ik, bij gebrek aan beter, de binnenste draad genomen van een coaxkabel. Sterk en snel warm. En aangezien ik nog een metertje of tien heb liggen voorlopig genoeg.[:D]
Ik heb aan de ene kant de isolatie een stukje laten zitten en de andere kant blank tussen de zaagklem gezet. Het doorverbinden met de voedingskabel heb ik gedaan door twee kroonsteentjes te gebruiken. lekker snel en makkelijk als de draad breekt.
Aan het einde van de voedingskabel heb ik twee stekkertjes van Marklin gebruikt en die gaan rechtstreek in de trafo.

En zie.. Een snijapparaat.







Vriendelijke groet

Treinist (Gerrit)

P.S voor degenen die het verloren baanplan hebben gelezen.... Ik heb het weer terug.[8D]

EricVW

De draadjes en de beugel , kun je ook kopen
in de HUBOwinkel.
Niet duur
Eric

n/a

hallo wie kan mij helpen
ik heb ook een snijdraad gemaakt maar wat ik ook probeer.
het draadje word niet warm ik heb ook de koperen binnen kern van een tv kabel gebruikt maar volgens gerrit de treinist maakt dat niks uit
wat doe ik verkeerd.

vr gr geert

Gerolf

Wat is je voedingsbron? Heb je minstens ??n zijde ge?soleerd van je metalen opspankader?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

ik heb een figuurzaag, daar heb ik de koperen binnen kern van een tv kabel in geklemd.ik heb 1 kant geisoleerd door het plastic omhulsel van de draad er om te laten zitten.
toen heb ik aan elke kant een  voedings draad aangesloten
die naar mijn treintrafo van trix 12v 6va toe gaat maar word niet warm.
toen een voeding geprobeerd van 13,6v 2tot4 ampere maar ook dan word hij niet warm en nu weet ik niet wat ik fout doe.

vr gr geert

Gerolf

De binnenkern van een TV-kabel lijkt me behoorlijk dikke draad. Als je voedingsdraden dunner zijn zullen die eerder warm worden dan je "snijdraad".
Je voeding moet vooral voldoende amp?res kunnen leveren, de spanning is niet zo belangrijk. Heeft je voeding een kortsluitbeveiliging die is "gesprongen" door de stroom?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw