Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Verkanting

Gestart door Anarchy, 11 juni 2007, 21:45:00 PM

Anarchy

Hallo,

Omdat ik met de zoekfunctie niet echt iets nuttigs vond i.v.m. de hoogtes van verkanting in model startte ik een nieuw draadje op.

Wie van jullie gebruikt verkanting bij de bogen en het belangrijkste van al, hoe hoog is dat? Ik wil op mijn toekomstige baan verkanting aanbrengen, maar weet even geen raad ...

Nonkelronnie

Volgens dit artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkanting
is dat in Nederland een maximaal hoogteverschil van 150millimeter tussen de rails.
Omrekenen naar HO levert dus een verschil op van 1.72mm verschil.
In enkele MSM's (20 en 25) wijdt Jacques Le Plat daar enkele alinea's aan.
IN MSM20 spreekt hij van 1 manier die een hellingsgraad oplevert van 7%, in MSM25 gebruikt hij een andere manier die 4% helling levert.

Hopelijk is dit min of meer wat je zoekt ....

Gerolf

Zelf ga ik tot maximaal 1,5mm. Die artikels van Jacques zijn zeker het lezen waard!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Verkanting heeft alleen zin (visueel) bij zeer ruime bogen vind ik persoonlijk.

Erik

Rochevalien

Dit is eenvoudig te realiseren door een elektische draad aan te brengen onder de buitenliggende spoorstaaf.Deze draad heeft geen enkele "elektrische" functie en dient alleen om de buitenste spoorstaaf iets hoger te krijgen dan de binnenste in een boog.
Je kan hiervoor een draad van +-1 vierkante mm gebruiken ,met de isolatie er nog aan.
Voor de kleinere schalen moet je dan een dunnere draad gebruiken.
Enig ge-experimenteer hiermee is wel aangewezen alvorens het definitief op je baan aan te brengen maar het resultaat is zeker de moeite waard.

Gerrit

Frank_N

Ik gebruik verkanting van 1 mm ophoging van de buitenste bielsen tov de binnenste, in spoor N. Dat lijkt hoog maar ziet er in de praktijk goed uit! Volgens de informatie van Nonkelronnie klopt dat aardig vergeleken met het grootbedrijf, dacht ik. Bovendien laat ik de verkanting geleidelijk beginnen, evenals het scherper worden van de boogstraal, zo gaat dat bij grootbedrijf ook.
De treinen rijden er een stuk soepeler doorheen, dan ingeval je geen verkanting zou toepassen. Het is wel vrij lastig een en ander netjes te maken, maar dan heb je ook wat!!

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, Jeroen [:)]

Edit: De suggestie van Gerrit om hiervoor een stukje draad te gebruiken lijkt me ook erg goed. Ik gebruikte smalle reepjes kurk wandbekleding van 1 mm dikte.

Met de groeten maar weer van Frank.
Groet van Frank

Havoc

Daar is een NEM norm over waar dat haarfijn instaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Hoi Jeroen,

Ik heb u wat foto's gemailt, met uw permissie [8)].

Groet van Frank.
Groet van Frank

ysbeer

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Verkanting heeft alleen zin (visueel) bij zeer ruime bogen vind ik persoonlijk.

Erik


Helemaal mee eens alleen bogen met een straal van minsten een meter en dan ook nog ruime rechte stukken voor en na worden er met verkanting mooier op.
Alle andere bogen kun je beter vergeten,dat is geen gezicht.

Ik heb persoonlijk maar een 07.mm onder de rails (aan een kant)dat is theoretisch te weinig,maar het oogt veel mooier dan 1,5 mm
stralen van  2 a 3 meter doen het met anderhalf wel goed.
Regel de overgang van plat naar schuin (in de overgangsboog)zeer goed.
(d.w.z regelmatig en niet te snel)
Anders is het middel erger dan de kwaal.

wim ysbeer

Frank_N

Heer Ysbeer (Knut, uit berlijn[:D])
Ik heb U dezelfde foto's gemailt, met permissie.

Groet van Frank.
Groet van Frank

doomslu

Heeft er hier iemand foto's van verkanting op modelbanen om ??n en ander een beetje tastbaarder te maken ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu

Heeft er hier iemand foto's van verkanting op modelbanen om ??n en ander een beetje tastbaarder te maken ?



Niet echt opvallend, maar toch verkant ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Hoi Luc, stuur me p-mail, en ik reply/ hoop dat je er wat mee kunt. Ok?

Groet van Frank
Groet van Frank

Frank_N

Tja,.... Gerolfken zo moet het he [:)]?
Groet van Frank

doomslu

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hoi Luc, stuur me p-mail, en ik reply/ hoop dat je er wat mee kunt. Ok?

Groet van Frank

Doe ik !

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Tja,.... Gerolfken zo moet het he [:)]?

Perfect, zou ik zeggen. Een mooie illustratie.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *