Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Poging tot sporenplan (deel3)

Gestart door Nonkelronnie, 11 juni 2007, 19:56:08 PM

Nonkelronnie

Heren,

sommigen onder jullie hebben me een tijdje terug erg geholpen met het fabriceren van mijn (voorlopig) laatste sporenplan die er als volgt uitziet:
imghttp://i108.photobucket.com/albums/n28/Nonkelronnie/4JKopstationBovenlegende.jpg/img

Na het volgen van enkele andere topics over sporenplannen ben ik me toch 2 bedenkingen beginnen maken:
- de perrons liggen in een bocht, terwijl dat in het echt zelden zo is
(wat in model zorgt voor overhangende wagons)
- de rangeerterreinen en opstelsporen zien er naar mijn idee niet strak genoeg uit. (Ik woon zelf in Oostende, en daar zijn de rangeersporen allemaal strak en rechtlijnig, en met hier en daar een 'ingewikkelde' wisselstraat.)

Waar het op neer komt is het volgende.
Ik zou zowel mijn station met de perrons recht willen krijgen, als mijn opstelgebieden er iets realistischer doen uitzien.
Ik verwacht natuurlijk geen rangeergebied zoals in Oostende, of wisselstraten a la ERWIN ;) maar ik wil er toch iets uitdagender van maken.

Ik zou graag blijven bij de industrie-takken die ik in mijn vorig plan had, zijnde een kleine overslagterminal (wat op de legende staat als  NOG IN TE VULLEN) en een logistiek bedrijf waar goederen van de trein op vrachtwagens en omgekeerd gezet worden.
Indien mogelijk zou ik ook de ABX/DHL-pakjesdienst willen behouden

Het puzzelen met de aanwezige onderdelen lukt me niet te best, en daarom vraag ik graag jullie hulp .....

Dank bij voorbaat.
Ruben

doomslu

#1
Ruben, welke boogstralen heb je gebruikt in je station ? Kan je eens ruwweg de afmetingen van je baan opgeven ?
Ik denk dat je die bogen wel wat ruimer kan maken.

Een kleine overslagterminal op de in te vullen ruimte zie ik persoonlijk ook wel zitten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Nonkelronnie

#2
citaat:
Geplaatst door doomslu

Ruben, welke boogstralen heb je gebruikt in je station ? Kan je eens ruwweg de afmetingen van je baan opgeven ?
Ik denk dat je die bogen wel wat ruimer kan maken.

Een kleine overslagterminal op de in te vullen ruimte zie ik persoonlijk ook wel zitten.



Luc,

Boogstralen in de klimspiralen (rechtsboven en linksonder):542.8 en 604.4 mm
Boogstralen in de bocht van het station: 826.4 en 888mm

Dit zijn (ongeveer) de afmetingen (linkerbeen mag ook gerust 120cm breed zijn)
Natuurlijk zijn er enkele centimeters meer gebruikt voor de klimspiralen ....

Gerolf

#3
Een station in een (ruime) boog komt vaker voor dan je denkt. Zelfs de stationssporen in Oostende zijn deels gebogen.
Waarom neem je de buitenbocht voor je station? Laat die toch de "hoek afsnijden". Je boog wordt een pak ruimer ?n binnen je lussen behoud je genoeg ruimte voor een depotje of industrie-aansluiting of ...
In de hoek van je baan kan je daardoor ook meer een stadsindruk simuleren.
In je huidige plan zie ik een hoop wissels en (omloop?)sporen aan de binnenzijde, waarvan de functie me niet echt duidelijk is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

#4
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een station in een (ruime) boog komt vaker voor dan je denkt. Zelfs de stationssporen in Oostende zijn deels gebogen.
Waarom neem je de buitenbocht voor je station? Laat die toch de "hoek afsnijden". Je boog wordt een pak ruimer ?n binnen je lussen behoud je genoeg ruimte voor een depotje of industrie-aansluiting of ...
In de hoek van je baan kan je daardoor ook meer een stadsindruk simuleren.
In je huidige plan zie ik een hoop wissels en (omloop?)sporen aan de binnenzijde, waarvan de functie me niet echt duidelijk is.



De hoek laten afsnijden is idd een idee die te proberen valt.
Probleem is dan wel dat mijn opstelgebieden (daar waar die wissels en omloopsporen liggen, beetje rommelig, i know) niet meer te plaatsen vallen.
Ideaal zou zijn om mijn rangeergebied in het verlengde van mijn station te plaatsen, maar dat kan (denk ik) niet binnen de huidige afmetingen ....

Gerolf

#5
Je hebt een totale stationslengte van zo'n 7 meter als je de "hoek afsnijdt". Dat is heel wat.
Je kan je rangeer/industrieterrein ook in de buitenboog laten lopen. Een werkopening in de hoek moet je immers toch voorzien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#6
Ja dat bedoelde ik met de bogen ruimer maken : de hoek afsnijden.
Trouwens je plan is groter dan ik dacht. Volgens mij hoef je geen perrons van 7 meter te maken. Als ze zo'n 3 tot 4 meter lang zijn kan je ze in een z??r ruime boog leggen (maar ik ga je niet tegenhouden als je echt zeer lange perrons wil [;)]).
Net als Gerolf gaat mijn persoonlijke voorkeur eerder naar niet-kaarsrechte perrons.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *