Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Electrische tractie op lijn 10

Gestart door quf, 01 juni 2007, 10:25:02 AM

quf

Hallo,

Sinds de electrificatie van lijn 10 (aftakking van lijn 59 A'pen- Gent  naar de Waaslandhaven) rijden hier regelmatig Eloks in dubbeltractie met alle panto's naar boven. Zo?ven nog de 2615 met een 23xx met alle panto's op , enkele minuten later de 2510 met beide panto's op. Ik dacht nochtans hier in een draadje gelezen te hebben ( ik vind het niet meer terug , ook niet met de zoekfunctie)dat rijden met alle panto's naar boven een enorme belasting betekent voor de tractiestations, en dat men dat zoveel mogelijk vermijdt. Klopt dat? Of haal ik hier verschillende zaken door mekaar?

Ps. de getrokken sleep bestond in de meeste gevallen uit lege containerwagens, maar wel zeer lange slepen.

Ps2. Zo?ven ook nog de 6317 voorbijgereden. Zie ik de laatste dagen ook regelmatig, maar telkens zonder sleep.

Klaas Zondervan

Voor het tractiestaion maakt het niks uit of een loc met 1 of 2 panto's op rijdt. De afgenomen stroom blijft gelijk, maar die wordt verdeeld over beide panto's, waardoor er minder kans is op doorbranden van de bovenleiding op het contactvlak. Dat speelt vooral bij lage snelheid, als de panto lang op dezelfde plek blijft.
Ik weet niet wat de gewoonte is in Belgi?, maar in Nederland starten de locs met beide panto's op. Als de snelheid voldoende is (ca. 40 km/h) wordt de voorste neergelaten. De voorste wordt door de winddruk bij hogere snelheid nl. sterker tegen de draad gedrukt en dat kan mechanische schade veroorzaken.

C.B.

Ik toch niet.  [:D][8D]

zie maar:

vlak voor de inrit van de waaslandhaven:



Nee, er wordt de laatste tijd gezondigd ivm. de stroomafnemers.[:(]

De algemene regel schrijft:
beide panto's tegen de draad:
- bijdrukken bij het (ont)koppelen.
- aanzetten tot 25km/u bij "zware" goederentreinen.
Vooral onder "tramway" bovenleiding (bestaat uit 1 draad) is dit aan te raden bij JH loc's.
Groetjes.
Claudio.

13erke

Moeten de panto's die het verst uit elkaar staan niet gebruikt worden bij treinschakeling?

Frank_N

Wat je verteld, Klaas was me enigzinds bekent. Behalve dan dat de machinist de druk op de panto's schijnt te kunnen instellen. Wat ik me afvraag hoe het dan met die twee belgiese loc's zit op de foto hierboven? Misschien gelden daar andere wetten, dan [:I][:I]?
En hoe zit dat dan met treinstellen?

Groetjes van Frank.
Groet van Frank

wisselstromer

heeft dit ook niets te maken met het aantal sleepstukken dat er op een panto zit??

ik meen te weten dat de meeste 23ers nog een panto hebben met 1 enkel sleepstuk en dat ze daarmee vaak met 2 pantos rijden
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

DelticPower

Hoi Allemaal, de druk van de stroomafnemer tegen de rijdraad is (bij NL lok's) niet door de mcn te beinvloeden. Buiten de invloed van rijwind op de voorste stroomafnemer bij snelheden hoger dan 60 km/h. Dit is dus de max snelheid als men met de voorste stroomafnemer op moet rijden. De druk van de panto tegen de rijdraad wordt bepaald door de opveren, welke de panto tegen de rijdraad drukken. De sterkste veer op de panto is de neer-veer. Deze houdt de panto tegen het dak. Met een luchtcilinder wordt de neerveer ingedrukt en kunnen de opveren de panto tegen de draad drukken. De druk is dan altijd gelijk, ongeacht de hoofdreservoirdruk (vanaf een druk van 3 a 4 bar)

Groeten van Jan

mark7758

Je zou ook eens kunnen denken aan de keteltrein. Dat hij daarom met de voorste panto's op rijdt.[^]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

MARKLINRIJDER

@13erke
Ik meen te hebben verstaan dat het uitzetten van pantos niet te kiezen valt.  Het is niet gezegd dat bij de ene lok de eerste panto op staat dat bij de andere lok de laatste panto op staat.  Dat hangt toch af van de treinschakeling.  Te herkennen aan de cijfers bij de assen van de lok.  Bij de eerste lok panto op as 1,2,3,4 is bij de volgende lok ook op as 1,2,3,4.  Dus het kan even goed de achterste ne de voorste zijn.   Of ben ik hier verkeerd.

Groetjes,

David

Klaas Zondervan

David, ik denk dat je het nu ingewikkelder maakt dan het is.
Normaal gesproken zijn de panto's elektrisch aan elkaar verbonden,dus het maakt niet uit welke van de twee er op staat.
Alleen bij meerspanningslocs komt het voor dat elke spanning zijn eigen panto heeft, en dan valt er inderdaad niks te kiezen.

wimmeke

Wanneer moeten de 2 panto's (4 in TS of DT )
dit om stroomafname over meerdere punten te verdelen
op HLE kan men enkel kiezen voor een bepaalde panto wanneer men met ??n HLE is ??rste knop is achterste panto waar men gewoonlijk mee rijd
men meoet echter voorste panto nemen wanneer eerste vooetuig
een ander HL of stuurrijtuig is of de goederenwagens auto's staan
(kwestie van minder vuil maken )
- aanzetten goederentreinen tot ~ 25 km
- samendrukken buffers
   (om gemakelijker trekhaak te kunnen losdraaien)
   
bij gesleepte HKV is er een beperking tot 130 km wanneer de 2 hl's na elkaar staan ( TS ; DT )
deze beperking valt weg wanneer tussen de 2 HLE's minstens 3 rijtuigen zijn (Zie HKV FNc - brussel - charleroi)[;)]