Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Locloodsje Leuvense werkplaats

Gestart door matti, 01 juni 2007, 09:48:30 AM

matti


Hej Jonges,
Ik ben, voor een project waar ik net aan begonnen ben, op zoek naar foto?s of plannen van het kleine 1sporige locloodsje dat net voor de ingang van de oude locomotiefwerkplaats van Leuven stond, naast het verbindingsspoor met de stelplaats(nu museumbewaarplaats). Het loodsje is reeds meerdere jaren geleden afgebrokenxx(, maar bij een bezoek aan Leuven in 1996 heb ik het nog zien staan. Alvast bedankt!

8

factageklerk

Bedoel je dat loodsje voor naar de vroegere centrale werkplaatsen te gaan dat op het grondgebied van Kessel-Lo dat men nu aan het saneren is

citaat:
Geplaatst door matti


Hej Jonges,
Ik ben, voor een project waar ik net aan begonnen ben, op zoek naar foto?s of plannen van het kleine 1sporige locloodsje dat net voor de ingang van de oude locomotiefwerkplaats van Leuven stond, naast het verbindingsspoor met de stelplaats(nu museumbewaarplaats). Het loodsje is reeds meerdere jaren geleden afgebroken[xx(], maar bij een bezoek aan Leuven in 1996 heb ik het nog zien staan. Alvast bedankt!

[8]

 

Gerolf

Matti schreef dat het afgebroken is ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

matti

@ factageklerk, inderdaad dat kleineloodsje vlak voor de werkplaats Kessel-Lo. Aan de overkant van de straat stond het, nu ligt hier ook asfalt.

[8]

factageklerk

ik had nog foto's genomen voor men de boel ging afbreken k'heb in mijn albums rondgeneust en het zat er niet tussen helaas ik kan je de goede raad geven van informatie in te winnen bij de archiefdienst van de NMBS of bij de stationschef van leuven wat ik mij nog kan herinneren is dat de poort(met een deur in dacht ik) van de loods grijs was geverft met aan de zijkanten van de muuropening zwartgele strepen dak van golfplaten vensters van troebel glas en wat ik me nog herinner is dat er voor dat loodsje nog een overwoekerde wissel lag die met de hand moest bedient worden . het is misschien niet veel maar ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen verder helpen eigenlijk zou men daar eens een reportage van moeten maken in MSM of spoorwegjournaal

citaat:
Geplaatst door matti

@ factageklerk, inderdaad dat kleineloodsje vlak voor de werkplaats Kessel-Lo. Aan de overkant van de straat stond het, nu ligt hier ook asfalt.

[8]

 

Jurgen

Is dat aan de achterkant van het station waar een aantal jaren geleden een spoor de Martelaerenlaan kruiste? Ondertussen is dit spoor opgebroken en is het straatje waar het spoor naartoe liep volledig geasfalteerd.
Of zit ik op een andere plaats? [:I]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Hallo Matti,

Helaas, moet ik zeggen, heb ik geen al te beste ervaring met zowel de archiefdienst, als de dienst Patrimonium van de NMBS.
Voordat ik met Boom wou beginnen, had ik eerst aan Antwerpen-Linkeroever gedacht, maar.....3 x helaas. Bij alle diensten van de NMBS kreeg ik hetzelfde te horen: Van afgebroken gebouwen houden wij niets bij. Zelfs bij het stadsarchief, het kadaster enz. NOPPES.
Enkel via Herman Welter van Gazet van Antwerpen, en een paar publikaties (oa. MSM) heb ik wat foto's gevonden maar veel te weinig om het na te bouwen.
Mijn advies: probeer via het personeel van de NMBS in Leuven, en de heemkundige kring. Via de laatste kom je dikwijls veel te weten (wie foto's heeft enz.),en bij het personeel zijn er altijd mensen die je willen helpen (zie mijn proj. Boom)
Met vriendelijke groeten
Peter

matti

Bedankt voor de info alvast, ik zal mijn licht eens moeten gaan opsteken in Leuven. 1 Foto zou al voldoende zijn, maar helaas blijken er weinigen te zijn die gebouwen fotograferen.

 [8]

guy holbrecht

mMatti,

E?n en ander deed een lichtje branden. Ik heb ooit eens enkele kopies gemaakt uit 'Monumenten en Landschappen'. Dat is een nog bestaand tijdschrift. In ??n van de nummers wordt de geschiedenis van het spoorwegknooppunt Leuven beschreven. In deze bijdrage is er sprake van dit loodsje, echter als weegbrug. Ik citeer: ' Vermelden we ook de Schenck-weegbrug voor locomotieven, die ondergebracht werd in een gebouwtje naast het aansluitspoor aan de overkant van de Werkhuizenstraat en dus niet gelegen binnen de rechthoek van de Centrale Werkplaatsten. Deze weegbrug werd in 1944 vernield'.
Ik probeer betreffende nummer nog eens vast te krijgen. Een schoonbroer is er op geabonneerd. Dat moet dus terug te vinden zijn. Als ik het heb, breng ik het mee naar de club op dinsdag.

Groeten,
Guy