Kayak-treinen met de reeksen 52-53-54

Gestart door Arbeco, 28 mei 2007, 20:51:02 PM

Arbeco

Medespoorders,

Al geruime tijd ben ik in het bezit van een stam M2- rijtuigen in de groene kleur met stuurstandrijtuig, van M?rklin. Op enkele films die ik heb gezien, rijden deze treinen langs de oevers van de rivieren in de Ardennen om de kayak-vaarders te vervoeren. De tractie werd dan meest geleverd door de loc's uit de reeksen 52-53-54, en de rijtuigen zijn in de bekende rode kleur. Nu is mijn vraag, hebben deze rijtuigen ook in de groene kleur nog met deze loc's gereden, en wel in trek-duw formatie? Weet wel dat ze met de reeksen 62-63 hebben gereden. Alvast bedankt voor de informatie,

Groetjes Len
Old diesels never die...

13erke

#1
Vn de rode ben ik zeker, van de k rijtuigen heb ik enkele foto's gevonden:

Verder heeft het tsp ooit een uitstap gemaakt,weliswaar niet op lijn 166, maaar op lijn 132 (Charleroi-Mariembourg) Ik denk dat dit M1'en zijn:

Verder natuurlijk de alomgekende kajaktreinen met M2, Houyet


Brossel

#2
Dag heren,

Voor 1992 werden de kayaktreinen veelal gereden met K-rijtuigen.
Vanaf de zomer van 1992 werden de kayak treinen ook gereden met M2 trek-duwstammen. Inderdaad met loks van de reeks 52-53-54.

In dat jaartal waren volgens mij alle M2 dieselstuurstanden reeds in Bordeaux geschilderd. Antwoord op Len's vraag: nee dus, voor zover het een stam betrof met groene stuurstand. Mogelijk dat nog wel een groen rijtuig in een rode stam mogelijk was.

Wel hebben de reeksen 52-53-54 met normale groene stammen M2 rondgereden op de Athus Meuse.

Met groetjes,

Davy

Die op zijn toekomstige Athus-Meuse baan echter ook af en toe een groene M2 trekduwstam zal laten rijden, dan wel met reeks 62.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Tom

#3
Bij mijn weten kwamen de 62'ers zelden of nooit op de athus meuse daar zijn gebouwd waren voor vlakke lijnen en de reeks 52-53-54-55 praktisch het alleen heerschapij op deze lijn haden.
Tom

Brossel

#4
Dat klopt Tom,

De reeks 62 kwam zelden op de Athus-Meuse, maar in model hebben wij uiteraard de vrijheid om ze toch te laten bollen, niet waar?

Terug naar het voorbeeld van de Athus-Meuse:

Naast de kayaktreinen reden er ook getrokken piekuurtreinen van Bertrix naar Namen. Regelmatig werd een van deze op het gehele traject gereden door een reeks 60, veelal met K-rijtuigen. Ook waren samenstellingen van reeks 52-53-54 en groene M1's niet ongebruikelijk.

Interessant was verdere ene overbrenging van Bertrix naar Namen op vrijdagen van een stam L-rijtuigen die doordeweeks de piekuurtreinen reed op de lijn Libramont - Gouvy. Dit ter uitwisseling van de stam rijtuigen. Tractie was veelal de reeks 52-53-54.

Groetjes, Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Brossel

#5
In aanvulling op mijn eigen mails:

De reden waarom vanaf 1992 trekduwstammen M2 werden ingezet, was gelegen in het feit dat voordien alle kayak treinen met lok voor en lok achter werd gereden (trek-trek) en dus erg duur waren. De M2 trekduwstam was overigens afkomstig van de verbinding Charleroi - Couvin. Later werd dezelfde stam ook gebruikt om de P-trein Bertrix - Namur in de ochtend en in de namiddag terug te verzekeren.

Naast de kayaktreinen reden er ook getrokken piekuurtreinen van Bertrix naar Namen. Regelmatig werd een van deze op het gehele traject gereden door een reeks 60, veelal met K-rijtuigen.

Dit betrof omnibus 4615 Namur (15.45) - Bertrix (18.00), welke de enige reizigerstrein op L166 was die door een 60'er werd gereden.

Interessant was verdere ene overbrenging van Bertrix naar Namen op vrijdagen van een stam L-rijtuigen die doordeweeks de piekuurtreinen reed op de lijn Libramont - Gouvy. Dit ter uitwisseling van de stam rijtuigen. Tractie was veelal de reeks 52-53-54.


Correctie: deze overbrenging reed volgens Op de Baan 49 elke donderdag ten behoeve van de piekuurtreinen op de vrijdagen tussen Libramont en Gouvy.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

13erke

#6
Dat er voor en achteraan een lok meereed was niet zo zeker, zie volgende foto:

Er werd hier met M4's (!) gereden
Het is wel een van de uitzonderlijke keren dat de lok in Houyet niet op het doodlopende spoor van de oude lijn 150 werd ontvangen.
Nu stoppen alle kajak mw41 daar.
foto : //www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/nmbs6263e.htm

Tom

#7
Er werden wel degelijk treinen getrokken met M2's en een loc aan beide kanten, kijk eens goed op je derde foto.
Tom

Arbeco

#8
Heren,

Alle alvast hartelijk dank voor de informatie!
@ 13erke: Mooie foto's, vooral de derde foto met de .5307 op kop, op de een of andere manier vindt ik die vlottende cabine's z? mooi staan voor die M2's... Het is dan ook op mijn baan een veel voorkomende samenstelling. Ben nu ook weer te weten gekomen dat er soms met een loc voor en een loc achter werd gereden, ga dit ook 's proberen op de baan.

@ Brossel: Zo'n groen rijtuig ertussen, was dit dan een wagen met de gele hoeken, of werden deze gewoon door elkaar gebruikt als er toch geen stuurstand in de stam zat?

@ Tom: de reeks 62 kwam idd zelden op de Athus-Meuse lijn, volgens mij was dit alleen het geval met werktreinen en dergelijke. Op ??n van mijn films heb ik zelfs nog een opname van een zgn. "loc-trein" (2x 55 en 4x 62). De loc's van de reeks 55 reden voorop en leverden beide de tractie.

Jongens, nogmaals dank en ik heb weer een paar ideetjes voor mijn
dienstregeling![;)]

Groetjes Len
Old diesels never die...

Brossel

#9
Dag heren,

@ 13erke: De Athus-Meuse werd regelmatig bereden door speciale treinen, zo heb ik mijn literatuur verzameling voorbeelden van bijvoorbeeld de blauwe 6005 met M4, maar ook van een reeks 52-53-54 met stam M4 en een autotransporter als extra rit. Ik vermoed dat de 62'ers met die stam M4 en generatorwagen ook een extraatje reden. Tezamen natuurlijk erg leuk voor de afwisseling op de modelbaan.

@ Tom: De Athus-Meuse was het strijdtoneel van hoofdzakelijk de reeks 52-53-54 van de stelplaatsen Ronet, Latour, Jemelle (5207), Bertrix (5211 & 5212) en Stockem. Daarnaast natuurlijk de 5501-04 die ook een behoorlijke tijd Latour als stelplaats hadden. Buiten deze loks kwamen regelmatig 51'ers en 60'ers van Schaarbeek met speciale, vaak extra en met haast rijdende, goederentreinen. Een tijdje heeft reeks 59 van de stelplaats Haine St. Pierre een vaste dienst gehad met een staaltrein van La Louvi?re naar Bertrix. Andere 55'ers zijn meerdere malen te hulp geschoten wanneer de Athus-Meuse als omleiding diende tijdens stremmingen op de L162. Zeker de Internationale treinen met de reeks 20 in opzendingen achter de 52-53-54 zijn ook zeer leuk voor in model. Voor speciale reizigerstreinen verscheen vrijwel alles, zelfs 23'ers en 27'ers (op sleep uiteraard). Waanzinnig veel is mogelijk!

@ Len: Ik heb zelf geen foto's van rode stammen M2 met groene rijtuigen met gele banden in de Kayak pendels. Wel ken ik ze van normale groene rijtuigen. Elders in Belgi? werden regelmatig de trekduwrijtuigen toch ingezet in normale treinen. Soms zelfs met de blauwe hoeken van de elektrische versies.

Groetjes Davy, die nog geen Athus-Meuse modelbaan heeft (eerst een andere woning), maar wel het materieel al ijverig aan het verzamelen is.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Tom

#10
Als ik me goed herinner reden de 51 met rode M4's en een blauwe generatorwagen een tijdje vakantietreinen naar Givet reden, toen de lijn Dinant-Givet voor reizigers dienst eigenlijk al gesloten was.
Tom

13erke

#11
Dat klopt, meestal reden ze wel maar tot Heer-Agimont, voor de vakantiegangers die een weekje aan de maas logeerden.
In het station van Heer Agimont is nu een modelspoorclub gevestigd
http://tmhm02.skyblog.com/
een deel van lijn 166 en lijn 154 is er te bezichtigen.
Trouwens, wie het boek van de reeksen 55-60-61 (Marklin & klein modelbahn productie) thuis heeft liggen, er staan daar nog foto's in van die vakantietreinen.